در حالی که معمولاً تستوسترون به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود، همه افراد تا حدی تستوسترون تولید می کنند. تستوسترون بالا می تواند به بسیاری از علائم ناراحت کننده در هر جنسی منجر شود، از جمله آکنه، افزایش وزن و افزایش پرخاشگری. اگر برای تایید سطح بالای تستوسترون خود آزمایش خون داده اید، می توانید تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید تا آن را به مرور زمان کاهش دهید.

روش های کاهش هورمون تستوسترون

به گزازش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو، در حالی که معمولاً تستوسترون به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود، همه افراد تا حدی تستوسترون تولید می کنند. تستوسترون بالا می تواند به بسیاری از علائم ناراحت کننده در هر جنسی منجر شود، از جمله آکنه، افزایش وزن و افزایش پرخاشگری. اگر برای تایید سطح بالای تستوسترون خود آزمایش خون داده اید، می توانید تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید تا آن را به مرور زمان کاهش دهید.

کدام غذاها باعث کاهش تستوسترون می شوند؟

چای گیاهی نعناع، ریشه شیرین بیان و بذر کتان ممکن است تستوسترون را کاهش دهند. با این حال، از آنجایی که بسیاری از مطالعات دارای نمونه محدودی از شرکت کنندگان هستند، تحقیقات بیشتری برای تایید آن مورد نیاز است. تنها چیزی که دانشمندان بر روی آن توافق دارند این است که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به شما در کاهش سطح انسولین به طور طبیعی کمک کند. از آنجایی که افزایش انسولین می تواند باعث شود بدن شما تستوسترون بیشتری تولید کند، راه خوبی برای پایین نگه داشتن سطح آن است. سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل و سالم را در حالی که برای کاهش سطح تستوسترون خود تلاش می کنید، حفظ کنید.

  • ممکن است دیده باشید که سویا با تستوسترون پایین مرتبط است؛ با این حال، برای ایجاد این ارتباط باید مطالعات بیشتری انجام شود.
  • غذاهای فرآوری شده ممکن است تستوسترون را به دلیل محتوای چربی (به ویژه چربی های ترانس) کاهش دهند، اما در کل، غذاهای فرآوری شده حاوی چربی ترانس بالا می توانند منجر به چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شوند.

کدام فعالیت ها به کاهش تستوسترون کمک می کنند؟

حفظ وزن سالم سطح تستوسترون شما را کاهش می دهد. فعال ماندن می تواند به شما کمک کند سطح انسولین و آندروژن را به طور طبیعی کاهش دهید که به تعادل هورمون های شما کمک می کند. 30 دقیقه ورزش متوسط در روز را هدف قرار دهید و برای داشتن یک برنامه ورزشی خاص با پزشک خود مشورت کنید.

  • پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا را امتحان کنید تا راهی سرگرم کننده برای فعال ماندن داشته باشید.

کدام داروها باعث کاهش سطح تستوسترون می شوند؟

  • برای کاهش سطح تستوسترون خود می توانید از کنترل بارداری استفاده کنید: قرص های ضد بارداری برای کمک به تنظیم دوره های شما و کاهش علائم تستوسترون بالا مناسب هستند. مطمئن شوید که ضدبارداری که استفاده می‌کنید حاوی پروژسترون است تا به مبارزه با افزایش سطح تستوسترون شما کمک کند.
  • یک داروی ضد آندروژن را برای کاهش سطح تستوسترون خود امتحان کنید: آندروژن ها گروهی از هورمون های مرتبط با هم هستند، از جمله تستوسترون که مسئول رشد ویژگی های مردانه هستند. داروهای ضد آندروژن رایج شامل اسپیرونولاکتون (آلداکتون)، لوپرولید (لوپرون، ویادور، الگارد)، گوسرلین (زولادکس) و آبارلیکس (پلناکسیس) هستند. پزشک شما ممکن است آزمایش داروهای ضد آندروژن را با دوزهای پایین به مدت 6 ماه توصیه کند تا اثربخشی را در مقابل عوارض جانبی منفی بالقوه ارزیابی کند.

بهترین درمان تستوسترون چیست؟

درمان علت تستوسترون بالا بهترین روش درمان و کنترل آن است. تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی همیشه برای سلامت کلی شما مفید است، اما اگر تستوسترون شما به دلیل یک بیماری پزشکی بسیار پایین باشد، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. با پزشک خود در مورد یک برنامه درمانی خاص صحبت کنید تا مسیر مناسب شما را هدف قرار دهید.

  • درمان تستوسترون نیز بسته به سن و جنسیت شما متفاوت می شود.

هورمون تستروسترون

چگونه می توانم سطح تستوسترون خود را بررسی کنم؟

از پزشک خود درباره آزمایش خون سوال بپرسید: اکثر آزمایشات تستوسترون در صبح زمانی که سطح آن در بالاترین حد می باشد، انجام می شود. اگر از داروهایی مانند استروئیدها یا باربیتورات ها استفاده می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد قبل از انجام آزمایش، مصرف آنها را متوقف کنید.

  • برخی از کیت های تستوسترون در خانه در دسترس هستند، اما کارشناسان مطمئن نیستند که آیا آنها نتیجه دقیقی در اختیار شما می گذارند یا خیر. از آنجایی که در آزمایشات خانگی به جای خون از بزاق استفاده می شود، ممکن است از نظر علمی چندان معتبر نباشند.

چه چیزی باعث افزایش تستوسترون می شود؟

ممکن است دیابت باشد

دیابت نوع 2 اغلب به دلیل چاقی ایجاد می شود و منجر به تولید بیش از حد انسولین می شود که می تواند باعث شود تخمدان ها تستوسترون بیشتری تولید کنند. خوشبختانه، شما معمولاً می توانید با کاهش وزن، ورزش و تغییرات رژیم غذایی از دیابت نوع 2 پیشگیری کرده و آن را معکوس کنید. اگر فکر می‌کنید دیابت دارید، پزشک می‌تواند برای تأیید به شما آزمایش خون را توصیه کند.


ممکن است تومور باشد

برای مردان، تومور روی غدد فوق کلیوی می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون شود. برای زنان نیز، وجود یک تومور در تخمدان می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. اگر سطح تستوسترون بالایی دارید، پزشک می‌تواند آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی وجود تومور در آن نواحی انجام دهد.

ممکن است آسیب به بیضه ها باشد

این مورد به ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان رایج است. اگر سطح تستوسترون پایینی دارید و اخیراً ضربه به ناحیه کشاله ران یا بیضه ها را تجربه کرده اید، در مورد درمان با پزشک خود صحبت کنید.

سطح نرمال تستوسترون چقدر است؟

  • سطح نرمال تستوسترون برای مردان، محدوده 20.7 نانوگرم در دسی لیتر تا 2.29 نانوگرم در دسی لیتر است. تستوسترون بر حسب نانوگرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود. سطوح شما به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین در جوانی بیشتر و در سنین پایین تر خواهد بود.
  • سطح نرمال تستوسترون برای زنان، محدوده 1.08 نانوگرم در دسی لیتر تا 0.06 نانوگرم در دسی لیتر است. زنان به طور طبیعی تستوسترون بسیار کمتری نسبت به مردان تولید می کنند، بنابراین سطوح آن معمولاً نسبتاً پایین است. سطح تستوسترون شما نیز با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین سطح هورمون شما احتمالاً در طول زمان تغییر می کند.

اگر سطح تستوسترون شما خیلی بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است آکنه، افزایش وزن و افزایش موهای صورت را تجربه کنید

تستوسترون بیش از حد نیز می تواند باعث عمیق شدن صدا، پریودهای نامنظم، کاهش تعداد اسپرم و افزایش پرخاشگری شود. مردان معمولا تنها پس از استفاده از داروهای افزایش دهنده عملکرد، مانند استروئیدها، با تستوسترون بالا تشخیص داده می شوند.

آیا سطوح بالای تستوسترون می تواند باعث PCOS شود؟

بله، تستوسترون بالا در زنان با PCOS مرتبط است. علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS ناشناخته است، اما کارشناسان معتقدند که با سطوح غیرطبیعی هورمون مرتبط می شود. اگر PCOS دارید، ممکن است پریودهای نامنظم، آکنه، افزایش وزن و افزایش موهای صورت را تجربه کنید. اگر یکی از بستگان نزدیک شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، احتمال ابتلای شما نیز زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha