هشتمین کنگره بین المللی و هجدهمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی، از ۴ تا ۶ بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

میانگین میزان بقای ۱۰ ساله سرطان ۲ برابر شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یاشا مخدومی رئیس شورای سیاستگزاری کنگره کلینیکال انکولوژی و رئیس انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران، گفت: هشتمین کنگره بین المللی و هجدهمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی، فرصتی برای بهره مندی از دانش و تجارب ملی و بین المللی است.

وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر و به روزرسانی دانش جهانی در درمان‌های سیستمیک (شامل ایمونوتراپی، تارگت تراپی، هورمون تراپی) و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان، نیاز به تبادل اطلاعات در این زمینه در بین همکاران، متخصصان، دستیاران و دانشجویان انکولوژی و دیگر رشته‌های مرتبط بیش از پیش احساس می‌شود. لذا این کنگره با هدف ارتقا دانش و مهارت گروه‌های تشخیصی درمانی سرطان، افزایش تعاملات بین رشته‌ای، آشنایی با دانش روزآمد دنیا در حوزه انکولوژی برگزار می‌شود.

مخدومی ادامه داد: در هشتمین کنگره بین المللی و هجدهمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی با توجه به تعدد و تنوع پانل ها و سخنرانی‌ها و با برنامه ریزی های انجام شده برای حضور رشته‌های مرتبط در سالن‌ها و کارگاه‌های جانبی، امکان حضور برای همکاران مختلف از متخصصان رادیوانکولوژی، متخصص زنان، فوق تخصص انکولوژی زنان، متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی سرطان، متخصص اورولوژی، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص جراحی مغز و اعصاب، فوق تخصص گوارش و کبد، فوق تخصص هماتولوژی بزرگسالان، فوق تخصص هماتولوژی کودکان، کاردیوانکولوژی و بیماری‌های قلب و عروق، و دیگر اعضای تیم درمان مانند همکاران رشته‌های پرستاری، فیزیک پزشکی، رادیوبیولوژی و رادیوتراپی فراهم شده است و شاهد استقبال خوبی از تمامی رشته‌های مرتبط هستیم.

وی افزود: در راستای مأموریت ذاتی انجمن رادیوانکولوژی ایران مبنی بر ارتقای دانش بومی و توانمندسازی تیم درمان سرطان، تمام تلاش و برنامه ریزی ها بر این محور است که تازه‌ترین یافته‌های علمی در این کنگره تشریح شود.

مخدومی گفت: در طی سال‌های اخیر، با همت و تلاش تمامی دست اندرکاران و همچنین کمیته‌های علمی و اجرایی، بر کیفیت و کمیت برنامه‌های علمی کنگره افزوده شده و تلاش همگانی این است که مسیر برای دستیابی به اهداف ما از برگزاری برنامه‌های اینچنینی همچون تقویت و توسعه روابط علمی در سطح ملی و بین المللی برای ارتقای مدیریت بیماری سرطان هموارتر گردد. حضور دستیاران جوان در کنار اساتید زبده و فرهیخته این رشته و تیم تشخیص و درمان سرطان در هشتمین کنگره بین المللی و هجدهمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی، فضا را برای تلفیق دانش روز دنیا و تجربه زیسته همگان فراهم خواهد کرد.

وی افزود: امید که با تشخیص زودهنگام و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت از جمله تشخیص و درمان سرطان، بروز این بیماری را در کشور به حداقل برسانیم.

در ادامه، شراره یزدانفر دبیر اجرایی کنگره کلینیکال انکولوژی گفت: سرطان نوعی بیماری است که بار مالی بسیار شدیدی به جامعه تحمیل می‌کند. امروزه متأسفانه سرطان در جامعه زنان بسیار شایع شده است. باید بپذیریم که اگر زن به عنوان ستون خانواده به سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایران و سایر کشورهای جهان است، مبتلا شود، ابتدا خانواده و بعد جامعه باید هزینه زیادی در ابعاد روانی و اقتصادی پرداخت نمایند. این هزینه‌ها شامل مخارج مستقیم درمانی و غیردرمانی بیماری و داروها و خدمات غیر درمانی است. در تمامی موارد اختلاف چشمگیری بین هزینه این بیماری با سایر بیماری‌ها وجود دارد. به همین منظور برای پیشگیری از سرطان باید از علائم آن آگاه بود. همچنین بهتر است کشورها در سیاست‌های پزشکی خود به سمت اطلاع رسانی، غربالگری و پیشگیری بیماری سرطان، گام بردارند و با استفاده از دانش نوین و تجهیزات به روز مسیر را هموار سازند.

وی افزود: برگزاری کنگره‌ها و رویدادهای علمی توسط اساتید، متخصصان و دستیاران جوان زمینه‌های مناسبی را برای تبادل یافته‌های جدید علمی، دانش پزشکی و اطلاعات به روز دنیا را برای تشخیص و درمان بیماری‌ها به خصوص سرطان فراهم می‌سازد.

یزدانفر ادامه داد: در این کنگره که با حضور پیشکسوتان، اساتید فرهیخته و طبیبان با تجربه برگزار می‌شود، مسائل و مطالب علمی و موضوعات قابل بحث به شکل سخنرانی‌، پنل‌های تخصصی و همفکری، مطرح شده و تمامی ذی نفعان و تیم درمان سرطان بتوانند از این مطالب و هم اندیشی‌ها استفاده کرده و به اندوخته‌ها و تجربیات خود بیفزایند.

وی افزود: در سال جاری هم علاوه بر سخنرانی و پنل‌های تخصصی، نمایشگاه جانبی برای آشنایی با دارو و تجهیزات روز دنیا در زمینه تشخیص و درمان سرطان برپا شده است. همچنین برنامه ریزی های دقیقی برای برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای جانبی از جمله کارگاه کانتورینگ سرطان‌های سروگردن با همکاری انجمن اروپایی رادیوتراپی انکولوژی انجام شده که امیدوارم این کنگره را پربارتر و غنی‌تر رقم بزند.

در ادامه، سید محمد حسینی دبیر علمی کنگره گفت: در طی این سال‌ها، با همت و تلاش اعضای ادوار مختلف انجمن و همچنین کمیته‌های علمی و اجرایی، سال به سال بر کیفیت و کمیت برنامه‌های علمی کنگره افزوده شده و امروز با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که در بین کنگره‌های علمی که در ایران برگزار می‌شود این کنگره از شأن و منزلت بالایی برخوردار است.

وی افزود: یکی از اهداف مهم این کنگره توسعه درس آموخته‌ها و تجاربی است که از پیشرفت‌ها و نواوری هایی که در سال‌های اخیر در درمان‌های سیستمیک (شامل ایمونوتراپی، تارگت تراپی، هورمون تراپی) و رادیوتراپی بیماران مبتللا به سرطان حاصل شده است. از سوی دیگر دانش و مهارت در تشخیص و درمان سرطان همواره در حال تغییر است و یافته‌های جدید، ماحصل تلاش اندیشمندان و متخصصان داخلی و بین المللی نیازمند انتشار و به اشتراک گذاری با سایر جوامع علمی است بر این اساس، در این همایش شرایطی فراهم شده است که همگان با Personalized and Precision Medicine که هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال اجرا است و در طی چند سال آینده، ما نیز مواجهه بیشتری با این مفهوم خواهیم داشت، آشنا شوند.

حسینی ادامه داد: همچنین پیرو برنامه ریزی ها و هماهنگی‌های انجام شده طی نشست مشترکی که با ESTRO خواهیم داشت، تکنیک‌های جدید رادیوتراپی از جمله IMRT، VMAT، SRS و SBRT، با حضور اساتید و همکاران رادیوانکولوژیست داخلی تبیین و تشریح خواهد شد. در محور دیگری از این رویداد علمی برای آشنایی با جدیدترین تغییرات در درمان‌های سیستمیک بیماران، نشست مشترک با ESMO برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقالات زیادی از سوی اساتید، متخصصان و دستیاران جوان برای دبیرخانه علمی کنگره ارسال شده که چندین سخنرانی و ۸۰ پوستر نیز در این برنامه منتشر خواهد شد.

علی مطلق عضو شورای سیاستگزاری کنگره، با عنوان این مطلب که سالانه هزاران مورد ابتلاء به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، در مراحل اولیه و محدود بوده در نتیجه درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است، گفت: در حال حاضر به طور کلی تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته است.

وی افزود: نیمی از افرادی که امروز با تشخیص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده خواهند بود و بیش از ۴۰ درصد بعد از ۱۰ سال هنوز زندگی می‌کنند. متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان ۲ برابر ۳۰ سال گذشته شده است. مهم‌ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان‌های موثرتری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام است.

مطلق گفت: انجمن رادیوانکولوژی ایران با بیش از ۴۵۰ متخصص انکولوژی که در مناطق و مراکز مختلف کشور در عرصه درمان بیماران حضور دارند و با سابقه فعالیت ۵۰ ساله به عنوان اولین متولی درمان سرطان‌های توپر ( Solid) در تلاش است با افزایش آگاهی و توانمندی‌های علمی و عملی اعضای خود در تشخیص و درمان صحیح و به موقع بیماران مبتلا به سرطان در سراسر کشور عزیزمان و با همکاری سایر گروه‌های تخصصی مرتبط با مقوله تشخیص و درمان بدخیمی‌ها به بهترین نحو وظیفه و رسالت خود را که ارتقای سلامت جامعه است، به انجام رساند.

وی افزود: یکی از اقدامات ارزشمندی که سالانه توسط انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران برای ارتقای دانش و توسعه علم در زمینه تشخیص و درمان سرطان انجام می‌شود برگزاری کنگره بین المللی کینیکال انکولوژی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha