شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 366234

با وجود تبلیغات بازاریابی گسترده، داده‌های بسیار کمی در مورد اثرات مکمل‌های غذایی بر رشد و پرپشتی ریش وجود دارد.

چه مکمل‌هایی به رشد ریش کمک می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، موی صورت مردان معمولا در دوران بلوغ و زمانی که هورمون‌های جنسی به نام آندروژن ترشح می‌شوند، شروع به رشد می‌کنند.

در برخی فرهنگ‌ها موهای صورت ممکن است نشانه سلامت و مردانگی باشد، نظریه‌ای که زیست‌شناسی تکاملی چارلز داروین از آن حمایت می‌کند.

بسیاری از مردها برای رشد بهتر ریش، به‌دنبال مکمل‌هایی‌اند که برای رشد مو به بازار عرضه می‌شوند. وب‌سایت «سلامتی عالی» (Verywell Health) در مقاله‌ای برخی از ویتامین‌ها، املاح و ترکیبات گیاهی را که برای رشد مو استفاده می‌شوند معرفی کرده است. برای اطلاع بیشتر در مورد آخرین تحقیقات درباره این مواد مغذی، اقدامات احتیاطی و نحوه گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود، تا انتهای مطلب با ما باشید.

مواد مغذی برای ریش

با وجود تبلیغات بازاریابی گسترده، داده‌های بسیار کمی در مورد اثرات مکمل‌های غذایی بر رشد و پرپشتی ریش وجود دارد.
در ادامه با برخی از مواد محبوبی که برای رشد و پرپشت شدن ریش به بازار عرضه می‌شود آشنا می‌شوید.

پروتئین


پروتئین برای تولید و حفظ موهای سالم بسیار مهم است. یک مطالعه محدود نشان داد که مکمل پروتئین ماهی باعث افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش در زنان با موهای نازک شد.

اگرچه هیچ دوز مشخصی از پروتئین برای رشد ریش توصیه نشده است، اما به صورت عمومی اکثر افراد روزانه به حدود ۰.۸ گرم پروتئین برای هر کیلوگرم از وزن بدنشان نیاز دارند. طبق گفته انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، این عدد برای ورزشکاران ممکن است به ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد.

غذاهایی چون فیله ماهی، پودر آب پنیر، لوبیا سیاه، مرغ و بادام زمینی منابع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن‌اند.

اگرچه پروتئین برای بدن ما ضروری است، اما استفاده طولانی‌مدت از مکمل‌های پروتئینی یا رژیم‌های غذایی با مقدار پروتئین بالا، ممکن است عوارض جدی مانند بیماری کلیوی ایجاد کنند، هرچند به نظر می‌رسد این اتفاق نادر است.

همچنین در افراد متبلا به بیماری‌های کلیوی، میزان مصرف پروتئین باید به دقت ارزیابی شود.

کلاژن


شواهد کمی برای حمایت از مصرف کلاژن برای رشد مو وجود دارد؛ اما هیچ تحقیقی مختص ریش انجام نشده است.

دوز روزانه ۲.۵ میلی‌گرم پپتایدهای کلاژن باعث افزایش ضخامت مو در زنان می‌شود، اما هیچ آزمایش بالینی دراین‌باره برای رشد ریش انجام نشده است.

غذاهای غنی از کلاژن عبارتند از: آب قلم، پوست ماهی، پوست مرغ و سوسیس.

افرادی که به ماهی یا صدف حساسیت دارند، باید از مصرف محصولات حاوی این مواد مانند کلاژن دریایی اجتناب کنند.

همچنین این ترکیبات به خاطر منشا حیوانی که دارند، برای کسانی که از الگوهای غذایی گیاه‌خواری و گیاه‌خواری مطلق (وگان) پیروی می‌کنند، مناسب نیستند.

بیوتین


با وجود تبلیغات زیاد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بیوتین (ویتامین ب۷) به رشد مو کمک می‌کند وجود ندارد، مگر اینکه بدن فرد کمبود این ویتامین را داشته باشد.

بزرگسالان بالای ۱۹ سال روزانه به ۳۰ میکروگرم بیوتین نیاز دارند، این عدد در دوران شیردهی حدود ۳۵ میکروگرم است. اما متاسفانه دوز توصیه‌شده‌ای از بیوتین برای رشد ریش وجود ندارد.

بیوتین را می‌توان با خوردن غذاهای پر پروتئین مانند گوشت، تخم‌مرغ و آجیل، جگر گاو، ماهی قزل‌آلا به‌راحتی در رژیم غذایی گنجاند.

متیل سولفونیل متان (ام‌اس‌ام MSM)

ام‌اس‌ام یک مکمل غذایی است که بیشتر برای التهاب و آرتریت استفاده می‌شود. این ماده همچنین برای رشد مو، پوست و ناخن تبلیغ می‌شود، هر چند که شواهد بسیار کمی استفاده از آن را تایید می‌کند. هیچ دوز مشخصی از ام‌اس‌ام برای رشد مو یا ریش توصیه نشده است. ام‌اس‌ام را می‌توان از طریق غذاها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی گنجاند.

میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آبجو، قهوه، چای و شیر ازجمله مواد غذایی‌اند که این ترکیب را به بدن ما می‌رسانند.

ام‌اس‌ام به‌طور کلی بی‌خطر است، هرچند طبق مطالعات حیوانی، اگر به‌صورت موضعی (روی پوست) استفاده شود می‌تواند باعث تحریک پوست یا چشم شود. این ماده همچنین می‌تواند حساسیت به الکل را افزایش دهد و در صورت مصرف با الکل، عوارضی جانبی ایجاد کند، اگرچه شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

فلز روی


روی یک ماده معدنی ضروری است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می‌کند. در تئوری، روی می‌تواند به رشد مو کمک کند، اما هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد، مگر اینکه بدن دچار کمبود روی باشد.

مانند باقی موارد هیچ دوز مصرفی‌ خاصی از روی برای رشد ریش توصیه نشده است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۵۰ میلی‌گرم روی باعث افزایش رشد مو در زنان مبتلا به ریزش مو (آلوپسی) می‌شود.

مقدار توصیه‌شده روی برای بزرگسالان به تفکیک از این قرار است:
۱۱ میلی‌گرم برای مردان
۸ میلی‌گرم برای زنان
۱۱ میلی‌گرم در دوران بارداری
۱۲ میلی‌گرم در دوران شیردهی

بدن انسان نمی‌تواند روی بسازد، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی یا با خوردن مکمل آن را به دست بیاورد. غذاهایی مثل صدف و گوشت گاو می‌توانند به افزایش سطح روی در بدن کمک کنند.

توجه داشته باشید که روی ممکن است با آهن تداخل داشته باشد، و سطح بالای روی در بدن با عوارض جانبی مانند درد، استفراغ، اسهال و کاهش ایمنی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha