چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

خریدهای اینترنتی باعث شده در چند سال اخیر دسترسی به سیگار و مواد دخانی راحت‌تر شود. با  اینکه دیوان عدالت اداری برای کم‌کردن دسترسی افراد به سیگار، به‌طورکلی فروش مواد دخانی در فضای مجازی را ممنوع اعلام کرده است، اما هنوز هم با گشت‌زدن در صفحات مجازی و جست‌وجو  می‌بینیم که برخی از فروشگاه‌های آنلاین با ایجاد بخش فروش دخانیات به‌راحتی اقدام به فروش محصولات آسیب‌رسان به‌سلامت مردم کرده‌اند.

سیگار آنلاین ممنوع!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، به این صورت که مخاطبان با یک کلیک ساده بر آیکون خرید دخانیات در یک فروشگاه آنلاین معروف به‌راحتی به سیگار و قلیان دسترسی پیدا می‌کنند. این ماجرا وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانید طبق قانون، فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸سال نیز ممنوع است؛ اما با وجود مغایرت فروش اینترنتی سیگار به‌ویژه به نوجوانان با قانون، برخی فروشگاه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های اینترنتی صرفا برای منافع شخصی خود بدون توجه به پیامدهای منفی آن در جامعه برخلاف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات عمل می‌کنند و به‌راحتی محصولات دخانی خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

براساس آنچه مطرح شد، عملا با این نحوه عرضه و فروش اینترنتی سیگار ، قانون ممنوعیت فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸سال توسط فروشگاه اینترنتی دور زده شده و به‌مرور به‌دلیل دسترسی راحت و تنوع گسترده آن در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد آثار سوء اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی مصرف دخانیات به دلایلی مثل افزایش استعمال دخانیات، پایین آمدن سن مصرف‌کنندگان به دوره‌های نوجوان و حتی کمتر از آن و در نهایت شیوع مصرف موادمخدر در جامعه خواهیم بود.


به همین دلیل هم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی را مکلف کرده تا از استمرار این موضوع جلوگیری کند، در غیراین صورت برابر قوانین و مقررات، برخورد قانونی و قضایی لازم با متخلفان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha