مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: ۷۰ نفر بر اثر گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ فوت کردند و به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند.

۷۰ نفر به علت گازگرفتگی در تهران فوت کردند

به گزارش سلامت نیوز از پزشکی قانونی استان تهران، مهدی فروزش روز یکشنبه افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد فوت ناشی از گاز منواکسیدکربن ۵۲ نفر اعلام شده بود، ۳۴درصد افزایش یافته و تعداد فوتی‌های ناشی از این نوع مسمومیت در ۹ ماهه سال جاری ۴۸ مرد و ۲۲ زن بودند.

وی یادآور شد: گاز منواکسیدکربن سمی است و از احتراق ناقص کربن به وجود می‌آید و رنگ و بوی خاصی ندارد؛ به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند. وقتی این گاز وارد سیستم تنفسی شخص شود، بلافاصله با گلبول‌های قرمز خون وارد واکنش شده و باعث می‌شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین یک تا ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونواکسید موجود در مکان، فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند.

فروزش اظهار داشت: در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می‌شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود و در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند، ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند یا هوای تازه تنفس نکنند، دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.

فروزش تاکید کرد: کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی ریوی و افراد مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایرین عوارض ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را دچار می‌شوند.

روز گذشته محمد اسماعیل توکلی رییس مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به افزایش حوادث گازگرفتگی در فصل سرما گفت: در این یک هفته اخیر حوادث گاز گرفتگی افزایش ۱۲۲ درصدی داشته است و ۱۹۳ نفر در حوادث گاز گرفتگی دچار مسمومیت شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha