یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره علل و عوامل بروز کودک‌آزاری توضیحاتی را ارائه کرد.

تبعات «کودک‌آزاری» چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مهری سادات موسوی» معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که قرار بود در مدیریت‌های پیشین اورژانس اجتماعی اطلس کودکان کار و خیابان آماده شود، آیا در حال حاضر این اطلس آماده شده و می‌توان از آن بهره‌برداری کرد، گفت: اطلس کودکان کار و خیابان هنوز آماده نشده است و باید چند دستگاه در کنار هم این اقدامات را انجام دهند، البته این اقدامات در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اعلام شده بیشترین تماس‌ها با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در خصوص کودک‌آزاری است، چه عواملی باعث بروز کودک آزاری می‌شود؟ تصریح کرد: کودک‌آزاری معلول عوامل مختلفی است و عوامل کودک‌آزاری چندگانه است و شامل موضوعات فردی و محیطی است. موضوعاتی مانند فقر، اعتیاد، خانواده ناپایدار تک والدی، عدم آموزش مراقبت از خود به کودکان، عقب ماندگی ذهنی کودکان و… از عوامل موثر در کودک‌آزاری است که بخشی از آن نیز ممکن است به دلیل‌ عدم آگاهی و بی‌توجهی رخ دهد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مسلما کودکی که مورد آزار قرار می‌گیرد، ممکن است مشکلات فراوانی از جمله افسردگی، کابوس‌هاس شبانه، مشکلات در گفتار، اضطراب، بزهکاری، اعتیاد، شخصیت‌های ضداجتماعی و حتی ممکن است افکار خودکشی پیدا کند، از همین‌رو بسیار مهم است که درخصوص کودک آزاری فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی والدین رخ دهد و این اتفاق نامیمون در جامعه کاهش پیدا کند.

موسوی در پاسخ به این سوال که بیشتر کودک‌آزاری از سوی چه کسانی اتفاق می‌افتد، گفت: کودک‌آزارها ممکن است والدین باشد، مراقبان کودک و همه افرادی که با کودکان زندگی می‌کنند، می‌توانند مرتکب خشونت و کودک‌آزاری شوند. آسیب‌های کودک آزاری نیز متفاوت است، ممکن است جسمی یا روحی باشد، سوءاستفاده‌هایی که به واسطه بی‌توجهی به کودکان رخ می‌دهد و موضوعات این چنینی نیز از موارد کودک آزاری است.

وی با اشاره به رویکرد سازمان در خصوص ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: رویکردهای ما در سازمان و نگاه‌مان به حوزه آسیب‌های اجتماعی این است که تلاش کنیم رویکرد جدیدی مبتنی بر سلامت اجتماعی را در تمام حوزه‌ها چه در حوزه‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی و چه در دفاتر دیگر پیاده کنیم، البته هنوز ابتدای راه هستیم و شاخص‌ها تعیین شده است و انشاءالله بتوانیم این رویکرد و نگاه جدید را در فعالیت‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهیم پیاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha