یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

طرح روستای بدون بیکار در وزارت کشور از سال 1397آغاز شد و آمارها نشان می‌دهد در گام نخست 226روستا در 28استان در این طرح شناسایی شده‌اند.

این روستا« ‌بیکار» ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مهم‌ترین هدف طرح روستای بدون بیکار، کاهش نرخ بیکاری در جامعه روستایی است و پیگیری‌ها بر این قرار است تا سال 1404، نرخ بیکاری در روستاها به صفر برسد و با ایجاد فرصت‌های شغلی از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری ‌شود.



اولین روستای بدون بیکار


«جزیره شمالی» را شاید بتوان نخستین روستایی دانست که به‌عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده است. این روستا در بوشهر قرار دارد و اهالی آن به‌دلیل دسترسی به دریا از گذشته به صید و صیادی مشغول بودند و جالب اینکه زنان هم در این روستا در این حرفه مشغولند و خبری از بیکاری بانوان هم نیست.


دهیار جزیره شمالی در این‌باره، می‌گوید: «روستای ما از سال 1387روستای بدون بیکار شناخته شده و جشن آن را هم برگزار کردیم. من همان زمان هم دهیار جزیره شمالی بودم و از آن سال تعاونی جزیره را راه‌اندازی کردیم؛ به‌طوری که یک‌سری قایق برای مردم خریداری شد و شغل صیادی نسبت به قبل رونق بیشتری گرفت.» ‌

سیاوش حائری ادامه می‌دهد: «در حال حاضر قشر جوان روستا که اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند به صید و صیادی مشغول هستند. درواقع بستری فراهم شده تا قشر جوان برای کار از روستا بیرون نروند و در همین‌جا مشغول به‌کار شوند.» به‌گفته دهیار جزیره شمالی، روستا هنوز هم بدون بیکار است و این روزها تنها خواسته اهالی احداث اسکله است تا زیرساخت‌های لازم برای صید و صیادی فراهم باشد.


او با بیان اینکه عملیات احداث اسکله در این روستا از سال 1398شروع شده و بیش از 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: «هنوز 30درصد عملیات این طرح باقی‌مانده است. اگر این اسکله تکمیل شود، فکر می‌کنم تا سال‌ها مشکل اشتغال نداشته باشیم.»
به‌گفته دهیار جزیره شمالی، 95درصد مردم روستا به شغل صید و صیادی مشغول هستند و 5درصد مردم نیز شغل‌های مرتبط با صیادی دارند؛ مثلا خرید و فروش ماهی و میگو می‌کنند.‌



«وچکاب جودکی»


«وچکاب جودکی» آبدانان در جنوب استان ایلام از سال 1392و 5سال پیش از شروع طرح وزارت کشور به‌عنوان روستای بدون بیکار شناخته شده است. دامداری و کشاورزی شغل اصلی اهالی این روستاست و اهالی از 16سالگی فعالیت شغلی خود را آغاز می‌کنند. این روستا بالغ بر 1500نفر جمعیت دارد.



«چور»


سال 1394«چور» با 600نفر جمعیت از توابع شهرستان مریوان استان کردستان اقدام به ایجاد فرصت‌های شغلی کرد و بدین‌ترتیب، سال 1397به‌عنوان نخستین روستای بدون بیکار معرفی شد. با گذشت 5سال روستا همچنان بدون بیکار است.

این روستا« ‌بیکار» ندارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha