برخی تصور می‌کنند منظور از کنترل مصرف نمک، فقط همان نمکی است که به عنوان چاشنی به غذا افزوده می شود در حالی که متخصصان تغذیه براین باورند که نمکی که از کل مواد غذایی دریافت می شود، باید مدیریت شود زیرا سرطان معده، پوکی استخوان و پرفشاری خون ارمغان مصرف بی رویه نمک هستند.

سرطان معده، پوکی استخوان و پرفشاری خون ارمغان مصرف بی رویه نمک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یک فرد سالم باید در طول روز بین ۳ تا ۵ گرم نمک مصرف کند که این مقدار فقط نمکی که ما به غذا اضافه می کنیم، نیست بلکه از کل مواد غذایی که یک فرد در طول روز مصرف می‌کند باید دریافت کند که بیشتر مردم از این موضوع آگاهی ندارند.

نمک از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل شده است؛ سدیم عامل مهمی در حفظ فشار خون است که اگر بیش از اندازه مصرف شود فرد دچار پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و پوکی استخوان و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

باید توجه داشت عوامل اصلی مصرف نمک (سدیم) در رژیم غذایی به بافت فرهنگی و عادات غذایی یک جمعیت بستگی دارد؛ سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها مانند شیر، گوشت و سبزیجات وجود دارد. همچنین به مقدار زیاد در غذاهای فرآوری شده مانند نان ها، گوشت های فرآوری شده و اسنک و همچنین در چاشنی ها مانند رب، سس گوجه فرنگی، سس مایونز یافت می شود.

همچنین باید توجه داشت همچنین در سدیم گلوتامات وجود دارد که به عنوان یک افزودنی غذایی در بسیاری از نقاط جهان مثل ادویه همراه نودل استفاده می شود. لذا باید برای حفظ سلامی خودمان حواسمان به میزان مصرف نمک باشد.

مطالعات زیادی ثابت کرده‌اند که مصرف بیش از حد نمک می تواند فرد را مستعد ابتلا به فشار خون و پوکی استخوان و برخی از سرطانها مثل سرطان معده کند.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، میانگین مصرف نمک در هر جمعیت با مرگ و میر سرطان معده ارتباط نزدیکی دارد. تأثیر بالقوه مصرف زیاد نمک در سرطان‌زایی معده این است که مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی به تغییر ویسکوزیته مخاطی که از معده محافظت می‌کند، منجر می‌شود و می‌تواند زمینه ساز آسیب اپیتلیومی باشد که در نهایت منجر به زخم معده و سرطان معده شود.

از آنجایی که مصرف نمک با عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H پیلوری) مرتبط است، ممکن است این دو عامل برای ترویج سرطان معده با هم همکاری داشته و فرد را مستعد ابتلا به سرطان معده کنند. بنابراین نباید در مصرف نمک زیاده روی داشت.

مصرف نمک بیش از نیاز روزانه که ۳ تا ۵ گرم از کل مواد غذایی روزانه است می تواند زمینه ساز پوکی استخوان باشد به این شکل که مصرف نمک باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود و می تواند فرد را مستعد پوکی استخوان کند. از طرف دیگر نمک زیاد باعث افزایش فشار خون می‌شود و می تواند در دراز مدت منجر به سکته قلبی و مغزی در فرد شود.


فشارخون بالا عامل نیمی از بیماری‌های قلبی و عروقی

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره عوارض مصرف بی رویه نمک می‌گوید: بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان و علت اصلی مرگ در افراد بالای ۳۰ سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال است.

لیلا فرزاد ادامه داد: فشار خون بالا به عنوان مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به تنهایی باعث حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان می‌شود و مهمترین علت مستقیم در مرگ و میر در کل دنیا است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سبک و الگوی زندگی به عنوان بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر، درخصوص ضرورت ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی خانواده‌ها افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و درمان این بیماری‌ها، انجام رفتارهای سالم تر برای مدیریت این بیماری‌ها و بهبود سلامت کلی است که به طور قطع پیروی از رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسب، شاه کلیدی برای دستیابی به این مهم است.

این متخصص تغذیه با اشاره به پویش ملی تغذیه سالم که یکم تا هفتم بهمن در کشور اجرایی شده است، گفت: پویش ملی سلامت - اطلاع رسانی تغذیه سالم، هم راستا و هم جهت با پویش ملی سلامت اجرا می شود.

وی ادامه داد: پویش امسال با هدف اطلاع رسانی درخصوص مصرف نمک تصفیه شده ید دار و ارتقای دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات؛ از اول تا ۱۵ بهمن؛ با دو شعار " انتخاب همه - نمک کم اما تصفیه شده ید دار" ( برای هفته اول بهمن) و " از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" ( برای هفته دوم بهمن)، در سراسر کشور و با همکاری تمامی ذی‌نفعان برگزار می‌شود.

فرزاد در عین حال خاطر نشان کرد: برای دستیابی به امنیت غذایی، نیاز به حمایت فرابخشی گسترده تری است تا با افزایش آگاهی و ارتقای سواد تغذیه ای جامعه و بهبود دسترسی به اطلاعات مناسب، بتوان افراد را برای انتخاب سبک زندگی سالم؛ مانند انتخاب غذا و نوشیدنی سالم، توانمند کرد و اجرای هر ساله پویش ملی تغذیه سالم، در کشور، فرصت مغتنمی برای فرهنگ سازی در این خصوص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha