معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هم اکنون در ۵ استان کشور شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، فارس و قزوین مدارس ما بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل فرونشست زمین دارند.

۲۸۵ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مجید عبداللهی» معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد مقوله فرونشست و تاثیرات آن بر سازه‌های اماکن آموزشی و مدارس توضیح داد: ماده ۱۴ در قانون مدیریت بحران تعیین‌تکلیف کرده است که چه کسی باید مطالعات فرونشست زمین را انجام دهد. دو نهاد در کشور متولی رسیدگی، پایش و برنامه ریزی برای انجام امور مربوط به فرونشست‌ها هستند؛ سازمان نقشه برداری و سازمان زمین شناسی.

عبداللهی اضافه کرد: این دو سازمان باید پایش‌های خود را انجام دهند و اطلاعات نقشه‌ای خود را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند و آنها مکلف هستند بر مبنای اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و نقشه برداری، برنامه‌ریزی‌های مربوط به فرونشست را در دو وجه درخصوص مدارس انجام دهند. یک وجه این کار مربوط به مدارس و فضاهایی است که برای این کاربری ساخته می‌شوند و دومین وجه، رصد فضاهای موجود است. اگر مدرسه یا مکان آموزشی در معرض خطر فرونشست قرار دارد، باید پایش شود و اگر در منطقه‌ای خطر این پدیده وجود داشته باشد و منجر به بروز اتفاقاتی در سازه هم شده باشد، نسبت به تخلیه آن اقدام می‌شود.

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه بیان کرد: به عنوان نمونه به دلیل پدیده فرونشست در اصفهان، ما اقدام به تخلیه برخی مدارس در این استان کرده‌ایم. هم اکنون در ۵ استان کشور مدارس ما بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل فرونشست زمین دارند که شامل استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، فارس و قزوین می‌شود. بیشترین مدارس ما از منظر آسیب‌پذیری در اثر فرونشست زمین در همین ۵ استان قرار دارند. ضمن اینکه حدود ۲۴ استان در کشور به صورت جدی با پدیده فرونشست مواجه هستند. از این تعداد نیز در حدود ۱۴ استان موضوع فرونشست زمین در کاربری‌های مسکونی و فضاهای آموزشی نیازمند توجه بیشتری است.

معاون فنی و نظارت سازمان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: در اصفهان ۲۸۵ مدرسه تحت تاثیر پدیده فرونشست قرار گرفته است و حدود ۴۴ مورد آن آسیب دیدند و ۱۴ مدرسه را پایش کردیم که منجر به تخلیه تعدادی از آن‌ها شد. بحث پایش به این صورت است که ما روی ساخت و ساز مدرسه بررسی انجام می‌دهیم و اگر بنایی مسئله داشته باشد، حتما نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد. در اصفهان جابه جایی دانش آموزان و رفتن آن‌ها به مدارس دیگر سختی‌هایی را ایجاد کرد، ولی تلاش کردیم جابه‌جایی و جایگزینی مدارس و دانش‌آموزان همزمان انجام شود.

عبداللهی ادامه داد: از ظرفیت خیرین، منابع دولتی و منابع مدیریت بحران از محل ماده ۱۶ و ۱۷ پیشنهاداتی داده شد و ۲۰۰ میلیارد تومان منبع مالی برای نوسازی مدارس و مواجهه با پدیده فرونشست پیش‌بینی شده است و وزارت کشور نیز به عنوان متولی مدیریت بحران، این اعتبار را تایید کرده و در صورتی که منابع مالی به موقع به دست ما برسد، در خصوص مقاوم‌سازی مدارس آسیب دیده در فرونشست اقدام می‌کنیم.

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با تاکید به بعد فنی سازه‌ای که باید در مناطق دارای فرونشست اجرا شود، بیان کرد: بحث روی این مسئله است که باید برای این مدارس پی گسترده اجرا شود که با مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه در حوزه‌های مهندسی کارهای مشترکی انجام می‌دهیم تا به نتیجه مشترکی برسیم تا بدانیم در فضاهای عمومی اعم از مدرسه، بیمارستان و… قاعده و قواره سازه‌ها چگونه باشد.

او در آخر در پاسخ به این سوال که هم اکنون چند درصد مدارس کشور ایمن هستند؟ گفت: هم اکنون ۸۲ درصد مدارس کشور ایمنی کامل در برابر زلزله دارند. البته این میزان ایمنی به معنای این نیست که بقیه مدارس ایمنی ندارند، بلکه ایمن هستند ولی تا نقطه مطلوب کمی فاصله دارند که بستگی به ضریب جی زلزله در یک منطقه، شدت زلزله و… می‌تواند در مورد ایمنی مدرسه‌ها صحبت کردو در مجموع اگر مدرسه‌ای سازه‌ای ناپایدار داشته باشد، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم دانش آموزان در چنین فضایی قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha