یک متخصص کودکان و نوزادان می‌گوید: بیشترین موارد آسیب‌ِ دیده‌شده در مطب‌ها و کلینیک‌ها در نوزادان زیر ۶ ماه مربوط به مصرف محصولات و داروهای گیاهی است که والدین، خودسرانه و بدون مشورت پزشک به آنها می‌دهند.

این ۵ داروی گیاهی می‌ توانند برای نوزادان مرگبار باشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بعضی از والدین خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، داروهای گیاهی مثل خاک‌شیر، ترنجبین، اکالیپتوس و ... به نوزادان خود می‌خورانند که به گفته پزشکان می‌تواند برای سلامت نوزاد بسیار خطرآفرین و گاه غیر قابل جبران باشد.

دکتر بهروز مقدادی، متخصص کودکان و نوزادان به این نکته اشاره می‌کند که بیشترین موارد آسیب‌ِ دیده‌شده در مطب‌ها و کلینیک‌ها در نوزادان زیر ۶ ماه مربوط به مصرف محصولات و داروهای گیاهی است که والدین، خودسرانه و بدون مشورت پزشک به آنها می‌دهند.

دکتر مقدادی درباره خطراتی که داروهای گیاهی می‌تواند متوجه سلامت کودکان زیر ۶ ماه کند، توضیح می‌دهد: خوراندن گیاهانی مثل شیر خشت، ترنجبین، خاک‌شیر، جوشانده‌های گیاهی خانگی و نیز عرضه‌شده در عطاری‌ها و همچنین تربت‌های منتسب به محل‌های مقدس به نوزادان زیر ۶ ماه می‌تواند واکنش نوزاد حتی به شیر مادر را افزایش ‌دهد و همچنین باعث بروز اختلالات گوارشی حاد و مزمن قابل توجهی در این رده سنی شود. موضوعی که هیچ مسئولیتی را متوجه عرضه‌ کننده یا توصیه کننده دارو نمی‌کند.

دکتر سالومه موسوی‌نژاد، دیگر متخصص کودکان و نوزادان نیز با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف داروهای گیاهی برای کودکان، به مراجعه‌کننده‌ای اشاره می‌کند که به کودک یک‌ماهه خود قطره اکالیپتوس خورانده بود و باعث فوت او شده بود.

او می‌گوید: اکالیپتوس، دارویی است که ما فقط به بزرگسالان و آن هم فقط برای بخور دادن تجویز می‌کنیم اما این مادر به دلیل ناآگاهی باعث فوت کودک خود شده بود.

دکتر موسوی‌نژاد با تاکید بر این که والدین باید خیلی مراقب سلامت کودکان زیر ۲ سال خود باشند، می‌گوید: ما حتی عسل را برای کودک زیر ۱ سال توصیه نمی‌کنیم. چون داخل عسل میکروبی به نام میکروب بوتولیسم رشد می‌کند.

این میکروب برای بزرگسالان اصلا مضر نیست اما در کودکان زیر ۱ سال، کوچک‌ترین میزان میکروب بوتولیسم می‌تواند باعث بروز بیماری بوتولیسم شود که بسیار خطرناک است. به همین دلیل مصرف عسل برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است.

خیلی از والدین نیز درباره شرایط نگهداری از داروهای نوزاد کوچک‌ترین آگاهی ندارند و حتی درباره آن یک جستجوی ساده در گوگل نمی‌کنند. این در حالی است که نگهداری برخی داروهای نوزادان در شرایط غیر استاندارد می‌تواند به سلامت کودک آسیب بزند.

دکتر موسوی‌نژاد با تاکید بر این که ما باید مدام درباره شرایط نگهداری داروهای نوزادان اطلاع‌رسانی کنیم و به والدین آگاهی بدهیم، می‌گوید: بسیاری از والدین، داروهای پروبیوتیک نوزاد خود را در کابینت نگهداری می‌کنند.موضوعی که بسیار خطرناک است. درواقع نگهداری داروهای پروبیوتیک، خارج از یخچال باعث رشد میکروب بوتولیسم در دارو می‌شود و نوزاد را دچار بیماری بوتولیسم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha