مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با راه‌ اندازی آزمایش غربالگری مولکولی قادر هستیم عوامل ویروسی همچون HIV را در کمتر از سه یا چهار روز در خون تشخیص دهیم.

آلودگی خون به ویروس ایدز ۴ روزه تشخیص داده می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر مصطفی جمالی افزود: ۱۰۰ درصد نیازهای خونی و فرآورده‌های خونی کشور تأمین می شود و هیچ کمبودی نداریم و ذخایر خون کشور را از میانگین چهار روز به هشت روز رسانده ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: سالانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می کنند و از این میان سال گذشته، ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خون اهدا کردند.

وی گفت: مشکل مهم در سازمان انتقال خون کمبود نیرو است. هرچه متوسط سن جمعیت بالاتر برود و تخت های بیمارستانی افزایش پیدا کند، نیاز به خون و فرآورده های آن بیشتر می شود و تامین این نیاز مستلزم داشتن شرایط خاص به ویژه نیروی انسانی کافی در سازمان انتقال خون است.

جمالی افزود: در حال حاضر ذخایر خونی کشور به طور متوسط بالای هشت روز است در حالی که در دولت‌های گذشته سه یا چهار روز بیشتر نبود. به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان ذخایره خونی استان جوابگو بود، هرچند از سایر استان‌ ها هم ذخایر خونی O منفی ارسال کردیم.

وی گفت: تمام مراکز اهدای خون کشور در راستای بررسی مشکلات به صورت میدانی بازدید می شوند. شاخص‌های اهدای خون در ایران همچون کشورهای پیشرفته است و در سال گذشته در سلامت خون، رتبه برتر آسیا را کسب کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha