یک نظرسنجی ملی در ایالات متحده نشان داده شاخص‌های کلیدی سلامت جسمانی و احساسی_روحی آمریکایی‌ها نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا کاهش چشمگیری داشته است.  

یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،گزارشی از موسسه تحقیقاتی گالوپ که ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۳ آذر) منتشر شده نشان می‌دهد در چهار سال شیوع کرونا، شیب ابتلا به چاقی و بیماری دیابت تندتر شده است. همچنین در این دوران احساس مفید و سازنده بودن و رضایت از ظاهر فیزیکی میان افراد به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۹ شیوع ویروس کرونا باعث شد بیشتر کشورهای جهان اقدامی سریع و محافظتی داشته باشند تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود. به همین دلیل افراد باید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در خانه به سر می‌بردند و در این بین بیماران یا افراد چاق بیشتر دچار مشکل شدند.

همچنین در مطالعات و گزارش‌ها مشخص شد احتمالاً افراد چاق نسبت به افراد معمولی زودتر دچار ابتلا به ویروس کرونا می‌شوند. از سوی دیگر در این دوره زمانی با منع فعالیت ورزشی در ورزشگاه‌ها، میزان افزایش چاقی و افسردگی نیز در بین افراد مختلف شیوع چشمگیری پیدا کرد.

برمبنای یافته‌های محققان، در دوران قرنطینه مشکلات روانی مانند استرس، وحشت، سردرگمی، افسردگی و پرخوری بسیار افزایش پیدا کرده بود. چاقی و دیابت مطابق نمودار زیر، میزان افرادی که گالوپ آنها را به عنوان «چاق» طبقه‌بندی می‌کند در سال ۲۰۲۳ به ۳۸.۴ درصد رسیده، یعنی ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم


در آمریکا در دوران قرنطینه، مشکلات روانی مانند استرس، وحشت، سردرگمی، افسردگی و پرخوری بسیار افزایش پیدا کرده بود

شایعترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن است؛ شاخصی که با تقسیم کردن وزن نسبت به ۲ برابر قد شخص به دست می‌آید. در آمریکا اگر عدد این شاخص۳۰ به بالا باشد، آن فرد چاق محسوب می‌شود. از زمانی که گالوپ در سال ۲۰۰۸ اندازه‌گیری مداوم را آغاز کرد، چاقی در ایالات متحده به طور پیوسته و حدود ۱۳ درصد افزایش یافته و به سطح کنونی ۳۸.۴ درصد رسیده؛ این بدان معناست که در حال حاضر نزدیک به ۳۳ میلیون نفر در کشور آمریکا، چاق هستند.

«دیابت» شاخص دیگری است که در این نظرسنجی مورد سنجش قرار گرفته؛ ۱۳.۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند به دیابت مبتلا هستند. (یعنی ۱.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ ) باید در نظر داشت که فقط افراد چاق به دیابت مبتلا نمی‌شوند و برخی از افراد دارای وزن مناسب نیز درگیر این بیماری هستند. در واقع عواملی غیر از چاقی یا سن مانند عدم تحرک بدنی، نژاد، قومیت و استعداد ژنتیک نیز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

در این گزارش به طور کلی روند چاقی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ افزایش ۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ این میزان به تفکیک شاخص «سن» افراد در سال‌های مورد بررسی متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله با ۸.۲ درصد و ۳۰ تا ۴۴ ساله‌ها با ۶.۱ درصد بیشترین افزایش وزن را داشته و در مقابل افراد زیر ۳۰ سال افزایش قابل توجهی در وزن خود مشاهده نکرده‌اند.

یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم

عادات غذایی و ورزش
بر اساس نتایج این نظرسنجی، عادات غذایی و ورزش هر دو بر احتمال چاقی یا تشخیص دیابت تأثیر می‌گذارد. درصد افرادی که در وعده غذایی روز پیش از نظرسنجی غذای خود را سالم گزارش کرده‌اند از سال ۲۰۱۹ پنج درصد کاهش یافته است. (از ۵۱.۷ درصد به ۴۶.۷ درصد رسیده).
طبق جدول زیر، بیشترین کاهش تغذیه سالم در گروه سنی ۳۰ تا ۴۴ سال دیده می‌شود. گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ سال با ۵.۶ درصد کاهش و گروه سنی ۶۵ سال به بالا، با ۴.۷ درصد کاهش در رده‌های بعدی قرار دارند.

یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم

در این میان، افراد زیر ۳۰ سال کاهش تغذیه سالم را کمتر تجربه کرده‌اند. در حالی که در بازه زمانی مورد بررسی عادات غذایی به طور قابل توجهی بدتر شده، عادات ورزشی (۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش حداقل در سه روز هفته) نسبت به سال ۲۰۱۹ تقریبا ثابت و در برخی از موارد افزایش اندکی هم داشته است.

همچنین گزارش‌های مربوط به تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا و تحت درمان در سال ۲۰۲۳ به نسبت سال ۲۰۱۹ فقط نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که وضعیت چند معیار کلیدی دیگر سلامت بدتر شده است. کلسترول بالا با ۳.۳ درصد افزایش به ۲۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین شاخص «احساس مفید و سازنده بودن»، «سلامت جسمانی تقریباً کامل» و «رضایت از ظاهر فیزیکی خود» در بازه زمانی ۴ ساله به طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند.

شاخص «احساس مفید و سازنده بودن»، «سلامت جسمانی تقریباً کامل» و «رضایت از ظاهر فیزیکی خود» در بازه زمانی ۴ ساله به طور قابل توجهی کاهش یافته است

یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم


مصرف سبزیجات و میوه‌ها

طبق یافته‌های نظرسنجی گالوپ «مصرف سبزیجات و میوه‌ها» نیز به طور کلی در طول ۴ سال شیوع بیماری کرونا کاهش چشمگیری یافته است؛ به طوری که ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در سال ۲۰۲۳ گزارش داده‌اند حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در چند روز هفته مصرف می‌کنند؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این میزان نزدیک به ۵۰ درصد بوده است.

در جدول زیر مصرف این محصولات در بین افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله کاهش بیشتری را نشان می‌دهد. در حالی که مانند شاخص «تغذیه سالم روزانه»، در افراد زیر ۳۰ سال مصرف میوه و سبزیجات افت کمتری داشته است و در واقع نسبت به گروه‌های سنی دیگر وضعیت بهتری دارند.

یافته‌های یک نظرسنجی در آمریکا؛ کاهش چشمگیر سلامت جسمی و روحی مردم

جامعه آماری این نظرسنجی افراد ۱۸ سال به بالا ساکن در سراسر ایالات متحده بوده است. حجم نمونه نیز ۵ هزار و ۳۱۶ نفر است که به وسیله پنل آنلاین گالوپ که متشکل از حدود ۱۰۰ هزار عضو در همه ۵۰ ایالت و ناحیه کلمبیا بوده، انتخاب شده است. این پیمایش در بازه زمانی ۳۰ اگوست تا ۸ سپتامبر۲۰۲۳ (۹ شهریور تا ۱۹ شهریور۱۴۰۲) انجام شده است.

منبع:
https://news.gallup.com/poll/۵۴۶۹۸۹/physical-health-plummets-pandemic.aspx

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha