معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استقرار ۱۲ هزار پرستار استخدامی جدید تا پایان سال در بیمارستانها خبر داد.

۱۲ هزار پرستار استخدامی جدید تا پایان سال در بیمارستانها مستقر می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، دکتر عباس عبادی در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر گفت: گروه‌های پرستاری در بخشهای مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی فعالیت دارند و البته به منظور ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، تربیت نیروی انسانی، جذب و استخدام و همچنین نگهداشت نیرو از جمله اقداماتی است که بر آن تمرکز می‌شود.

وی به توسعه تحصیلات عالی در کشور و مراکز آموزش عالی پرستاری اشاره کرد و گفت: تعداد این مراکز از ۳۰ مرکز قبل از انقلاب به ۲۱۰ مرکز در ۶۷ دانشگاه و دانشکده پزشکی رسیده است. در سالهای قبل از انقلاب سالانه کمتر از ۱۰۰۰ نفر پذیرش پرستاری داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۲ فقط در کارشناسی پرستاری به ۱۰۵۰۰ نفر رسیده است و در تحصیلات تکمیلی شامل ۱۳ رشته کارشناسی ارشد ۱۰۰۰ نفر و در دکترای تخصصی ۱۱۵ نفر تربیت خواهند شد.

عبادی ادامه داد: در رشته‌های اتاق عمل ، هوشبری و فوریتها نیر حدود ۵هزار نفر مشغول آموزش هستند که مجموعا بالغ بر ۱۶ هزار نفر سالانه در رشته های مختلف پرستاری تربیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در آموزش و جذب نیروی پرستاری تا حدودی تکالیف و وظایف به درستی در حال انجام است، افزود: با توجه به نرخ سالمندی و نرخ بیماری‌های مزمن ضروری است در حوزه آموزش باکیفیت تاکید کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: گروه‌های پرستاری علاوه بر بالین، در بخشهای بهداشت و پیشگیری هم استفاده قابل توجه می‌شود و مجموعه جذب از پایان سال ۹۸ با آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون، ۴۸ درصد از مجوزهای استخدامی به پرستاری اختصاص داده شده است که البته نسبت به توسعه تخت‌های بیمارستانی، این رقم نیاز به اصلاح دارد.

سه نوبت جذب برای گروه‌های پرستاری

وی افزود: در مجموع در دولت سیزدهم در سه نوبت جذب گروه های پرستاری را داشتیم که در نوبت اول در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار نفر به کارگیری شدند، همچنین بر اساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران که ۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت بکارگیری شدند، بالغ بر ۲۰۵۰۰ نفر از پرستاران بودند.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع ۲۵ هزار ظرفیت استخدامی امسال، پنجاه درصد آن مربوط به گروه های پرستاری است که فرآیندهای گزینش و مصاحبه های فنی آن در حال اتمام است و تلاش است تا قبل از پایان سال همه این افراد ب کارگیری شوند.

وی درباره نگهداشت نیروهای انسانی اظهار کرد: این موضوع از دو منظر مورد بررسی قرار گرفت که یکی مسئله معیشت و نظام پرداخت است که بیشترین موضوع و دغدغه همکاران ما و گروه‌های صنفی بر این موضوع متمرکز است و بخش دیگر نگهداشت نیروها مربوط به کرامت انسانی است که این موضوع باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه معیشت بعد از ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در دولت سیزدهم و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ رسما تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شده؛ هر چند در شروع مشکلاتی را در اجرا داشتیم که عمده آن به زیرساخت‌ها مربوط بود و خوشبختانه به مرور این مشکلات رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی از موارد نیز همچنان نیاز به ویرایش دارد، وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که نظام پرداختی را در حوزه تعرفه اصلاحات اصلی‌تری انجام دهد.

افزایش بسته های خدماتی در پرداخت تعرفه های پرستاری

وی افزود: به‌طور مثال در آغاز اجرایی شدن پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری صرفا ۱۷ بسته خدماتی در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ خدمت افزایش یافته و در حال حاضر پیشنهادی که معاونت پرستاری برای حوزه تعرفه دارد ۵۰ بسته خدمتی به دبیرخانه شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که امیدواریم در جلسات فنی و کارشناسی بتوانیم مصوبات را دریافت کنیم و به این ترتیب هم تعداد و هم تنوع بسته‌های خدمتی را خواهیم داشت.

عبادی افزود: همچنین با مصوبه‌ای که اخیرا شورای عالی بیمه داشته حدود ۴۶ درصد افزایش تعرفه حوزه علوم پزشکی را داریم که شامل علوم پرستاری نیز خواهد شد. مجموعه این اتفاقات می‌تواند در سال ۱۴۰۳ اتفاقات بهتری را رقم بزند.

عبادی گفت: موضوع تعرفه به طور کلی در حوزه خدمات سلامت باوجود پیشینه‌ای که بالغ بر ۳ دهه دارد، همچنان نیاز به ارتقا و ترمیم دارد. در حوزه کرامت نیروی انسانی نیز حتما باید اقدام و کار بیشتری صورت گیرد؛ شاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از همکاران بر این موضوع متمرکز باشد.

وی درباره تخصصی‌سازی خدمات پرستاری اظهار کرد: خوشبختانه برنامه‌ای که در زمینه تخصصی‌سازی خدمات پرستاری وجود دارد اینگونه احصا شده که همکارانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای خدمات بالینی مشغول به تحصیل هستند ساماندهی مجددی در اختصاص توانمندی آن‌ها در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس طی دو سال گذشته ۱۷۰۰ گروه از مدیران خدمات پرستاری از مدیران پرستاری تا مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، سوپروایزرها و برخی از سرپرستارهای ما در پودمان‌های توانمندسازی در همه نقاط کشور در ۱۰ نقطه آمایشی در حال آموزش در موضوعات مختلف خدمات پرستاری قرار گرفتند و علاوه بر آن سایر برنامه‌های آموزشی به تناسب در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام خواهد شد.

اصلاح ساختار حوزه پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: تلاش بر اصلاح شرح وظایف و اصلاح ساختار و سازمان حوزه پرستاری یکی از اقداماتی است که از سال گذشته آغاز شده که برخی به نتیجه رسیده و برخی در مرحله ابلاغ است.

وی افزود: در خصوص توسعه نهادها و انجمن‌های علمی نیز طی سال گذشته اعلام کردیم که ما ۲ انجمن علمی پرستاری داریم و برنامه ما ارتقای این انجمن‌ها به ۶ انجمن است که خوشبختانه طی یک سال گذشته ۴ انجمن علمی و پرستاری شامل انجمن علمی پرستاری کودکان، انجمن علمی سلامت جامعه و سالمندان، انجمن علمی مدیریت پرستاری و انجمن علمی بزرگسالان و مراقبت ویژه به مجموع انجمن‌های علمی افزوده شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه انتخابات برگزار شده و اساس‌نامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته تا این انجمن‌ها بدنه علمی و بازوی مشورتی برای معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند چراکه بسیاری از پروژه‌ها و مطالعات ما با کمک انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره موارد در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه نیز اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه دو برنامه در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن‌ها به عنوان دستاورد یاد کرد. هر دوی این برنامه‌ها به دنبال پیگیری که معاونت پرستاری با حمایت وزارت بهداشت، انجام شد. در برنامه هفتم توسعه دو بندی داریم که هم زمان کمک می‌کند که هم خدمات بهینه‌تری به مردم ارائه شود و هم خدمات پرستاری افزایش یابد.

پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در برنامه هفتم توسعه

وی ادامه داد: اولین مورد این است که بیمه‌های پایه مکلف شدند خدمات پرستاری در منزل را در برنامه هفتم تحت پوشش قرار دهند و این اتفاق موجب می‌شود که تعداد بیشتری از مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند و علاوه بر آن می‌تواند روند پیشگیرانه داشته باشد و بار اقتصادی نظام سلامت را کاهش دهد و مردم خدمات را در وسعت بیشتری دریافت کنند و بازار کار مناسبی و صنعت قابل توجهی در حوزه خدمات مراقبتی شکل می‌گیرد.

عبادی گفت: در دومین نکته نیز وزارت بهداشت همراه با سازمان‌های نظام پرستاری و نظام پزشکی مکلف شده قانون جامع سلامت و یا قانون جامع پرستاری در سال اول بعد از تصویب پیشنهاد دهد.

وی افزود: این قانون با هدف حمایت از مردم تدوین شده که تمام آن چیزی که مربوط به حوزه پرستاری است را با جزئیات تدوین خواهند کرد و به عنوان یک دستاورد مشترک برای مردم و نظام سلامت خواهد بود. البته که بندهای دیگری نیز در برنامه هفتم توسعه وجود دارد که جنبه حمایتی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha