شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 367332

تاتو یک نقش یا طرح دائمی است که رنگدانه‌هایی را به کمک سوزن‌های کوچک مخصوص به لایه بالایی پوست وارد می‌کند. به‌طورمعمول به کمک یک ماشین دستی، پوست را با یک یا چند سوزن سوراخ می‌کنند. هر سوزن قطرات ریزی از جوهر را وارد پوست می‌کند. رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود با ساختار سخت فیبری به لایه‌ی درم پوست نفوذ کرده و در آن مستقر می‌شوند، لذا پاک کردن این رنگ‌ها بدون تأثیر در بافت اطراف آن امکان‌پذیر نیست.

از پاک کردن تاتو با لیزر چه انتظاری داشته باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست مو زیبایی، نوشت: تاتو یک نقش یا طرح دائمی است که رنگدانه‌هایی را به کمک سوزن‌های کوچک مخصوص به لایه بالایی پوست وارد می‌کند. به‌طورمعمول به کمک یک ماشین دستی، پوست را با یک یا چند سوزن سوراخ می‌کنند. هر سوزن قطرات ریزی از جوهر را وارد پوست می‌کند. رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود با ساختار سخت فیبری به لایه‌ی درم پوست نفوذ کرده و در آن مستقر می‌شوند، لذا پاک کردن این رنگ‌ها بدون تأثیر در بافت اطراف آن امکان‌پذیر نیست.

امروزه به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی لیزر می‌توان به شکلی مؤثر و ایمن تاتو را پاک کرد روش پاک کردن تاتو با لیزر در گروه روش‌های غیر تهاجمی قرار می‌گیرد؛ زیرا هیچ‌گونه جراحت و لایه برداری روی پوست ایجاد نمی‌کند. اشعه‌های لیزر، رنگدانه‌های زیر پوست را می‌شکنند و به سلول‌های اطراف آن آسیب چندانی نمی‌رسانند. لیزرها با جذب اختصاصی رنگدانه‌های نقوش تاتو، بهترین روش برای حذف آن هستند.

انواع لیزر تاتو

سه نوع اصلی لیزر وجود دارد که برای پاک کردن تاتو استفاده می‌شوند. هر سه لیزر مذکور از انواع لیزرهای کیوسوئیچ هستند. این نوع لیزر از انرژی بسیار بالایی برخوردار است.این انواع عبارتند از: لیزر الکساندریت (الکس) ، لیزر روبی و لیزر ان دیاگ (NdYAG ).

مزایای لیزر تاتو

  • بهبود ایمن است.
  • بافت پیرامون تاتو هیچ آسیبی نمی‌بیند.
  • لیزر روش غیر تهاجمی و مؤثر را بدون اثر جانبی به جا ماندن اثر زخم ارائه می‌دهد.

نحوه پاک کردن تاتو با لیزر

بیمار، محافظ چشم بر روی چشم‌های خود قرار می‌دهد. برای تعیین بیشترین انرژی مؤثر برای انجام این روش، واکنش پوست به لیزر مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این روش پاک کردن تاتو شامل قرار دادن یک هندپیس در مجاورت سطح پوست و فعال کردن نور لیزر است. هر پالس نور لیزر شبیه اصابت کردن یک باند لاستیکی به پوست است. تاتوهای کوچک‌تر به پالس‌های کمتری نیاز دارند؛ اما تاتوهای بزرگ‌تر به پالس‌های بیشتری نیاز دارند. بیماران به هیچ داروی بیهوشی نیاز ندارند. با این حال، بسته به محل تاتو و توانایی بیمار در تحمل درد، پزشک نوعی داروی بیحسی را مورد استفاده قرار می‌دهد. مدت زمان اندکی پس از درمان، یک کمپرس یخ برای تسکین درد بر روی ناحیه درمان شده قرار داده می‌شود. سپس از بیمار خواسته می‌شود تا یک کرم یا پماد که حاوی آنتی بیوتیک موضعی است را مورد استفاده قرار دهد.

مراقبت های قبل از لیزر تاتو

  • اگر تصمیم به پاک کردن تاتو خود گرفته‌اید تا قبل از ۲ تا ۴ هفته نباید محصولاتی که باعث برنزه شدن می‌شوند را استفاده کنید. همچنین نباید برای مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرید.
  • زمانی که به کلینیک مراجعه می‌کنید، نباید هیچگونه ماده آرایشی یا بهداشتی بر روی تاتو خود داشته باشید.
  • زمانی که برای لیزر تاتو اقدام می‌کنید تا دو هفته نباید برای از بین بردن موهای زائد خود از لیزر و یا اپیلاسیون استفاده کنید. استفاده از ژیلت بعد از لیزر بلامانع است.

مراقبت های پس از لیزر تاتو

  • برای اینکه التهاب و دردهای به وجود آمده را کاهش دهید، استفاده از کمپرس یخ پیشنهاد خوبی است.
  • پزشک شما یک کرم ترمیم‌کننده را برای شما تجویز خواهد کرد.
  • ناحیه درمان به صورت روزانه باید شسته و سپس خشک شود. همچنین تا زمانی که بهبودی کامل پیدا نکردید، نباید از وان و استخر استفاده کنید.
  • بعد از لیزر تاتو نباید در مقابل نور خورشید قرار بگیرید.

موارد منع لیزر تاتو

  1. کسانی که خود را برنزه کرده باشند.
  2. افراد دارای تیپ پوستی بسیار تیره
  3. افراد دچار بیماری لوپوس اریتماتو
  4. افراد دچار بیماری روحی، روانی (سایکوز)

از پاک کردن تاتو با لیزر چه انتظاری باید داشته باشیم؟

تاتوهای کوچک‌ تر به پالس ‌های لیزر کمتری نیاز دارند در حالی که برای پاک کردن تاتوهای بزرگ ‌تر به تعداد پالس های بالاتری نیاز است. در هر صورت، برای حذف تاتو، چند جلسه درمان لازم است. پس از هر بار مراجعه، تاتوی شما باید به تدریج کم رنگ تر شود.

آیا لیزر تمام رنگ ها را حذف می کند؟

همه‌ی انواع تتو را نمی‌توان با کمک لیزر از بین برد؛ پاک کردن رنگ‌های مشکی و تیره ساده‌تر است.ممکن است رنگ‌های دیگر به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند.

تعداد جلسات لیزر تاتو

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی به مدت زمانی که از انجام تاتو گذشته است، اندازه و رنگ(های) آن دارد. رنگ پوست بیمار و اینکه رنگدانه ‎ها چقدر در عمق پوست نفوذ کرده باشند ، نیز در تکنیک حذف آنها تأثیر دارد.

هزینه از بین بردن خالکوبی و تاتو با لیزر

پاک کردن تاتو روشهای متفاوتی دارد که هزینه‌ی هرکدام با دیگری متفاوت است. هزینه پاک کردن تاتو با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد که به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. وسعت و بزرگی تاتو و خالکوبی
  2. تعداد جلسات مورد نیاز برای پاک کردن تاتو
  3. منطقه و محل کلینیک یا مطب مورد نظر
  4. انجام شدن پروسه تحت نظر پزشک یا تکنیسین
  5. مقاوم بودن تاتو به روشهای پاک کردن جای تاتو

عوارض لیزر تاتو

ممکن است در اثر استفاده از این لیزر ایجاد لک های سفید، خونریزی های بسیار خفیف و جذب هموگولوبین شود. این اثرات بین هفت تا ده روز ادامه داشته و از بین می روند. شایعترین عوارض جانبی مزمن درمان لیزر، هیپرپیگمانتاسیون (تیرگی) است. در برخی موارد که در مواد تاتو فلزاتی نظیر آهن به کار برده شده باشد ممکن است با لیزر واکنش داده و رنگ بافت تیره تر شود. برای جلوگیری از این عارضه باید علاوه بر تعیین نوع تاتو در نقطه بسیار کوچکی از ناحیه تست انجام گیرد. در برخی از موارد به علت نازکی پوست یا میزان شدت لیزر با توجه به طول موج لیزر ممکن است تولید تاول در سطح پوست شود که برای جلوگیری از آن می توان از خنک کننده ها استفاده کرد. به طور کلی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی بایست حداقل چهار هفته فاصله بین جلسات لیزر در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha