رئیس بیمارستان امام رضا (ع) گفت: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه بیماری کاوازاکی، درگیری عروق کرونر قلب است و حدود ۲۵ درصد کودکانی که درمان نشده باشند ممکن است رگ‌های قلب آن‌ها گشاد شود.

بیماری کاوازاکی عروق کرونر قلب را درگیر می‌کند

به گزارش سلامت نیوز مجتبی یوسفی متخصص کودکان و رئیس بیمارستان امام رضا (ع) ارتش در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره بیماری کاوازاکی در کودکان اظهار کرد: سال ۱۹۶۱ میلادی تعدادی بیمار در ژاپن به بیمارستان مراجعه کردند و یک پزشک به نام کاوازاکی در سال ۱۹۶۷ این بیماری را تعریف می‌کند و در نتیجه این بیماری به اسم خود این پزشک نامگذاری می‌شود.

وی افزود: آغاز این بیماری از آسیای شرقی و به ویژه ژاپن بوده اما هم اکنون این بیماری در همه کشورهای دنیا دیده می‌شود و به رسمیت شناخته شده و در کتاب‌های مرجع پزشکی هم وجود دارد.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) ارتش گفت: کاوازاکی بیماری تقریباً نادری است و خیلی شایع نیست اما در خیلی از کودکان با علامت تب دیده می‌شود و نیازمند درمان است. کاوازاکی یک بیماری روماتولوژیک است که با درگیری عروق خودش را نشان می‌دهد و هنوز عامل قطعی شناخته شده‌ای ندارد.

یوسفی اضافه کرد: ممکن است عوامل عفونی و محیطی و آنتی ژن‌ها در بروز این بیماری در کودکان نقش داشته باشند اما علت اصلی بیماری هنوز مشخص نیست.

وی تب طولانی حدأقل ۵ روز و عدم پاسخ به درمان‌های معمول، قرمزی و سرخی چشم‌ها بدون عفونت چرکی، قرمزی و بزرگی لب‌ها و زبان، قرمزی کف دست و پا، بثورات جلدی با بزرگی غدد لنفاوی در گردن کودکان از مهم‌ترین علائم بیماری کاوازاکی عنوان کرد.

متخصص کودکان متذکر شد: کاوازاکی بیماری ارثی و شایعی نیست و همه‌گیری ندارد و خیلی بعید است که در یک خانواده چند نفر از اعضا با هم این بیماری را بگیرند.

یوسفی اظهار کرد: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه این بیماری، درگیری عروق کرونر قلب است و حدود ۲۵ درصد کودکانی که درمان نشده باشند ممکن است رگ‌های قلب آن‌ها گشاد شود البته اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان آن با کورتون و استروئیدها و آسپرین به موقع شروع شود این ۲۵ درصد به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha