علی‌اکبر محرابیان در شصت و دومین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور خواستار ارایه واقعیت‌های مبحث آب در ایران به مردم شد.

در برخی شهرها از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،او با اشاره به اینکه در برخی شهرها و نقاط از آب شرب به عنوان آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، افزود: خوشبختانه در برنامه هفتم حکم بسیار مهمی در این باره آمده است و بر اساس آن مدیران عامل باید در عمل به قانون جلوی این‌گونه بدمصرفی‌ها را بگیرند.

وزیر نیرو در ادامه به اقدامات انجام شده در چارچوب اطلاع‌رسانی صنعت آب پرداخت و افزود: در بخش اطلاع‌رسانی باید واقعیات به مردم گفته شود و گزارش‌دهی‌ صحیح از جمله وظایف مدیران این صنعت است. همچنین وزیر نیرو از تدوین 180 پروژه و برنامه برای مدیریت مصرف برق تابستان 1403 خبر داد و گفت: امروز برای رفع ناترازی صنعت برق، باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌های مفید با فناوری‌های جدید اقدام شود.

وی با اشاره به تدوین 180 پروژه و برنامه در گروه‌های مختلف برای مدیریت مصرف برق تابستان 1403 اظهار کرد: پیشبرد یکایک این برنامه‌ها به عنوان تکمیل حلقه‌های این زنجیره بزرگ ضامن موفقیت صنعت برق کشور خواهد بود. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مدیریت ناترازی به معنای عبور از یک محدودیت و بحران نیست، اضافه کرد: استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح، عالمانه و اقتصادی صنعت برق را می‌توان نوعی مدیریت در رفع ناترازی برق عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت صنعت برق در شرایط موجود یک مدیریت کاملا علمی است، ادامه داد: با مشاهده نمودار میزان برق مصرفی صنایع طی روزهای سیزدهم آذر و پنجم مرداد به این نتیجه رسیدیم که چگونه با شیوه‌های مدرن مدیریت مصرف توانستیم در تابستان امسال 2.5 درصد انرژی بیشتری را طی یک روز نسبت به زمانی که هیچ‌گونه محدودیتی در مصرف برق اعمال نشده بود، تامین کنیم؛ این امر افتخار صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

محرابیان در ادامه به مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر تامین 20 درصد برق مصرفی ادارات کشور با بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این دستورالعمل ابلاغ شده است، همچنین بر اساس این قانون باید یک درصد از مصرف برق صنعت در سال 1402 از محل تجدیدپذیرها باشد و سالانه به مدت پنج سال یک درصد به این عدد اضافه می‌شود؛ به عبارت دیگر در ابتدای سال 1403 این عدد به 2 درصد می‌رسد.

وزیر نیرو تاکید کرد: صنایع و ادارات باید معادل مصرف خودشان نیروگاه تجدیدپذیر احداث کرده در غیر این صورت لازم است از طریق قانونی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند. وی افزود: از یکم خرداد تا 15 مهرماه سال 1400 به‌رغم خاموشی‌های گسترده، 48 میلیارد کیلووات ساعت برق برای بخش خانگی تامین شد در همین بازه زمانی در سال 1402 با وجود عدم خاموشی و اضافه شدن 1.5 میلیون مشترک خانگی جدید به شبکه برق کشور و نیز گرمای بی‌سابقه تابستان کره زمین، مصرف برق خانگی به 46 میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی تصریح کرد: چنانچه مدیریت مصرف برق همانند گذشته صورت می‌گرفت، میزان برق مصرفی در بخش خانگی در همین بازه زمانی باید به 58 میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید، این در حالی است که با مدیریت بهینه مصرف برق در بخش خانگی در مقایسه با سال 1400 مصرف، دو میلیارد کیلووات ساعت برق کاهش یافت. محرابیان با اعلام اینکه 3 درصد از مشترکان تهرانی 40 درصد درآمد شرکت برق تهران بزرگ را می‌پردازند، اظهار کرد: سیاست پاداش صرفه‌جویی یک قرائت صحیح از مشارکت عمومی و بر مبنای علم اقتصاد در کاهش مصارف مازاد و صرفه‌جویی بوده است.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای دقیق و صحیح 180 برنامه تدوین شده می‌توان تابستان سال آینده را بدون خاموشی گذراند، افزود: می‌توان در یک بستر تعاملی، چارچوب مدیریت شده و با شیوه‌های اطلاع‌رسانی ساعتی و لحظه‌ای به مصرف‌کننده، یک مشارکت ملی و عمومی را در صرفه‌جویی و توجه دادن به مصرف جلب کرد؛ موضوع اپراتور انرژی همین بحث و مقوله را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha