سلامت نیوز: پس از تقدیر یک سازمان مردم نهاد از عملکرد چندساله موفق مهدی تیموری رییس برکنار شده "ذخیره گاه زیستکره و پارک ملی گلستان"، در یک تماس تلفنی از سوی "سازمان حفاظت محیط زیست کشور" به این نهاد مدنی اخطار –محترمانه و محتاطانه- داده شد که "به دلیل تمدید نشدن مجوز فعالیت، حق برگزاری مراسم تقدیر را نداشته اند." این در حالی است که مجوز فعالیت "جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود" پس از یک دوره کوتاه، تمدید شده است. ضمن اینکه برای تقدیر از عملکرد یک مدیر موفق چه نیازی به مجوز و موافقت های سازمانی است؟!

بی خبری مدیرمشارکت های سازمان محیط زیست از تمدید مجوز یک سازمان مردم نهاد

به گزارش سلامت نیوز مشی غیر مدنی و غیر تخصصی، بهتر از این هم نمی شود. به گونه ای که "حفاظت مشارکتی" که حالا کلید حل بسیاری از بحران ها و چالش ها در جهان است را تعطیل می کنند؛ مهم ترین عامل آنرا بدون هیچچ تقدیر و سپاسی برکنار می کنند و کار به آنجا می رسد که حتی برای تقدیر کردن از او، یک نهاد مدنی را مورد سرزنش و نکوهش قرار می دهند.

موضوع از این قرار است که در هفته پایانی اسفندماه 1402 "جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود" که از معدود سازمان های مردم نهاد کشور است که طی دو دهه اخیر، کنشگری را در بسیاری از موضوع های استانی و حتی ملی به شکلی پویا عملی کرده است در بیست و چهارمین سال از عمر تلاش داوطلبانه محیط زیستی خود، پاس داشتی برای مهدی تیموری رییس سابق پارک ملی گلستان با حضور استادان محیط زیست کشور از جمله دکتر اسماعیل کهرم و مهندس محمد درویش در میان طبیعت دوستان شاهرود برگزار کرد.

چندی پس از این نشست که به نوعی نشست پایانی سال ۱۴۰۲ این نهاد مدنی نیز بود در یک تماس تلفنی از سوی "سازمان حفاظت محیط زیست کشور" به آنها اخطار –محترمانه و محتاطانه- داده شده است.

یکی از اعضای این سازمان مردم نهاد در اینباره به "سلامت نیوز" گفت:« چند روز پس از این نشست، تماسی تلفنی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با این تشکل گرفته شد که در تمام این سال ها هرگز اتفاق نیفتاده بود. ابتدا خوشحال شدیم که بالاخره سازمان توجه به کنشگری مدنی کرده است؛ اما تنها چندثانیه کافی بود تا تعجب به تاسف بدل شده و مشخص شود هدف، اخطاری هرچند بسیار محتاطانه و محترمانه به جمعیت دیده بان است که آیا بدون تمدید مجوز فعالیت سازمانی اش، امکان برگزاری چنین مراسمی را داشته است؟! »

او افزود:« مجوز جمعیت دیده بان به طور غیرمنتظره ای از زمان مخالفت با "طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان" در دوره مدیریت امیرعبدوس در این استان، تمدید نشده بود؛ اما با پیگیری های به عمل آمده بعد از یک وقفه چندساله این مجوز تمدید شد. خبری که گویا مدیرمشارکت های سازمان از آن بی اطلاع بوده است.»

این کنشگر حوزه محیط زیست تاکید کرد:« آنچه برخی مدیران نمی دانند آنست که تقدیر و پاس داشت مهدی تیموری ها منتظر اجازه نامه آنها نمی ماند. مردم قدردان مهدی تیموری ها خواهند بود حتی اگر در اتاق مدیر مشارکت ها پست او ستانده شود. همچنین آنچه آنها از آن غافل هستند آنست که لگدمال کردن شیوه مبتکرانه و دلسوزانه مدیریت و احیای پارک ملی گلستان و خدشه دار ساختن حیثیت سازمان محیط زیست، بی اعتبار ساختن وجاهت قانونی و اخلاقی سازمان است که زیان آن در نهایت متوجه طبیعت مظلوم کشور خواهد شد.»

او همچنین گفت:« کاش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جای جولان افراد بی انگیزه و بی عمل، توان تکثیر مهدی تیموری ها را می داشت و به جای لجبازی با دلسوزان طبیعت، همگرایی ایجاد می کرد و کاش مدیریت پارک های ملی کشور به چنین قلندرانی سپرده می شد».

این عضو "جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود" افزود:« شاید اگر توران، آخرین زیستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی به مهدی تیموری سپرده می شد امیدی به حفظ آخرین بازمانده های گربه سان ارزشمند کشورمان دمیده می شد و شرایط ناگوار توران اندکی سر و سامان می یافت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha