دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 366345

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به شعار هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز تخم مرغ را یکی از مغذی‌ترین‌ غذاها و منبع خوبی از ویتامینها عنوان کرد.

چند تخم مرغ در روز می‌توانیم بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، فرشته فزونی ضمن بیان این مطلب گفت: این ویژگی تخم مرغ به علت دارا بودن مواد مغـذی اسـتثنایی از جمله پروتئین با کیفیت و مقادیر قابل توجهی از ویتـامین‌هـا و مـواد معـدنی است.

وی با بیان این که تخم مرغ، بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن را داراست افزود: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه «آ» و «ب» به شمار می آید و نیازبدن به ویتامین« ای» را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند.

به گفته وی املاح مهم دیگری نیز شامل روی، سلنیم و آهن نیز در تخم مرغ وجود دارند.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به باورهای نادرست درباره این ماده غذایی ارزشمند یادآور شد: در دهه‌های گذشته تخم مرغ جایگاه مناسبی در سبد غذایی خانوار نداشت زیرا تصور می‌شد با مصرف آن کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

فرشته فزونی با اشاره به این که براساس نتایج مطالعات در تولید کلسترول خون بدن اسیدهای چرب مضر (اشباع و ترانس) نقش دارند گفت: فقط یک سوم اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اشباع هستند و دوسوم باقیمانده اسیدهای چرب غیراشباع است.

هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز


رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به این که برای تشویق مردم به مصرف تخم‌مرغ و بهره مندی کامل از این ماده غذایی شعار" هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز" مطرح شده است، تاکید کرد: مصرف تخم مرغ درافراد سالم و افرادی که به این ماده غذایی آلرژی ندارند از جمله زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران وتمامی بزرگسالان سالم به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود.

فزونی با اشاره به این که مصرف یک تخم مرغ در روز در افراد سالم بلامانع است یادآور شد: در افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، چاقی و... هستند، ضمن مشاوره با پزشک و کارشناس تغذیه میزان مصرف براساس شرایط فرد تعیین می‌شود اما به طور کلی مصرف سه عدد تخم‌مرغ در هفته معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت تاکید کرد: باید از خوردن غذاهای چرب و شور همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن باشد.

به گفته وی یک تخم مرغ بزرگ حدود۷۲ کیلوکالری انرژی و ۶.۳ گرم پروتئین دارد. ۳.۶ گرم پروتئین در سفیده تخم مرغ و ۲.۷ گرم در زرده تخم مرغ قرار دارد.

مصرف تخم مرغ در کودکان


فزونی با اشاره به نحوه مصرف تخم مرغ در کودکان گفت: همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک( ازشش ماهگی) و پس ازشروع تغذیه با فرنی یا حریره بادام می توان پوره یا شکل نرم شده تخم مرغ کاملا پخته شده ( شامل سفیده و زرده )را به تدریج و به میزان کم در برنامه غذایی کودک اضافه کرد.

وی تاکید کرد: مصرف تخم مرغ خام یا تخم مرغ عسلی که خوب پخته نشده به کودک ممنوع است .

به گفته وی اگرکودک به تخم مرغ آلرژی دارد باید ازبرنامه غذایی او حذف و جایگزین مناسب به جای تخم مرغ درنظرگرفته شود.

نکات مهم در هنگام خرید و نگهداری تخم مرغ


مهندس تاجیک رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت نیز با اشاره به نکات مهم در هنگام خرید و نگهداری تخم مرغ گفت: در هنگام خرید دقت کنید روی هرعدد تخم مرغ نام یا علامت تجاری واحد تولیدی، تاریخ تولید و تاریخ انقضا (به روز،ماه و سال)درج شده باشد.

مهندس تاجیک به افراد تاکید کرد: از مصرف تخم مرغ های شکسته یا دارای ترک در مواد غذایی به ویژه در تهیه غذاهایی که نیاز به طبخ ندارند( مانند خامه یا سس) باید خودداری شود.

به گفته وی تخم مرغ خام بر روی سطوحی که با مواد غذایی آماده خوردن در ارتباط هستند نباید قرار نگیرد.

وی با اشاره به نحوه نگهداری تخم مرغ گفت: تخم مرغ‌ها باید در یخچال و دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد نگهداری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha