انزوای اجتماعی، افسردگی، اختلال شنوایی، دیابت و بیماری قلبی از جمله نشانه‌های ابتلا به زوال‌عقل به شمار می‌روند

نشانه‌های احتمال ابتلا به آلزایمر که پیش از ۶۵ سالگی نمایان می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، محققان دانشگاه اکستر انگلستان و دانشگاه ماستریخت هلند در پژوهشی به ۱۵ عامل خطر که در ایجاد زوال‌عقل در جوانی نقش دارند، پی برده‌اند.

به گزارش یواس‌ای تودی، زوال‌عقل زودهنگام یا زوال عقل جوانی، زمانی رخ می‌دهد که فرد زیر ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شود و حافظه‌اش را از دست می‌دهد.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زوال‌عقل اصطلاحی کلی برای شرایطی است که به از دست دادن حافظه می‌انجامد و می‌تواند به حدی شدید شود که بر توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر بگذارد.

باور عمومی این است که آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال‌عقل به شمار می‌رود. بنا به تخمین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایالات متحده به بیماری زوال‌عقل و آلزایمر ناشی از آن دچارند؛ از جمله پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سن ۶۵ سال و بالاتر از آن، و حدود ۲۰۰ هزار نفر زیر ۶۵ سال با ابتلا به آلزایمر در سنین پایین‌تر.

به گزارش این نهاد، تخمین زده می‌شود که تا ۲۰۶۰، این تعداد تا ۱۴ میلیون نفر افزایش یابد.

محققان برای درک عوامل خطر ابتلا به زوال‌عقل، داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار فرد زیر ۶۵ سال را با توجه به اطلاعات پایگاه داده بزرگ زیست‌پزشکی «بیوبانک انگلستان» دنبال کردند. نتایج این تحقیق، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳ در جاما نیورولوژی منتشر شد.

داده‌های بررسی‌شده از جمله شامل نمونه‌های بیولوژیکی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، تحصیلات، مصرف الکل و مواد مخدر، داده‌های روانپزشکی، قرارگرفتن در معرض محیط سمی و اطلاعات عمومی سلامت بود.

محققان با بررسی این اطلاعات به ۱۵ عامل خطر در بروز زوال‌عقل دست یافتند که عبارت‌اند از:

تحصیلات یا آموزش رسمی پایین‌تر

وضعیت اجتماعی - اقتصادی پایین‌تر

وجود دو آلل آپولوپروتئین ای‌۴ (apolipoprotein E4 allele)

اجتناب کامل از الکل

اختلال یا سوء‌مصرف الکل

انزوای اجتماعی

کمبود ویتامین دی

سطوح بالای پروتئین واکنشی سی

کاهش قدرت دست‌ در گرفتن

اختلال شنوایی

افت فشارخون ارتواستاتیک

سکته

دیابت

بیماری قلبی

افسردگی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای کاهش خطر ابتلا به زوال‌عقل نکاتی را توصیه می‌کند.

فعالیت بدنی و حفظ وزن سالم، مدیریت قند خون، پیشگیری و مدیریت فشارخون بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال‌عقل کمک کند. افزون بر این، پیشگیری یا مدیریت معضل کم‌شنوایی، درمان افسردگی و نیز اجتناب از مصرف زیاد الکل و سیگار هم در کاهش ابتلا به زوال‌عقل موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha