پلدختر به‌عنوان شهر تالاب‌های لرستان با داشتن تالاب‌های دائمی مانند «گری بلمک»، «گری جمجمه»، «تکانه»، «لفانه»، «کبود» و «زردابه» و همچنین تالاب «بیشه دالان» در بروجرد و «تنور در» در شهرستان دورود هر ساله میزبان این پرندگان مهاجر هستند.

پرندگان مهاجر مهمان تالاب‌های پلدختر شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،هم‌زمان با فصل زمستان، پرندگان مهاجر به مهمانی تالاب‌های پلدختر آمدند.

تالاب‌های متعددی در شهرستان‌های بروجرد، دورود و به‌خصوص پلدختر دارد و هر ساله هم‌زمان با فصل زمستان و مهاجرت پرندگان، میزبان این پرندگان زیبا و رنگارنگ می‌شوند.

تالاب‌های پلدختر میزبان پرندگان مهاجر

در این میان پلدختر به‌عنوان شهر تالاب‌های لرستان با داشتن تالاب‌های دائمی مانند «گری بلمک»، «گری جمجمه»، «تکانه»، «لفانه»، «کبود» و «زردابه» و همچنین تالاب «بیشه دالان» در بروجرد و «تنور در» در شهرستان دورود هر ساله میزبان این پرندگان مهاجر هستند.علی آبسری نژاد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تالاب‌های پلدختر هر ساله با آغاز فصل سرما پذیرای پرندگان مهاجری هستند که از عرصه‌های بالاتر به این مناطق کوچ می‌کنند.

حضور ۳۵ پرنده مهاجر در تالاب‌ها

وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه تالاب‌های پلدختر در مسیر مهاجرت هستند، پرندگان این تالاب‌ها را برای زمستان‌گذرانی انتخاب و سپس به مناطق پایین‌دست کوچ می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر، ادامه داد: این تالاب‌ها محل زیست نزدیک به ۳۵ پرنده مهاجر هستند.

آبسردی نژاد با بیان اینکه انواع اردک‌های «روی آب‌چر»، اردک‌های «غواص»، «کشیم‌ها»، «باکلان‌ها»، «حواصیل‌ها»، «چنگرها» و گونه‌های کنار آبزی مانند «دیدمک»، «خروس گلی شکم سیاه» و انواع «آبچلیک‌ها» به تالاب‌های پلدختر مهاجرت می‌کنند، گفت: کوچ پرندگان و زیبایی تالاب‌ها نیز محلی برای حضور گردشگران شده است.

وی، تصریح کرد: تالاب‌ها ارزش‌های مختلف و فراوانی دارند، از جمله این ارزش‌ها، زیبایی‌شناختی آنها و حضور پرندگان مهاجر هستند و اینها باعث می‌شود که خیلی گردشگران به مناطق جذب شوند.

میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشیم

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر، همچنین وجود گونه‌های گیاهی، ماهیان و… از دیگر ویژگی‌ها و ارزش‌های تالاب‌ها عنوان کرد و گفت: این ویژگی‌ها موجب می‌شود که در حفظ این اکوسیستم‌ها تلاش کنیم.

آبسردی نژاد، افزود: باتوجه‌به حضور این پرندگان مهاجر در تالاب‌های پلدختر، انتظار داریم که همه همشهریان میزبان خوبی برای این پرندگان باشند.

وی تأکید کرد: در این راستا از هر گونه شکار و مزاحمت برای این پرندگان مهاجر به‌صورت جدی خودداری شود تا طبیعت و محیط‌زیست برای نسل آینده حفظ شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر، بیان داشت: این پرندگان تا فصل بهار مهمان تالاب‌های پلدختر خواهند بود.

بنابراین گزارش، بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، تالاب‌های یازده‌گانه معروف پلدختر بر روی آهک‌های خردشده «لند اسلاید» «سیمره» (چل جایدر) واقع‌شده‌اند که حدود ده تا یازده هزار سال پیش وقوع زلزله‌ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر موجب رانش لایه‌های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیر کوه و مسدودشدن رودخانه‌های «سیمره» و «کشکان» و درنتیجه تشکیل دریاچه‌ای عظیم در جنوب شهرستان پلدختر و شمال شهرستان دره شهر شد و به دنبال آن شرایط تشکیل تالاب‌ها نیز فراهم شد که با این اوصاف قدمت تالاب‌های پلدختر درواقع معادل «سن لند اسلاید» «سیمره» است.

تالاب‌های پلدختر چشم به راه گردشگران/فرصت دیدار مناظری چشم‌نواز

بر اساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشأ آب تالاب‌های پلدختر نزولات جوی بوده که باتوجه‌به وضعیت زمین‌شناسی و توپوگرافی منطقه، تالاب‌ها نسبت به محدوده‌های هم‌جوار پست‌تر و کف آن‌ها نیز از رسوبات مارنی دانه‌ریز و نفوذناپذیر سازند گچساران است و جریان‌های زیرسطحی به تبعیت از گرادیان هیدرولیک به سمت تالاب‌ها حرکت کرده و به داخل آن‌ها زهکش و یا به‌صورت چشمه در مرز لایه آبدار با سنگ کف به داخل تالاب‌ها تراوش می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha