ریفلاکس معده به مری زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به مری برگردد. به این معنی که محتویات معده از طریق مری بالا می‌رود و به گلو یا دهان می‌رسد و کودک استفراغ می‌کند.

ریفلاکس معده کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: مدام گریه می‌کند و به خود می‌پیچد؛ مادر هم کلافه و نگران دورخانه می‌چرخد و تاپ و تاپ پشت کمر نوزاد دلبندش می‌زند. بیماری ریفلاکس معده به مری یک بیماری شدیدتر و طولانی‌تر است که در آن علائم مکرری ایجاد می‌کند که آزار دهنده است یا منجر به عوارض می‌شود.

ریفلاکس در نوزادان چقدر شایع است؟

ریفلاکس در شیرخواران شایع است و ممکن است یک یا چند بار در روز اتفاق بیفتد. این موضوع معمولا در کودکان کمتر از ۱ سال طبیعی است؛ البته این اختلال در کودکان کمتر از ۶ ماه شایعتر است.

علائم ریفلاکس در نوزادان چیست؟

در نوزادان، ریفلاکس محتویات معده به مری معمولا باعث علائم زیر می‌شود:

بازگشت محتویات معده از طریق مری و به داخل گلو یا دهان و برگرداندن شیر است.

نوزادان مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری ممکن است علاوه بر ریفلاکس و برگرداندن شیر علائم زیر را نیز داشته باشند:

دادن قوس به کمر و حرکات غیرطبیعی در گردن و چانه،اختلال در بلع، تحریک‌پذیری، از دست دادن اشتها یا امتناع از شیر خوردن، عوارضی مانند خوب وزن نگرفتن، سرفه یا خس‌خس سینه و استفراغ

اگر شیرخوار علائمی مانند موارد زیر را داشته باشد، ممکن است علت یک مشکل جدی سلامتی غیر از ریفلاکس معده به مری باشد و باید فوراً با پزشک تماس بگیریم:

گریه یا تحریک‌پذیری بیش از حد معمول، مشکل تنفسی،مشکل در بلع، علائم خونریزی دستگاه گوارش، مانند: استفراغ حاوی خون، خونریزی مقعدی یا مدفوع حاوی خون، علائم کم‌آبی بدن، مانند بی‌حالی یا،خشک بودن پوشک به مدت ۳ ساعت یا بیشتر و استفراغِ بسیار زیاد و پرتابی حاوی صفرا که رنگ استفراغ را سبز یا زرد می‌کند

علت ریفلاکس در نوزادان چیست؟

عوامل متعددی منجر به ریفلاکس در نوزادان می‌شوند. به عنوان مثال، در ۶ ماه اول زندگی، نوزادان در بیشتر اوقات دراز کشیده است و مری کاملا تکامل نیافته است. همچنین شیرخوار غذاهایی می‌خورد که عمدتاً مایع هستند. این عوامل احتمال بازگشت محتویات معده به مری را بیشتر می‌کنند. زمانی که به تدریج با رشد و تکامل، کودک زمان بیشتری را در حالت نشسته یا ایستاده می‌گذراند و غذاهای جامد بیشتری می‌خورد، معمولا علائم ریفلاس کمتری را تجربه می‌کند.

کدام نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری هستند؟

چرایی ابتلای برخی از شیرخواران به این حالت، وضعیتی که در آن بازگشت محتویات معده به مری آزاردهنده می‌شود یا علائم مکرر یا عوارض ایجاد می‌کند؛ همچنان تحت بررسی است. هر نوزادی ممکن است به این حالت مبتلا شود؛ هرچند این اختلال در نوزادان نارس شایع‌تر است. به نظر می‌رسد چندین عامل مانند اختلال در عملکرد مری، ریفلاکس اسید بیشتر و یا احساس ناراحتی بیشتر در صورت بروز ریفلاکس، در این زمینه نقش داشته باشند.

تشخیص ریفلاکس در نوزادان

در بیشتر موارد، پزشک با بررسی علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی نوزاد، ریفلاکس را تشخیص می‌دهد. نیاز به بررسی بیشتر، به یافته‌های پزشکی بستگی دارد و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:آزمایش خون و یا ادرار،مطالعه با اشعه ایکس برای ارزیابی آناتومی معده و بلع نوزاد وآندوسکوپی.

درمان ریفلاکس در نوزادان

اکثر نوزادان مبتلا به ریفلاکس معده به مری نیازی به درمان ندارند، زیرا علائم معمولاً تا ۱۲ تا ۱۴ ماهگی خود به خود بهبود می‌یابند. بسته به سن و علائم کودک، ممکن است پزشک تغییراتی در سبک زندگی را برای درمان علائم توصیه کند. ممکن است در برخی موارد، پزشک مصرف دارو یا جراحی را نیز تجویز کند.

تغییر سبک زندگی

ممکن است پزشک تغییرات زیر را در سبک زندگی برای کمک به بهبود علائم در شیرخواران توصیه کند: پرهیز از قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سیگارگرفتن بادگلوی شیرخوار،تغییر رژیم غذایی نوزاد، نگه داشتن شیرخوار در حالت عمودی در صورت امکان، به مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه پس از غذا خوردن.

چه تغییراتی در رژیم غذایی ممکن است علائم ریفلاکس را در نوزادان بهبود بخشد؟

باید قبل از تغییر رژیم غذایی شیرخوار برای درمان علائم ریفلاکس با پزشک صحبت کنیم. بسته به سن و علائم کودک، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

از تغذیه بیش از حد کودک خودداری کنیم یا به دفعات، وعده‌های غذایی کوچکتری به او بدهیم. باید دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنیم تا مطمئن شویم که شیرخوار به اندازه کافی تغذیه می‌شود.

به شیرخوار غذاهای غلیظ‌تری بدهیم. ممکن است پزشک توصیه کند به شیر خشک یا شیر مادر غلات اضافه کنیم. نباید بدون مشورت با پزشک غذای شیرخوار تغییر دهیم.

شیر گاو را از رژیم غذایی نوزاد حذف کنیم. علائم آلرژی به پروتئین شیر گاو شبیه علائم ریفلاکس است. ممکن است پزشک برای شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، استفاده از شیر خشک مخصوص را برای ۲ تا ۴ هفته تجویز کند.
ممکن است پزشک تغییر رژیم غذایی را برای نوزادانی که به دلیل ریفلاکس خوب وزن نگیرند، در نظر بگیرد. به عنوان مثال، ممکن است استفاده از شیر خشک با کالری بالاتر را تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha