با توجه به اینکه رفتن نزد پزشک برای خیلی از افراد سخت است یا از انجام این کار تنبلی می‌کنند، ترجیح می‌دهند تنها با چند کلیک ساده، اطلاعاتشان را از «دکتر گوگل» بگیرند! آمار نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر هر ماه همه چیز را از افسردگی و ذات‌الریه گرفته تا دیابت و اندومتریوز در موتورهای جستجو، جستجو می‌کنند.

آیا به مقالات پزشکی در گوگل می‌توان اعتماد کرد؟

در حالی که این کار ممکن است صرفه‌جویی در زمان به نظر برسد، سردرد بی‌ضرر به راحتی می‌تواند با تومور مغزی اشتباه گرفته شود، در حالی که درد قفسه سینه را می‌توان با سرطان سینه اشتباه گرفت. برخی از پزشکان از این موضوع نگرانند که افزایش خود بیمار پنداری اینترنتی یا سایبرکندریا، باعث می‌شود بیماران در یک تله روانی رها شوند، اضطراب غیرضروری ایجاد می‌کند و حتی آن‌ها را از جستجوی کمک پزشکی بازمی‌دارد.

دکتر دانیل اتکینسون، سرپرست بالینی در Treated.com، گفت: «اضطراب سلامتی مشکل جدیدی نیست. به احتمال زیاد از زمانی که ما چیزی در مورد پزشکی می‌دانستیم وجود داشته است؛ اما اینترنت و دسترسی آسان به اطلاعات پزشکی، بدون تردید، این موضوع را در سال‌های اخیر تشدید کرده است. برای کاشتن یک ایده و القای اضطراب فقط یک نظر نادرست کافی است.»

تحقیقات Treated.com نشان می‌دهد که پنومونی با میانگین 2.24 میلیون بازدید گوگل در ماه، بیشترین جستجو را برای سلامتی دارد. در رتبه دوم افسردگی، دیابت و اندومتریوز قرار دارند که هر کدام 1.5 میلیون نفر هستند. پس از آن‌ها اضطراب با 1.22 میلیون جستجو در ماه دنبال می‌شود.

آیا به مقالات پزشکی در گوگل می‌توان اعتماد کرد؟

دکتر اتکینسون معتقد است که داشتن انبوهی از اطلاعات سلامتی، مزایایی را به همراه دارد. «اطلاعات سلامتی بیماران را تا حدودی توانمند کرده و به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند که ممکن است چه مشکلی داشته باشند و چه کسی می‌تواند به بهترین شکل ممکن به آن‌ها کمک کند»

با این حال، اغلب اوقات بیماران دچار وحشت می‌شوند که ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد.

دکتر اتکینسون گفت: «متاسفانه اطلاعات غیرقابل‌اعتماد یا تشخیص‌های اشتباه به راحتی به صورت آنلاین یافت می‌شوند. پزشکان برای ارزیابی و تفسیر علائم آموزش دیده‌اند، در حالی که افراد عادی این‌گونه نیستند؛ بنابراین می‌تواند منجر شود فردی که یک علامت را در گوگل جستجو کند، بدترین سناریوی ممکن را بخواند و سپس، البته، این ایده در ذهنش گیر کند. اگرچه برخی ممکن است فورا برای کمک به پزشک عمومی خود مراجعه کنند، اما باز هم «تشخیص آنلاین» می‌تواند آن‌ها را بیش از حد مضطرب کند.»

دکتر اتکینسون گفت: «در برخی موارد، ممکن است یک تله روانی ایجاد کند که در آن فرد بین دو تصور متضاد گرفتار شود. یک - این که این علامت نشانه یک بیماری جدی است که باعث می‌شود فرد از مراجعه به پزشک برای کمک بترسد؛ زیرا بدترین حالت را تصور می‌کند. دو - اینکه این یک واکنش بیش از حد است و علامت چیز مهمی نیست و ارزش تلف کردن وقت پزشک را ندارد. هر چه این شخص بیشتر به دنبال کمک نباشد، این اضطراب بیشتر می‌تواند ایجاد شود.»

مطالعه‌ای روی بیش از ۷۰۰ نفر توسط دانشگاه سنت جان در نیویورک نشان داد که «سایبرکندریاک‌ها» پس از بررسی آنلاین علائم خود، احساس اضطراب بیشتری می‌کنند.

آیا به مقالات پزشکی در گوگل می‌توان اعتماد کرد؟

اینکه چرا فردی به نظر گوگل در مورد یک پزشک آموزش دیده اعتماد می‌کند ممکن است عجیب به نظر برسد، با این حال، دکتر اتکینسون ادعا می‌کند که این می‌تواند به دلایل زیادی باشد.

«یک بیمار ممکن است در مورد مشکلی که ممکن است چیزی نباشد، از گرفتن وقت پزشک خود خجالت بکشد. جستجو در گوگل بسیار ساده‌تر از صرف وقت و تلاش برای صحبت با پذیرش پزشک و سپس یک پزشک است، اما پزشکان این را به عنوان اتلاف وقت نمی‌دانند؛ بلکه فقط فردی که می‌بینند که مراقب و نگران سلامتی خودش است.»


 

به چه دلایلی نباید به مقالات پزشکی در گوگل اعتماد کرد

به طور خلاصه، در اینجا 7 دلیل مطرح شده که هرگز نباید علائم خود را به صورت آنلاین جستجو کنید:

1-وب، کابوس هیپوکندریا یا خودبیمارانگاری است

آیا تصور می‌کنید که هر تو دماغی صحبت کردن، نشانه این است که شما در حال ابتلا به ذات‌الریه هستید؟ پس واقعا نباید چیزی را در وب جستجو کنید. از طریق یک بررسی فوری علائم، ممکن است فکر کنید که یک سردرد ساده ناشی از کم کاری پاراتیروئید، اوریون یا تومور مغزی است. ما حتی نمی‌دانیم که کم کاری پاراتیروئید چیست، اما وحشتناک به نظر می‌رسد.

2-شما نمی‌دانید یک سایت چقدر قابل‌اعتماد است

کیفیت و قابلیت اطمینان وب‌سایت‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یک بررسی کننده علائم آنلاین ممکن است بسیار پیشرفته و حرفه‌ای به نظر برسد، اما ممکن است معادل بررسی کننده علائم Bing باشد. آیا به بینگ اعتماد می‌کنید تا به شما بگوید چه مشکلی دارید؟

3-باعث ترسیدن می‌شود

اینترنت انبوهی از تناقضات است که در یک بحث پیچیده شده و با نظرات متضاد تزئین شده است. اساسا چیزهای زیادی در آنجا وجود دارد و تشخیص درست و غلط سخت است. اگر احساس بیماری می‌کنید، از طریق گوگل به راحتی می‌توانید در دنیایی از اغراق‌ها، نظرات بی‌صلاحیت و توصیه‌های هشداردهنده غرق شوید.

4-باعث تشخیص اشتباه می‌شود

وقتی علائم خود را در چندین سایت بررسی کرده و نتایج یکسانی دریافت کنید، شروع به مطالعه در مورد یک بیماری خواهید کرد و خودتان را متقاعد می‌کنید که این بیماری همان چیزی است که شما دارید قبل از اینکه متوجه شوید، به همه دوستان و خانواده خود می‌گویید که کلیه ضعیفی دارید و این تنها از 5 دقیقه جستجو در وب ناشی می‌شود.

5-باعث می‌شود دریافت کمک واقعی را به تاخیر بیندازید

علائم معمولا منعکس‌کننده این واقعیت هستند که چیزی اشتباه است. با فرض اینکه می‌دانید چه مشکلی دارید، می‌توانید رفتن به پزشک را به تعویق بیندازید. گاهی اوقات، یک تاخیر کوتاه برای دریافت کمک‌های حرفه‌ای می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد.

6-با توصیه‌های خطرناکی روبرو می‌شوید

برخی از سایت‌ها وجود دارند که توصیه‌های خطرناکی را به افراد آسیب‌پذیر ارائه می‌دهند. آن‌ها ممکن است بر این باور باشند که مصرف مقداری چای گیاهی بیماری‌های شدید را درمان می‌کند، اما به وضوح چیزی در مورد دارو نمی‌دانند. ممکن است افرادی که در پشت این سایت‌ها قرار دارند مخرب نباشند، اما اگر توصیه‌های آن‌ها را دنبال کنید مطمئنا می‌توانند خطرناک باشند.

7-پزشکان سال‌ها در دانشگاه تحصیل کرده‌اند

آیا دکتری را بین اطرافیان خود می‌شناسید؟ می‌دانید چه مدت به دانشگاه رفته است؟ آن‌ها برای مهمانی‌ها یا تخفیف‌های دانشجویی در مغازه‌ها آنجا نبودند. پزشکی سخت است! همه چیز در مورد ارزیابی بیمار و دانستن اینکه چه مواردی را باید در نظر گرفت و از چه چیزهایی باید رد شد. با این حال، مردم همچنان اصرار دارند که از یک آزمون شخصیتی تجلیل شده، تشخیص پزشکی بگیرند!

منبع : https://digitalmentorx.com/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha