چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 366518

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با داروهای جدیدی که امروزه متداول شده و در دسترس است اثرات قبلی ناشی از بیهوشی در اتاق عمل شامل حالت تهوع و سرگیجه شدید کاهش یافته و یا از بین رفته است.

کاهش عوارض بیهوشی با داروهای جدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آرش جعفری متخصص بیهوشی و مراقبت ویژه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه روزنه رادیو گفت وگو پیرامون وظایف متخصصان بیهوشی اظهار کرد: رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه در مقایسه با سایر رشته های مادر رشته پزشکی بسیار جوان و پویاست و حداکثر عمر صد و پنجاه ساله دارد.

وی افزود: برخلاف تصور عموم مردم که این رشته را فقط در اتاق عمل فعال می بینند این رشته در طول درمان بیمار یکی از اعضای مهم تیم درمانی بیمار است و از روزهای قبل جراحی تا چند روز بعد از جراحی مسئولیت حفظ سلامتی و امنیت جانی بیماران را به برعهده دارد.

متخصص بیهوشی و مراقبت ویژه تصریح کرد: متخصصان رشته بیهوشی تنها متخصصان در بین رشته های پزشکی هستند که با تمامی طیف های سنی بیماران سروکار دارند از نوزادان چند روزه گرفته تا افراد بسیار مسن و گاه صدساله و بیهوشی تنها رشته ای است که با تمام تخصص های دیگر رشته های پزشکی در ارتباط نزدیک کاری است.

جعفری افزود: وقتی یک بیمار برای عمل جراحی کاندید می شود متخصصان بیهوشی در درمانگاه ها از چند روز قبل جراحی بیمار را ویزیت می کنند تا از کم و کیف سلامتی و سابقه سلامت بیمار مطلع شوند و در صورت لزوم مشاوره های لازم را با سایر رشته ها درخواست و بیمار را در حالت بهینه به اتاق عمل منتقل می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی بیماران در اتاق عمل به خواب می روند به آن بیهوشی عمومی گفته می شود اما انواع بی دردی و بیهوشی و آرامبخشی نیز در این رشته تخصصی به کار می رود.

وی افزود: بسیاری از بیماران لازم نیست به خواب عمیق بروند خیلی از اعمال جراحی با یک آرامبخش کوچک انجام می شود و یا سایر روش ها مانند بی حسی های موضعی و مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.

جعفری متذکر شد: قبل از انتقال بیمار به اتاق عمل، متخصص بیهوشی توصیه های لازم قبل از عمل جراحی را در برگه یادداشت می کند مانند اینکه بیمار بعد از عمل جراحی حتما باید به بخش مراقبت های ویژه منتقل شود و یا ممکن است توصیه کند طول عمل بیمار به دلیل بیماری سیستمیک کوتاه باشد.

متخصص بیهوشی و مراقبت ویژه با بیان اینکه وظیفه متخصص بیهوشی حفظ آرامش و امنیت بیمار از لحظه ورود به اتاق عمل تا چند روز بعد از عمل جراحی است افزود: وقتی بیمار به اتاق عمل منتقل می شود کاهش اضطراب بیمار، اجرای نوع بیهوشی، تنظیم وضعیت قرار گرفتن بیمار روی تخت، کنترل درد ناشی از عمل جراحی و برش در آخر هم بیدار کردن بیمار و انتقال به بخش برعهده متخصص بیهوشی است.

وی درباره اثرات بیهوشی بر سلامتی افراد اظهار کرد: با داروهای جدیدی که امروزه متداول شده و در دسترس است اثرات قبلی شامل حالت های تهوع و سرگیجه شدید از بین رفته اما برخی بیماران نسبت به داروها حساس هستند و بیشترین چیزی که تجربه می کنند حالت تهوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha