تخم‌مرغ‌هایی که کاملا تمیز نشده باشند، می‌توانند باعث بیماری در انسان شوند. سالمونلا، یک بیماری مرتبط با طیور، می‌تواند از طریق پوسته‌ آلوده تخم‌مرغ نیز منتقل شود. این پوسته‌های کثیف ظروف آشپزخانه، غذا یا دست‌ها را آلوده می‌کنند اما اگر تخم‌مرغ را به شیوه درست تمیز نکنیم، ممکن است ضرر شستنش به‌مراتب از نشستن آن بیشتر باشد (مانند مرغ).

آیا شستن و نگهداری تخم‌مرغ در یخچال ضروری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، تخم‌مرغ دارای منافذ کوچکی است که باکتری‌های مضر می‌توانند از طریق آن‌ها وارد شوند. حتی پوسته‌هایی که تمیز به نظر می‌رسند، هم می‌توانند حامل میکروب باشند. با وجود این، تخم‌مرغ نیازی به شستن ندارد. اگر تخم‌مرغ‌ها شسته نشوند، می‌توانند بدون خراب شدن تا هفته‌ها بدون یخچال نگهداری شوند؛ البته این امر بستگی به جایی دارد که زندگی می‌کنید و بیماری‌هایی که در آن منطقه شیوع دارد.

شستن یا نشستن تخم‌مرغ به نظر شخصی یا قوانین دولتی بستگی دارد. در برخی ایالت‌های آمریکا، فروشنده باید تخم‌مرغ‌هایش را قبل از فروش بشوید. اگر تخم‌مرغ‌ها شسته شده باشند، باید در یخچال نگهداری شوند. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید تخم‌مرغ‌هایتان را بشویید یا نه، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مقام‌های بهداشتی منطقه‌تان تماس بگیرید و از آن‌ها درباره قوانین محلی بپرسید.

اینکه تخم‌مرغ‌های موجود در بقالی محله شما شسته شده‌اند یا نه به قوانین محل زندگی شما بستگی دارد. همچنین این مقام‌های بهداشتی محلی‌اند که مواد مجاز شوینده و ضدعفونی را تعیین می‌کنند؛ بنابراین سطح شست‌وشو و میزان مواد ضدعفونی بسته به‌جایی که زندگی می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد.

چگونه تخم‌مرغ‌ها را بدون شستن تمیز نگه داریم؟

اگر جزو آن دسته از افرادید که خودتان مرغ و اردک دارید، با جلوگیری از تجمع مدفوع و سایر مواد زائد در لانه‌ها و محل زندگی پرندگان، می‌توانید از آلودگی تخم‌ها جلوگیری کنید.

پرندگان چه در قفس، چه در محوطه و چه در فضای آزاد نگهداری شوند، مهم است که محل زندگی آن‌ها تمیز باشد. اگر از مزرعه خرید می‌کنید یا خواروبارفروشی شما تخم‌مرغ‌های محلی می‌فروشد، دقت کنید که پوست تخم‌مرغ‌ها به مدفوع و پر آلوده نباشد. این آلودگی‌ها می‌تواند نشانه این باشد که فضای زندگی مرغ‌ها نمدار و کثیف بوده است.

چگونه تخم‌مرغ‌ها را بشوییم و ضدعفونی کنیم؟

اگر به تخم‌مرغ‌هایی که خریده‌اید مقدار کمی مدفوع مرغ چسبیده، آن را با حوله یا کاغذ سنباده پاک‌ کنید. دقت کنید که تخم‌مرغ را نسایید چرا که این کار ممکن است به پوسته آسیب برساند.

اگر تخم‌مرغ‌ها بسیار کثیف‌اند، می‌توانید آن‌ها را با آبی با دمای ۳۲ تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد بشویید و آلودگی‌ها را پاک کنید. از خیساندن تخم‌مرغ‌ها در آب خودداری کنید و هرکدام را جداگانه بشویید. اگر از صابون استفاده می‌کنید، برای شستن تخم‌مرغ از صابون بدون عطر استفاده کنید. آب گرم اجازه می‌دهد تخم‌مرغ منبسط شود و باکتری‌ها را بیرون براند، اما آب سرد باکتری‌ها را به داخل می‌کشد.

ضدعفونی کردن تخم‌مرغ‌ها بار میکروبی روی پوسته را کاهش می‌دهد. پس از ضدعفونی کردن، بگذارید تخم‌مرغ‌ها خشک شوند و آن‌ها فورا ‌را در یخچال با دمای ۱.۵ تا ۴.۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. دقت کنید که ارگانیک بودن تخم‌مرغ به معنی آن نیست که شسته نشده است. بلکه ممکن است با موادی که از نظر مقام‌های بهداشتی محلی توصیه‌ شده‌اند، تمیز شده باشد.

اگر نخواهیم تخم‌مرغ‌ها را بشوییم، چگونه باید از آن‌ها مراقبت کرد؟

اگر ترجیح می‌دهید تخم‌مرغ‌هایتان را نشویید، با استفاده از یک پارچه تمیز به آرامی آلودگی‌ها و مدفوع را از روی تخم‌مرغ‌ها پاک کنید. سپس آن‌ها را با خیال راحت در یک مکان خنک در خانه نگهداری کنید. تخم‌مرغ‌ها تا چند هفته تازه و سالم می‌مانند. قبل از مصرف یا خوردن، تخم‌مرغ‌ها را با آب گرم بشویید تا از هرگونه آلودگی پاک شوند.

راه‌های محافظت از خود در برابر باکتری‌ها چیست؟

پس از تمیز کردن یا ضدعفونی کردن تخم‌مرغ تمام سطوح را ضدعفونی کنید و پس از دست زدن به تخم‌مرغ مطمئن شوید که دست‌هایتان را کاملا بشویید. روش‌های آشپزی ایمن از ماندگاری باکتری‌هایی مانند سالمونلا در تخم‌مرغ‌ جلوگیری می‌کند. اطمینان حاصل کنید که تخم‌مرغ‌ها را تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد یا تا زمانی که سفت شوند، می‌پزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha