سلامت نیوز : مطالبه گری مدنی گسترده نتیجه داد و مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان در سمت خود ابقا شد.

رییس پارک ملی گلستان در سمت خود ابقا شد

به گزارش سلامت نیوز به دنبال موج گسترده انتقادهای بی شمار به برکناری مهدی تیموری رییس "ذخیره گاه زیستکره و پارک ملی گلستان" و حمایت های متعدد از سوی دانشگاهیان، جوامع محلی و کنشگران و فعالان محیط زیست سراسر کشور، این تصمیم لغو شده و تیموری در سمت خود باقی می ماند.

صبح روز شنبه خبری درباره برکناری مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان در فضای رسانه ای کشور منتشر شد. واکنش ها به این خبر بسیار عجیب بود. نخستین واکنش مربوط به استادان برجسته محیط زیست دانشگاه در سراسر کشور بود. واکنش بعدی را جامعه محلی نشان دادند و از زحمات بی دریغ رییس پارک ملی گلستان تقدیر کردند. خبر به سرعت تمام فضای مجازی را پر کرد. به گونه ای که هر کانال و پیج محیط زیستی را که باز می کردی تصویری از مهدی تیموری بود و درخواست ابقای او.

یکی از مدیران سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اینباره نوشت:« مهندس تیموری رییس پارک ملی گلستان را حفظ کنید. مردم محلی او را می خواهند؛ دانشگاهیان او را می ستایند. سمن ها و رسانه ها باورش دارند؛ محققین قبولش دارند؛ نتیجه کارش درخشان است. دست از تبر زدن بر ریشه سازمان حفاظت محیط زیست بردارید. خدمتگزاران واقعی محیط زیست را قدر بدانید.»

این مطالبه گری گسترده نتیجه داد و مهدی تیموری عصر امروز با تصمیم مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در سمت خود باقی ماند. به نظر می رسد این، بهترین تصمیم در شرایط خطیر سیاسی-اجتماعی-زیستی ایران است که بیش از همه به همدلی و یکپارچگی نیاز داریم. مخصوصا در مناطقی از پارک ملی که طایفه ها و اقوام مختلف و اقلیت های قومی و مذهبی در کنار اکثریت شیعی با مدیریت توانمند تیموری به همگرایی رسیده اند.

ذخیره گاه زیستکره و پارک ملی گلستان منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی زیبای ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده‌است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha