رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ارتفاعات و کوهستان کشور اظهار کرد: به علت بارش برف و باران و وزش باد شدید احتمال تگرگ و مه‌آلودگی همچنین خطر سرمازدگی شدید وجود دارد بنابراین از صعود به ارتفاعات و سفرهای غیرضروری بپرهیزید.

خطر سرمازدگی شدید در ارتفاعات کشور/ از کوهنوردی بپرهیزید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،صادق ضیاییان درباره شرایط جوی ارتفاعات کشور اظهار کرد: طی روز پنجشنبه (۲۱ دی) وضعیت جوی کوهستان‌های کشوربه‌صورت فعالیت تناوبی سامانه بارشی و سرد در ارتفاعات شمال غرب، غرب، البرز غربی و مرکزی، زاگرس شمالی و مرکزی پیش‌بینی می‌شود و طی جمعه (۲۲ دی) این وضعیت جوی تا جنوب غرب کشور گسترش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: ابرناکی و مه آلودگی هوا، بارش برف و کولاک و وزش باد شدید از پیامدهای فعالیت این موج بارشی در کشور است.

وی افزود: طی این روزها وزش باد شدید تا خیلی شدید با مخاطره کولاک و تشدید سوزباد در ارتفاعات همراه است و با توجه به استقرار شرایط زمستانه و کاهش محسوس دما، خطر سرمازدگی شدید مورد انتظار است. به سبب مه آلود شدن هوا، کاهش دید افقی و عمودی و احتمال انحراف از مسیر صعود وجود دارد.

ضیاییان در ادامه اظهارکرد: به علت بارش برف و وجود برف تازه در منطقه، در مسیرهای مستعد شرایط برای وقوع بهمن و ریزش برف وجود دارد. در سایر نواحی کوهستانی کشور، وزش باد شدید مهمترین پدیده جوی است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران نیز گفت: در ارتفاعات شمال تهران نیز از چهارشنبه تا جمعه (۲۰ تا ۲۲ دی) به تناوب با توجه به فعالیت موج بارشی و سرد، ابرناکی و مه آلود بودن هوا، وزش باد شدید و بارش برف و کولاک و در مسیرهای مستعد احتمال وقوع بهمن پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به حاکمیت این شرایط جوی مردم باید برای سفر به ارتفاعات و مناطق کوهستانی تجهیزاتی همچون زنجیرچرخ به همراه داشته باشند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. این مسئله بسیار مهم است که از صعود به ارتفاعات خودداری کنند چراکه مخاطره کولاک و ریزش بهمن وجود دارد و اصلا شرایط برای کوهنوردی مساعد نیست.

ضیاییان در پایان توصیه کرد: فعالیت‌های کوهنوردی در سه روز اخیر در بیشتر مناطق کوهستانی مذکور همراه با شرایط نامساعد جوی و مخاطره آمیز است. در این مناطق فعالیت‌های کوهنوردی به سبب مه‌آلود شدن و کاهش دید افقی و عمودی، بارش باران و برف و احتمال آسیب ناشی از وقوع صاعقه با مخاطره همراه است بنابراین خودداری از صعود به ارتفاعات توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha