گرما مهاجرت برخی از گونه‌ها را که فصل سرد ایران را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کردند به عقب انداخت. بسیاری از کارشناسان و فعالان معتقدند نیامدن امید تک‌درنای سیبری، از روسیه به تالاب ازباران و سرخرود در فریدونکنار هم کار گرما باشد.

گرما سرشماری حیات وحش تهران را به تعویق انداخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، سرشماری زمستانه حیات‌وحش شاخص استان تهران نیز قرار بود تا اوایل دی ماه به‌ اتمام برسد اما گرما این سرشماری را هم به تعویق انداخت. باریدن برف بهترین شرایط را برای سرشماری ایجاد می‌کند. آنطور که محمد کرمی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان تهران درباره به‌تعویق افتادن سرشماری‌ها می‌گوید: امسال به علت وضعیت آب وهوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان سرشماری به تعویق افتاد.

هوا چندان سرد نشد چون سرمای هوا موجب قاطی شدن گله‌های نر و ماده می‌شود. در این شرایط می‌توان آنها را در کنار هم دید و سرشماری کرد.
او درباره تأثیر آلودگی هوا بر حیات‌وحش می‌گوید: همانگونه که این وضعیت بر انسان تأثیر می‌گذارد بر سایر پستانداران نیز اثرگذار خواهد بود، البته میزان تأثیر آن را باید مراکز علمی و دانشگاهی تعیین کنند.


به گفته او، سرشماری پاییزه و زمستانه سم‌داران شاخص استان، طی هفته جاری به پایان می‌رسد. کرمی می‌گوید: این کار به‌تازگی در منطقه حفاظت‌شده ورجین انجام شده است و در صورت مساعدشدن کیفیت هوای استان و وجود دید بهتر، این کار در البرز مرکزی انجام و سرشماری به پایان می‌رسد.


کرمی با بیان اینکه نتایج سرشماری زمستانه حیات وحش هیچ‌کدام از مناطق را تاکنون جمع‌بندی نکرده‌ایم، می‌گوید: ممکن است نیاز به دوباره‌شماری در بعضی مسیرها باشد. این موارد باید استخراج و جمع‌بندی نهایی شود، البته معمولاً گزارش سرشماری سم‌داران شاخص استان را اواخر بهمن تا نیمه اسفند به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌کنیم.


او از انجام سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر خبر می‌دهد و می‌گوید: زمان انجام این کار ابتدا تا انتهای ژانویه است. با تکمیل شدن سرشماری سم‌داران شاخص استان تهران طی هفته جاری، سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از هفته جاری در 8 و ۹ سایت آغاز می‌شود. با اتمام این دو سرشماری گزارش آن به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده می‌شود.


کرمی درباره تأثیر خشکسالی بر زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر می‌گوید: بعضی از این زیستگاه‌ها مثل دریاچه‌ پشت سدهای ماملو، فشافویه و لتیان یا آبگیرهای پرورش ماهی در تالاب عشق‌آباد انسان‌ساخت هستند. بنابراین آب دارند و پرنده هم به این مکان‌ها مهاجرت می‌کند. با توجه به آنکه زمستان متعادلی در این زیستگاه‌ها خواهیم داشت، به احتمال زیاد پرندگان در این مکان‌ها می‌مانند.


این مسئول درباره وضعیت آبی دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی می‌گوید: این پهنه‌های آبی دچار بحران کم‌آبی شده‌اند، چراکه وابسته به روان‌آب‌های رودخانه‌ها هستند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر روان‌آب جاری نشده است. بنابراین تالاب‌ها مثل تالاب‌های بندعلیخان و قنبرآباد با کمبود قابل توجه آب مواجه هستند. در این شرایط پرندگان کمی به این مکان‌ها می‌روند.


کرمی در پایان درباره تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که در استان تهران زیستگاه‌های «اصلی» پرندگان مهاجر هستند، می‌گوید: دریاچه‌های دارای امنیت مطلوب برای این گونه‌ها مناسب هستند مانند دریاچه سد ماملو، چراکه به علت قرارگیری در منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک ملی خجیر امنیت خوبی دارد. زیستگاه‌هایی مانند تالاب بندعلیخان به علت دوربودن از مراکز انسانی در صورت مناسب بودن شرایط جوی پذیرای پرندگان مهاجر هستند ولی پرندگان مهاجر کمتری به زیستگاه‌های نزدیک به مناطق مسکونی و فاقد امنیت کافی می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha