مسمومیت غذایی هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار رایج است، اما بسیاری از والدین در تشخیص اینکه چه زمانی بچه‌ها غذای آلوده خورده‌اند یا چه زمانی علائم ویروس معده را نشان می دهند، مشکل دارند.

علائم مسمومیت غذایی در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، علائم شایع مسمومیت غذایی عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • تب

البته موارد دیگری غیر از مسمومیت غذایی می تواند همین علائم را ایجاد کند و تشخیص مسمومیت غذایی را دشوار می کند. به عنوان مثال، کودکان ممکن است با یک عفونت ویروسی، مانند روتاویروس یا پس از ابتلا به عفونت سالمونلا، دچار اسهال و استفراغ شوند.

اگر افراد دیگر تقریباً در همان زمان و پس از خوردن همان غذاها بیمار شوند، باید به مسمومیت غذایی مشکوک شوید. از آنجایی که بسیاری از عفونت هایی که باعث اسهال می شوند مسری هستند، فقط به این دلیل که همه افراد خانه اسهال و استفراغ دارند به این معنی نیست که همه آنها مسمومیت غذایی دارند. با این حال، احتمال بیشتری وجود دارد که همه آنها در یک شب پس از مثلاً یک پیک نیک خانوادگی علائم داشته باشند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و سموم مختلف وجود دارند که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. اگرچه بیشتر آنها باعث اسهال و استفراغ می شوند، اما دارای علائم مشخصی هستند که می تواند به شما در شناسایی علت بیماری شما کمک کند.

مسمومیت غذایی با استافیلوکوکوس اورئوس

مسمومیت غذایی با استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک شما غذای آلوده به انتروتوکسین (معمولاً غذاهایی که برای مدت طولانی در دمای اتاق باقی می مانند) بخورد که به سرعت باعث علائم (در عرض دو تا هفت ساعت)، از جمله استفراغ، اسهال آبکی و یا بدون تب یا با تب می شود. خوشبختانه، علائم معمولاً به همان سرعتی که ظاهر شدند، در عرض 12 تا 24 ساعت از بین می روند.

مسمومیت غذایی با سالمونلا

مسمومیت غذایی سالمونلا نسبتاً شناخته شده است. علائم مسمومیت غذایی با سالمونلا معمولاً حدود 6 تا 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض این باکتری شروع می شود و شامل اسهال آبکی، تب، درد شکمی، تهوع و استفراغ می شود. علائم معمولاً چهار تا هفت روز طول می کشد.

مسمومیت غذایی با E. coli O157

E. coli O157 نوع خاصی از باکتری E. coli است که می تواند باعث مسمومیت غذایی همراه با گرفتگی شدید معده، اسهال خونی و گاهی تب خفیف شود. اگرچه اکثر کودکان مبتلا به E. coli O157 بدون درمان طی پنج تا هفت روز بهبود می یابند، برخی از آنها به یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام "سندرم همولیتیک اورمیک" (HUS) مبتلا می شوند.

کودکان ممکن است حدود یک تا 10 روز پس از خوردن محصولات گوشتی آلوده که پخته نشده اند، به ویژه همبرگر، به عفونت E. coli O157 مبتلا شوند. نوشیدن شیر خام، آب آلوده، آبمیوه غیر پاستوریزه و تماس با حیوانات مزرعه از دیگر عوامل خطر هستند.

مسمومیت غذایی با شیگلا

شیگلا باکتری دیگری است که علاوه بر گرفتگی معده و تب بالا می تواند باعث اسهال خونی شود.

کودکان ممکن است حدود یک یا دو روز پس از خوردن غذاهای آلوده به باکتری شیگلا مانند سالاد سیب زمینی، شیر، مرغ و سبزیجات خام دچار عفونت شیگلا شوند. بر خلاف بسیاری از علل دیگر مسمومیت غذایی، شیگلوزیس را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، اگرچه اکثر این عفونت ها خود به خود طی پنج تا هفت روز از بین می روند.

مسمومیت غذایی با کمپیلوباکتر

مسمومیت غذایی با کمپیلوباکتر اغلب با خوردن مرغ نیم پز و نوشیدن شیر خام همراه است و علائم آن حدود دو تا پنج روز پس از تماس ظاهر می شود. علائم می تواند شامل اسهال آبکی، تب، گرفتگی شکم، حالت تهوع، درد عضلانی و سردرد باشد.

اگرچه علائم معمولاً طی 7 تا 10 روز خود به خود از بین می روند، درمان با آنتی بیوتیک اریترومایسین مدت زمانی که افراد می توانند این بیماری را انتقال دهند را کاهش می دهد.

مسمومیت غذایی با کلستریدیوم پرفرینگنس

کلستریدیوم پرفرنجنس باکتری دیگری است که در غذا سم تولید می کند. علائم 6 تا 22 ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود، به ویژه گوشت ها و آبگوشت که به درستی آماده یا ذخیره نشده اند و شامل اسهال آبکی و گرفتگی شدید شکمی است که می تواند حدود 24 ساعت باقی بماند.

مسمومیت غذایی با کلستریدیوم بوتولینوم

مسمومیت غذایی کلستریدیوم بوتولینوم یا بوتولیسم که باعث تولید هاگ ها و سمومی می شود و می تواند سبزیجات و سایر غذاهایی که در خانه نگهداری و کنسرو می شوند، عسل و برخی مواد غذایی دیگر را آلوده می کند. کودکان مبتلا به بوتولیسم علاوه بر حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی شکم می توانند علائم عصبی مانند دوبینی، اختلال در گفتار، مشکل در بلع و ضعف عضلانی داشته باشند.

نوزادان ممکن است ضعف، یبوست و تغذیه ضعیف داشته باشند. هم در کودکان بزرگتر و هم در نوزادان، ضعف عضلانی حتی می تواند بر توانایی آنها برای تنفس تأثیر بگذارد.

مسمومیت غذایی با هپاتیت A

هپاتیت A عامل ویروسی مسمومیت غذایی است. برخلاف بسیاری از علل دیگر مسمومیت غذایی، تنها واکسنی برای آن وجود دارد (کودکان آن را از 12 ماهگی دریافت می کنند) که می تواند از آن پیشگیری کند. کودکان ممکن است 10 تا 50 روز پس از خوردن آب آلوده، سبزیجات، صدف و غذاهای آلوده به هپاتیت A مبتلا شده و علائم آن را بروز دهند.

مسمومیت غذایی با باسیلوس سرئوس

مسمومیت غذایی باسیلوس سرئوس حدود 6 تا 15 ساعت پس از خوردن غذای آلوده از جمله گوشت، ماهی، سبزیجات و شیر منجر به اسهال آبکی و گرفتگی شکم می شود. برنج آلوده معمولاً باعث تهوع و استفراغ می شود، اما اسهال به همراه ندارد. هر دو نوع علائم، معمولاً در عرض 24 ساعت بدون درمان از بین می روند.

مسمومیت غذایی با ویروس نوروالک

ویروس Norwalk ویروس دیگری است که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. کودکان ممکن است پس از نوشیدن آب آلوده یا خوردن غذای آلوده، از جمله صدف، مواد تشکیل دهنده سالاد، صدف خام و سایر غذاهای آلوده شده، دچار مسمومیت غذایی با ویروس نوروالک شوند.

پزشک اطفال علاوه بر جستجوی علائم اصلی مسمومیت غذایی، ممکن است بتواند این نوع مسمومیت های غذایی را با آزمایش های خاص تشخیص دهد. این نوع آزمایش معمولاً شامل کشت مدفوع و سایر ارزیابی های مدفوع می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha