تحقیقات جدید سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری مخرب مغزی "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک" (ALS) تایید می کند.

ارتباط بین مصرف سیگار و بیماری کُشنده مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، ALS یک بیماری پیشرونده و کشنده است که باعث می‌شود سلول‌های عصبی کنترل کننده عضلات به تدریج بمیرند و منجر به ضعف و فلج می‌شود.

علل ALS ناشناخته است و حتی عوامل خطر برای این بیماری نیز نامشخص است.

تیمی از کره جنوبی در تحقیقات جدید خود، داده‌های ۳۲ مطالعه مختلف را برای ارتباط احتمالی بین سیگار کشیدن و ALS بررسی کردند.

آنها دریافتند که احتمال ابتلاء به ALS در افرادی که سیگار می‌کشیدند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشیدند، ۱۲ درصد بیشتر بود و در صورتی که فرد سیگاری فعلی باشد، این خطر حتی بیشتر می‌شود.

دکتر «یون هاک کیم»، سرپرست این مطالعه از دانشگاه ملی پوسان کره جنوبی، گفت: «یکی از مهم‌ترین یافته‌های ما تجزیه و تحلیل دوز مصرف-پاسخ بود که یک منحنی U شکل معکوس را نشان داد. منحنی U شکل به این معنی است که خطر مرتبط با سیگار کشیدن یک روند افزایشی خطی نیست.»

او در ادامه افزود: «یعنی به اوج خود می‌رسد و سپس شروع به کاهش یا افزایش می‌کند، که نشان می‌دهد خطر ابتلاء به ALS تحت تأثیر شدت سیگار کشیدن است.»

به نظر می‌رسید که جنسیت نیز نقش داشته باشد.

ارتباط بین سیگار کشیدن و ALS برای زنان سیگاری قوی‌تر بود و به نظر می‌رسد که ۲۰ درصد بیشتر از زنانی که سیگار نمی‌کشیدند در معرض ابتلاء به این بیماری بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha