دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

وقتی صحبت از همسر آزاری و تبعات ناشی از آن می شود همه ذهن ها ناخودآگاه به سمت آزار و اذیت زنان از سوی همسرانشان می رود و کمتر کسی باور می کند که مردان هم می توانند از سوی همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و چه بسا از همسرانشان کتک هم بخورند.

شوهر آزاری هم در ایران زیاد شد !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هر چند در یک دهه گذشته آمار کتک خوردن مردان از زنان فقط یکی دو بار از سوی پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام شد و بعد از آن هم اعلام رسمی این آمار دیگر تکرار نشد اما این مسئله در کنار آزارهای روحی و روانی مردان توسط همسرانشان یک واقعیت است. البته همان سالها هم که این آمار اعلام شد کارشناسان معتقد بودند که این آمار، تنها ده درصد از مردانی هستند که به خاطر کتک خوردن از همسرانشان حاضر به شکایت و ارائه دادخواست قضایی شده اند. حالا با گذشت حدود یک دهه از آخرین باری که پزشکی قانونی به صورت رسمی آمار کتک خوردن مردها را از زنان اعلام کرد باز هم کارشناسان آسیب شناسی و جامعه شناس ها معتقدند همسر آزاری یا خشونت علیه مردان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است علتش هم تغییر سبک زندگی مردان است.

مصطفی اقلیما (مددکاری اجتماعی) با تائید این موضوع می گوید از وقتی پسران در انتخاب همسران خود به ملاک های اقتصادی بهای بیشتری دادند و همراه با خانواده هایشان امر ازدواج را حسابگرانه پیش برده و حاضر شدند برای داشتن یک زندگی آماده و مرفه سراغ دختران و زنانی بروند که به لحاظ اقتصادی به قول خودشان فول امکانات باشند خشونت علیه مردان هم در جامعه بیشتر شد: «زمانی در جامعه ما مرد حرف اول و آخر را در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و... در خانواده می زد این پدر خانواده بود که تصمیم گیرنده نهایی بود اما از وقتی که زنان به واسطه قدرت اقتصادی و اجتماعی بخش قابل توجهی از مسئولیت های زندگی را عهده دار شدند نقش مردان وابسته به درآمد زن در خانه کمتر و کمتر شد. با کمرنگ شدن این نقش، ابهت و اقتدار مردان هم کمتر و کمتر شد و علیرغم رضایت قلبی مرد از تامین بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی توسط همسرش، ضمیر ناخودآگاه مردان دنبال هویت گم شده خود می گردد. به خاطر همین این دسته از مردان عصبی تر و پرخاشگرتر شده و دائما با کوچکترین بهانه ای دعوا و درگیری بزرگی را در فضای خانواده رقم می زنند دعواهایی که گاه منجر به کتک خوردن مردان هم می شود!»

اقلیما معتقد است البته به خاطر ضعف جسمی زنان در برابر مردان برخوردهای فیزیکی هم اگر بین طرفین صورت نگیرد، اثرات روحی و روانی شوهرآزاری که حتی گاه در قالب برخوردهای کلامی زوجین اتفاق می افتد آثاری ماندگار حتی تا زمان مرگ فرد در ذهن او دارد : «در فرهنگ ما ایرانی ها مرد سالاری و جایگاه مرد در خانواده یک جایگاه تعریف شده و سنتی است، حتی اگر با همه تغییرات فرهنگی و اجتماعی عده ای مدعی شوند که مرد سالاری دیگر جایگاهی در فرهنگ ندارد اما مردان ما همیشه طرفدار این موضوع بوده و هستند به طوریکه در جلسات مشاوره مشاهده شده مردی که به خاطر داشتن امکانات رفاهی بیشتر با زنی بزرگتر از خود ازدواج کرده، علیرغم برخورداری از حمایت های همه جانبه همسرش صرفا به خاطر این که استقلال و ابهت خود را در خانه ندارد تصمیم به طلاق می گیرد چون این مرد دنبال جایگاه واقعی خود در زندگی و رهایی از آسیب های روحی و روانی است. » خشو نت علیه مردان یکی از اسیب های اجتماعی است که امروز افراد زیادی را درگیر خود کرده است موضوعی که به گفته رئیس مددکاری ایران خود مردان علت اصلی آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha