سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 367937

کافئین محرکی است که در غذاها و نوشیدنی هایی مانند قهوه یافت می شود. نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین دار به شما انرژی می دهد و می تواند کمک کند از احساسات بد رها شوید؛ این یکی از دلایلی است که ما روزانه قهوه مصرف می کنیم. تحقیقات اخیر در مورد ارتباط بین نوشیدن قهوه و افسردگی نشان داده است که افراد هنگام نوشیدن قهوه علائم کمتری را تجربه می کنند. 

نوشیدن قهوه افسردگی را درمان می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، کافئین محرکی است که در غذاها و نوشیدنی هایی مانند قهوه یافت می شود. نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین دار به شما انرژی می دهد و می تواند کمک کند از احساسات بد رها شوید؛ این یکی از دلایلی است که ما روزانه قهوه مصرف می کنیم.

تحقیقات اخیر در مورد ارتباط بین نوشیدن قهوه و افسردگی نشان داده است که افراد هنگام نوشیدن قهوه علائم کمتری از افسردگی و ناراحتی را تجربه می کنند.

مطالعات روی اثرات قهوه بر بدن فواید مثبت دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان یا سکته مغزی را نیز نشان داده است. نوشیدن قهوه همچنین می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

ترکیبات محافظ موجود در دانه‌های قهوه، همراه با اثرات کافئین، می‌توانند توانایی‌های شناختی ذهنی ما را بهبود بخشند و پتانسیل ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

چگونه قهوه بر علائم افسردگی تأثیر می گذارد؟

افسردگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و شدت علائم افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از رایج ترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • علاقه کم به فعالیت هایی که قبلا از انجام آنها لذت می بردید
  • مشکل در تمرکز
  • کمبود انرژی

افراد مبتلا به افسردگی بالینی حداقل به مدت دو هفته علائم را تجربه می کنند.

محققان کنجکاو شدند که آیا خواص محرک موجود در قهوه می تواند علائم افسردگی را تسکین دهد یا خیر.

یک مطالعه منتشر شده نیز ارتباط بین نوشیدن قهوه بیشتر و کاهش شدت علائم افسردگی را نشان داد؛ همچنین یک مطالعه جداگانه با تمرکز بر بزرگسالان میانسال نتایج مشابهی را به همراه داشت.

به نظر می رسد که نوشیدن قهوه می تواند به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند کمک کند تا علائم کمتری را تجربه کنند. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که نوشیدن قهوه باید جزء اصلی رژیم غذایی وروتین زندگی شما باشد.

در حالی که نوشیدن قهوه فوایدی برای سلامتی دارد، مصرف بیش از حد قهوه نیز معایب خود را دارد.

برای کاهش افسردگی چقدر قهوه بخوریم؟

ما شاهد افزایش کافئین در میان بزرگسالان شاغل و دانش آموزانی که به دنبال افزایش سطح انرژی برای ادامه کار یا تحصیل خود هستند، می باشیم.

سازمان غذا و دارو (FDA) نیز نوشیدن چهار فنجان قهوه با اندازه معمولی را به طور کلی بی خطر می داند؛ با این حال، نوشیدن قهوه می تواند عوارض جانبی مانند بی قراری، ضربان قلب سریع و بی خوابی ایجاد کند.نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز نیز می تواند این عوارض جانبی را افزایش دهد.

برخی از افراد پس از نوشیدن مقدار زیادی قهوه علائمی مانند تشدید اضطراب، سردرد و بی قراری را گزارش می دهند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که برای ارزیابی و تشخیص اختلالات روانی استفاده می شود، آن را «مسمومیت با قهوه» می نامد.

چرا نباید بیش از حد قهوه بخوریم؟

از آنجایی که کافئین یک ماده مخدر است، افراد می توانند دچار وابستگی به آن شوند. تلاش برای ترک کافئین و کاهش مصرف قهوه می تواند علائمی مانند خستگی، سردردهای شدید و عدم ذهنی ایجاد کند. این وضعیت ممکن است مزایای نوشیدن قهوه برای کمک به افسردگی را تحت الشعاع قرار دهد و فوایدی دیگر برای بدن ما نداشته باشد.

همچنین کافئین موجود در قهوه می تواند با داروهایی که برای درمان مشکلات سلامتی مانند اختلال تیروئید مصرف می شوند، تداخل منفی داشته باشد. علاوه براین قهوه می‌تواند با داروهایی که برای مشکلات سلامت روان تجویز می‌شوند، تداخل منفی ایجاد کند.

اگر دیابت دارید، مصرف بیش از حد قهوه می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد و مدیریت انسولین را دشوارتر کند.

زنان یائسه ای که بیش از سه فنجان قهوه در روز می نوشند ممکن است به دلیل کمبود کلسیم شروع به از دست دادن استخوان در ستون فقرات خود کنند. افراد دیگری که باید در مصرف قهوه، حتی برای کمک به افسردگی، احتیاط کنند، کسانی هستند که رفلاکس اسید یا کلسترول بالا دارند.

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای کاهش افسردگی

نوشیدن قهوه در حد اعتدال می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

سعی کنید اولین فنجان قهوه خود را تا زمانی که حداقل یک ساعت از بیداری شما گذشته باشد به تعویق بیندازید. این کار به بدن شما زمان می‌دهد تا یک تقویت‌کننده انرژی طبیعی به نام کورتیزول تولید کند. پس بهتر است قهوه خود را به زمانی که واقعا به آن نیاز دارید، موکول کنید، مانند اواسط صبح یا بعد از ظهر که سطح کورتیزول شما کاهش می یابد.

از نوشیدن کافئین نزدیک به زمان خواب خودداری کنید تا بتوانید شب راحت بخوابید.

حذف نوشیدنی های شیرین از رژیم غذایی نیز می تواند به افسردگی کمک کند. شما همچنان می توانید با عدم افزودن شکر، قهوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نشان داده شده است افرادی که قهوه بدون شکر می نوشند کمتر احساس افسردگی می کنند.

بیشتر بدانید: برای کاهش وزن سریع، روزانه چه مقدار قهوه بخورم؟

یکی دیگر از راه حل های غیر پزشکی که ممکن است برای کمک به افسردگی کمک کند ورزش منظم است که به بهبود خلق و خوی شما و کاهش شدت علائم افسردگی شما کمک می کند. ممکن است متوجه شوید که به دلیل افزایش سروتونین و اندورفینی که از افزایش فعالیت بدنی دریافت می‌کنید، می‌توانید خود را از مصرف قهوه دور نگه دارید.

مثل همیشه، بهترین گزینه این است که با یک پزشک در مورد افسردگی خود صحبت کنید و با او در مورد گزینه های مختلف درمانی صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha