شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 366989

نحوه عمل رینوپلاستی می‌تواند در هر شخصی متفاوت باشد، این تفاوت نیز به نوع بینی و تکنیک جراحی مرتبط است. اگرچه جراحی بینی معمولاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود، اما می‌توان از آن برای رفع علائم عملکردی نیز استفاده کرد، از جمله دشواری تنفس از طریق بینی ناشی از انحراف تیغه بینی و از بین بردن خروپف بلند و آپنه خواب. به همین دلیل است که برای جراح بینی تخصص در بازسازی بینی مهم است، زیرا ممکن است لازم باشد تیغه بینی و استخوان‌های شاخک را که می‌تواند مسئول انسداد بینی باشد، عمل کنند.

چگونگی نحوه عمل رینوپلاستی

رینوپلاستی همچنین به عنوان عمل بینی نیز شناخته می‌شود و یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی است که در کشور ما انجام می‌شود.

مراحل انجام عمل رینوپلاستی

  1. بیهوشی: جراحی بینی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

  2. برش: جراح برش‌هایی را در داخل سوراخ‌های بینی یا در سراسر کلوملا (ناحیه بین سوراخ‌های بینی) ایجاد می‌کند تا به استخوان و غضروف زیرین دسترسی پیدا کند.

  3. تغییر شکل استخوان‌ها: بسته به نتیجه مورد نظر، جراح ممکن است از ابزارهای جراحی برای تغییر شکل استخوان‌های بینی استفاده کند که ممکن است شامل شکستن بینی و بازگرداندن آن به موقعیت جدید یا استفاده از گرافت‌های کوچک برای افزودن یا برداشتن استخوان باشد.

  4. تغییر شکل غضروف: جراح همچنین ممکن است غضروف را تغییر شکل دهد، که ساختار و پشتیبانی از بینی را فراهم می‌کند. این مرحله ممکن است شامل برداشتن یا تغییر موقعیت غضروف یا استفاده از پیوند برای افزودن غضروف به نواحی خاص باشد.

  5. بستن برش‌ها: سپس جراح برش‌ها را با استفاده از بخیه یا نوار جراحی می‌بندد.

  6. قرار دادن اسپلینت: یک آتل در قسمت بیرونی بینی قرار می‌گیرد تا به حفظ شکل جدید بینی و محافظت از آن در طول فرآیند بهبودی کمک کند.

  7. بهبودی: پس از جراحی، بیماران به مدت چند هفته به استراحت و بهبودی نیاز دارند. تورم و کبودی به تدریج کاهش می‌یابد و نتایج نهایی پس از چند ماه قابل مشاهده خواهد بود.

توجه به این نکته مهم است که این یک توصیف کلی از روش است و بسته به نیازهای فردی بیمار و تکنیک مورد استفاده جراح می‌تواند متفاوت باشد.

رینوپلاستی باز در مقابل جراحی بینی بسته

رینوپلاستی را می‌توان با استفاده از دو روش مختلف انجام داد: رینوپلاستی باز و جراحی بینی بسته.

رینوپلاستی باز

در این روش، جراح علاوه بر برش‌هایی در داخل سوراخ‌های بینی، برشی در کلوملا (ناحیه بین سوراخ‌های بینی) ایجاد می‌کند. این عمل به جراح اجازه می‌دهد تا دسترسی مستقیم و واضحی به استخوان و غضروف زیرین داشته باشد که امکان دقت و کنترل بیشتری را در طول فرآیند تغییر شکل می‌دهد. برش روی کلوملا معمولاً یک اسکار کوچک بر جای می‌گذارد که به راحتی می‌توان آن را پنهان کرد.

رینوپلاستی بسته

در این روش، جراح تمام برش‌ها را داخل سوراخ‌های بینی را ایجاد می‌کند که به جراح اجازه دسترسی به استخوان و غضروف زیرین را می‌دهد. این تکنیک کمتر تهاجمی است و هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای باقی نمی‌گذارد. با این حال، داشتن همان سطح دقت و کنترل مانند جراحی بینی باز برای جراح می‌تواند کمی چالش برانگیزتر باشد.

انتخاب تکنیک به اهداف بیمار، آناتومی او و تجربه و ترجیح جراح بستگی دارد.

توجه به این نکته مهم است که هر دو تکنیک مزایا و معایب خاص خود را دارند و تصمیم نهایی باید پس از مشاوره دقیق با یک جراح پلاستیک واجد شرایط گرفته شود که می‌تواند وضعیت فردی شما را ارزیابی کند و بهترین روش را توصیه کند.

انواع عمل بینی

انواع عمل بینی

رینوپلاستی بینی گوشتی

رینوپلاستی بینی گوشتی به دلیل ویژگی‌های این نوع بینی می‌تواند متفاوت باشد. به دلیل اینکه در اغلب بینی‌های گوشتی تیغه سپتوم از استحکام کمی برخوردار است معمولا جراحان به پیوند استخوان نیاز پیدا می‌کنند. علاوه بر این این نوع جراحی به دلیل اتخاذ تکنیک‌های جراحی خاص برای رسین به نتیجه مطلوب و همچنین احتمال استفاده از پیوند استخوان گران‌تر از جراحی بینی استخوانی است.

رینوپلاستی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی معمولا نتایج قابل قبول‌تری را به همراه دارد. در این جراحی جراح با تغییر شکل تیغه سپتوم می‌تواند بینی را به شکل و فرم مورد نظر تغییر دهد. این جراحی معمولا به شکل بسته نیز انجام می‌شود.

رینوپلاستی اصلاحی

جراحی بینی اصلاحی برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که قبلاً تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته‌اند و اکنون به دلیل نارضایتی از نتیجه جراحی اولیه به دنبال اصلاح یا اصلاح شکل بینی خود هستند.

سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی قادر به رفع مشکلات تنفسی است که بر بینی تأثیر می‌گذارد. سپتورینوپلاستی معمولا برای بیمارانی انجام می‌شود که انحراف تیغه بینی دارند. سپتوم استخوان میانی است که از غضروف و استخوان ساخته شده و بینی را به دو نیمه تقسیم می‌کند. در این جراحی یک برش در بافت پوشاننده داخل بینی ایجاد می‌شود که مخاط نام دارد و سپس به آرامی از سپتوم جدا می‌شود. سپس سپتوم با استفاده از انواع تکنیک‌های جراحی صاف می‌شود. سپتوم اصلاح شده به طور قابل توجهی تنفس از طریق بینی را بهبود می‌بخشد. در این جراحی علاوه بر رفع مشکلات عملکردی، زیبایی بینی نیز در نظر گرفته می‌شود.

دلایل رایج برای عمل بینی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای جراحی بینی که به آن رینوپلاستی نیز گفته می‌شود، اقدام کنند. برخی از رایج‌ترین دلایل عبارتند از:

  • برای اصلاح نقص یا آسیب مادرزادی: برخی از افراد با بینی بدشکل یا مشکلات ساختاری به دنیا می‌آیند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مقطعی از زندگی خود دچار جراحت بینی شده باشند. برای اصلاح این مسائل و بهبود ظاهر و عملکرد بینی می‌توان از رینوپلاستی استفاده کرد.

  • برای بهبود تنفس: برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری یا انحراف تیغه بینی دچار مشکل در تنفس از طریق بینی شوند. برای اصلاح این مشکلات و بهبود جریان هوای بینی می‌توان از رینوپلاستی استفاده کرد.

  • برای بهبود ظاهر: بسیاری از افراد به دلایل زیبایی عمل جراحی بینی را انتخاب می‌کنند. آنها ممکن است از شکل یا اندازه بینی خود ناراضی باشند یا احساس کنند که بینی آنها با سایر ویژگی‌های صورتشان تناسب ندارد. از رینوپلاستی می‌توان برای تغییر شکل بینی، کاهش اندازه بینی و یا بهبود تقارن بینی استفاده کرد.

  • برای از بین بردن برآمدگی بینی: برخی از افراد ممکن است برآمدگی روی بینی یا قوز روی پل بینی داشته باشند و ممکن است برای برداشتن آن و بهبود ظاهر کلی بینی، جراحی زیبایی بینی انجام دهند.

  • برای کاهش اندازه سوراخ‌های بینی: برخی از افراد ممکن است سوراخ‌های بینی بزرگی داشته باشند و ممکن است برای بهبود ظاهر بینی، جراحی زیبایی بینی را برای کاهش اندازه سوراخ‌های بینی انجام دهند.

  • برای اصلاح انحراف تیغه بینی: انحراف تیغه بینی می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود که می‌تواند در طی جراحی بینی اصلاح شود.

توجه به این نکته ضروری است که افراد قبل از انتخاب جراحی بینی باید انتظارات واقع بینانه و درک خوبی از روش داشته باشند. یک جراح پلاستیک واجد شرایط می‌تواند مشکل بیمار را ارزیابی کند و در مورد نتیجه عمل و نتایج مورد انتظار با او صحبت کند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر مهدی سزاوار جراح فک، صورت و زیبایی برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی زیبایی بینی

خطرات و عوارض رینوپلاستی

مانند هر عمل جراحی، رینوپلاستی خطرات و عوارض بالقوه خاصی را به همراه دارد، از این رو برای بیماران مهم است که قبل از تصمیم به جراحی از این خطرات و عوارض احتمالی آگاه باشند.

برخی از خطرات و عوارض بالقوه جراحی بینی شامل موارد زیر است:

  • عوارض بیهوشی: مانند هر جراحی که نیاز به بیهوشی دارد، خطر کمی از عوارض مربوط به استفاده از بیهوشی، مانند واکنش به داروهای مورد استفاده یا مشکلات تنفسی وجود دارد.

  • عفونت: خطر عفونت بعد از هر عمل جراحی از جمله جراحی بینی وجود دارد. علائم عفونت شامل قرمزی، احساس گرما و افزایش درد یا تخلیه چرک از محل جراحی است.

  • خونریزی: مقداری خونریزی بعد از جراحی بینی طبیعی است، اما خونریزی بیش از حد می‌تواند منجر به هماتوم شود. هماتوم می‌تواند باعث تورم و همچنین منجر به زخم شود.

  • انسداد بینی: اگر ساختار داخلی بینی آسیب ببیند یا مجاری بینی در حین عمل تنگ شود، جراحی بینی می‌تواند باعث انسداد موقت یا دائمی بینی شود.

  • عدم تقارن: ممکن است بعد از جراحی کمی عدم تقارن و بی نظمی وجود داشته باشد، اما معمولاً در صورت لزوم می‌توان این موارد را با جراحی تجدید نظر اصلاح کرد.

  • نتایج رضایت بخش: برخی از بیماران ممکن است از نتایج جراحی بینی خود ناراضی باشند و ممکن است برای دستیابی به نتیجه مطلوب نیاز به جراحی تجدید نظر داشته باشند.

  • نکروز پوستی: خطر کمی برای نکروز پوست وجود دارد که عبارت است از از بین رفتن بافت پوست به دلیل کمبود جریان خون.

  • جای زخم: اگرچه برش ایجاد شده در جراحی بینی معمولاً کوچک و در داخل سوراخ‌های بینی پنهان است، اما خطر ایجاد جای زخم وجود دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که این خطرات و عوارض نسبتاً نادر هستند و اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند هیچ عارضه مهمی را تجربه نمی‌کنند. یک جراح پلاستیک واجد شرایط می‌تواند خطرات و عوارض احتمالی جراحی را با جزئیات بیشتری با شما در میان بگذارد و به شما کمک کند تا در مورد ادامه یا عدم ادامه عمل تصمیمی آگاهانه بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha