«درباره اعتیاد دانش آموزان، یكی از مدیران كل ما، تحقیقاتی را برای یك دستگاه انجام داده و خبر از آمار و ارقامش ندارم. هیچ گاه آموزش و پرورش اعتیاد دانش آموزان را تكذیب نكرده ام، ولی نباید این آمار را اعلام كرد.» این در حالی است كه ارائه آمار نخستین گام برای آغاز برنامه‌ریزی است چرا كه تا آماری نباشد، شناخت درستی از مسئله وجود ندارد و برنامه‌ریزی برای بهبود آن میسر نیست.

سلامت نیوز :با وجود همه هشدارها، مسئولان وزارت آموزش و پرورش همواره بر طبل انكار كوبیده‌اند یا از ارائه آمارها خودداری كرده‌اند. همچنانكه حاجی بابایی پیش از این درباره اعتیاد دانش آموزان گفته بود:«كدام خانواده‌ای را سراغ دارید كه بگوید من چند فرزند معتاد دارم؟ مگر آنكه این خانواده آب از سرش گذشته باشد. هیچ خانواده‌ای این موضوع را نمی‌گوید

به گزارش سلامت نیوز  «درباره اعتیاد دانش آموزان، یكی از مدیران كل ما، تحقیقاتی را برای یك دستگاه انجام داده و خبر از آمار و ارقامش ندارم. هیچ گاه آموزش و پرورش اعتیاد دانش آموزان را تكذیب نكرده ام، ولی نباید این آمار را اعلام كرد.» این در حالی است كه ارائه آمار نخستین گام برای آغاز برنامه‌ریزی است چرا كه تا آماری نباشد، شناخت درستی از مسئله وجود ندارد و برنامه‌ریزی برای بهبود آن میسر نیست.

دكتر هومن نارنجی‌ها، پژوهشگر حوزه اعتیاد در این باره به تهران امروز می‌گوید:«اعتیاد دانش آموزان را نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌هایی كه می‌گویند دانش آموز معتاد نداریم پس مراجعه دانش آموزان به مراكز درمان اعتیاد را چگونه توجیه می‌كنند؟»

او همچنین می‌افزاید: «آنچه در بین دانش آموزان ما بیشتر دیده می‌شود، سوء مصرف مواد است و نه اعتیاد به معنایی كه مشكلاتی را درپی دارد و به مرحله درمان رسیده باشد. از این رو نباید غفلت كرد. اگر امروز بررسی كنیم كه در بین دانش آموزان چه میزان سوء‌مصرف مواد مخدر وجود دارد می‌توانیم برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی كنیم. اما غفلت از این مسئله خطرساز است.»

نارنجی‌ها در ادامه به تحقیق انجام شده در آموزش و پرورش با اعتبار ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره كرده و می‌گوید:«نتایج این تحقیق كه سال گذشته انجام شد، ارائه نشده است. اما بر اساس برآوردها حدود 30 هزار دانش آموز معتاد تخمین زده شده بود. با این همه این نتایج منتشر نشده است و این از خوب بودن نتایج خبر نمی‌دهد!

چرا كه اگر تعداد دانش آموزان معتاد كم بود دلیلی برای عدم طرح آن وجود نداشت.» این در حالی است كه مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری از اعتیاد به وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.

كاهش سن گرایش به عرفان‌های كاذب

تنها وزیر اطلاعات نبود كه بر گسترش عرفان‌های كاذب تاكید كرد. حجت الاسلام دكترعلی فلاح رفیع، رئیس مركز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با بیان اینكه سن گرایش به عرفان‌های كاذب كاهش یافته است گفت:«بسیاری از ترویج كنندگان این مكاتب برای تاثیرگذاری بیشتر بر افكار نسل جدید از سنین پایین دبستان و راهنمایی آموزشهای خود را آغاز می‌كنند، حتی برخی از فرقه‌های ضاله برای مراحل دبستان و راهنمایی كتابهایی نیزدارند زیرا اگر در این سنین شكاف را آغاز كنند بیشتر می‌توانند در كار خودشان موفق شوند.» او همچنین بر اینكه «آموزش و پرورش باید هوشیار باشد»، تاكید كرد. با این همه هنوز آموزش و پرورشی‌ها هیچ نشانه‌ای از گسترش عرفان‌های كاذب ندیده‌اند.



غفلت پشیمانی به بار می‌آورد

اما حجت الاسلام علیرضا سلیمی در این باره به تهران امروز می‌گوید:«اگر شواهدی پیدانشده است كه عرفان‌های كاذب در بین دانش آموزان رشد می‌كنند، دلیل بر عدم رشد آن نیست! یك ضرب المثل عربی هست كه می‌گوید كه اگر ما پیدا نكردیم دلیلی بر وجود نداشتن نیست.»

او همچنین می‌افزاید:«دشمنان از همان روزهای آغازین انقلاب برای جذب جوانان ما سرمایه‌گذاری كرده‌اند. یك بار با بدیل‌های ساخته و پرداخته خود و یك بار با عرفان‌های كاذب و دروغین و... اما آنچه مسلم است آن‌ها همه این راه‌ها را رفته‌اند و هنوز هم دنبال می‌كنند.»

این نماینده مجلس می‌گوید:«اسلام دینی است معنا گرا اگرچه با جامعیتی كه دارد به مادیات نیز با رویكرد مثبت نگریسته است اما وقتی ما اصل را در اختیار داریم چرا اجازه بدهیم بدل در میان نوجوانان ما ریشه بدواند؟»

او با اشاره به وظایف وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: باید ریشه این مسائل را مورد پیگرد قرار دهیم. با غفلت از این فضا تصور نكنیم كه دشمن هم غفلت كرده است. حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید كه:«اگر كسی بخوابد، دشمن او به خواب نمی‌رود.» با به غفلت زدن خود شرایط را برای دشمن مهیا می‌كنیم تا نقشه‌هایش را پیش ببرد.

با وجود همه هشدارها، مسئولان وزارت آموزش و پرورش همواره بر طبل انكار كوبیده‌اند یا از ارائه آمارها خودداری كرده‌اند. همچنانكه حاجی بابایی پیش از این درباره اعتیاد دانش آموزان گفته بود:«كدام خانواده‌ای را سراغ دارید كه بگوید من چند فرزند معتاد دارم؟ مگر آنكه این خانواده آب از سرش گذشته باشد. هیچ خانواده‌ای این موضوع را نمی‌گوید. هیچ كارشناسی هم پیدا نمی‌شود كه اعلام كند اگر بچه‌ای معتاد شد، مدرسه عاملش است. مسائل زیادی از جمله اقتصادی، اجتماعی و فردی وجود دارد كه باعث این موضوع می‌شود. ما هیچ گاه اعتیاد را تكذیب نكرده ایم. ولی آمار را باید با دلیل ارائه كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha