مردم اغلب آنتی هیستامین های بدون نسخه یا نسخه ای را برای آلرژی های فصلی مصرف می کنند، اما برخی از آنتی هیستامین های طبیعی نیز وجود دارند که ممکن است به کاهش علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و خارش گلو کمک کنند.

آنتی هیستامین طبیعی برای کمک به درمان آلرژی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، مردم اغلب آنتی هیستامین های بدون نسخه یا نسخه ای را برای آلرژی های فصلی مصرف می کنند، اما برخی از آنتی هیستامین های طبیعی نیز وجود دارند که ممکن است به کاهش علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و خارش گلو کمک کنند.

حتما قبل از مصرف این موارد با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آنها بی‌خطر هستند و با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل ندارند.

آنتی هیستامین ها چگونه عمل می کنند؟

آلرژی از پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی ناشی می شود. هنگامی که با یک ماده آلرژیک (آلرژن) تماس می گیرید سیستم ایمنی شما آن را با یک تهدید اشتباه می گیرد. در پاسخ به این تهدید، ماده شیمیایی به نام هیستامین آزاد می کند.

هیستامین با ایجاد التهاب در سینوس ها و مجاری بینی باعث ایجاد حساسیت فصلی می شود. این وضعیت باعث گشاد شدن عروق خونی و نشت مایعات به بافت های اطراف می شود. همچنین بافت متورم را بیش از حد حساس می کند. این اثرات منجر به بروز علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی می شود.

آنتی هیستامین ها با مسدود کردن اثرات هیستامین عمل می کنند.

آلرژن های رایج

آلرژی های رایج مرتبط با رینیت آلرژیک (تب یونجه) عبارتند از:

  • گرده درختان
  • کنه های گرد و غبار
  • شوره حیوانات خانگی
  • مدفوع سوسک

آنتی هیستامین های طبیعی

چندین ماده طبیعی حاوی ترکیباتی هستند که به طور گسترده به عنوان آنتی هیستامین طبقه بندی می شوند. تحقیقات در مورد ایمنی و اثربخشی آنها در مراحل اولیه است، اما برخی از آنها امیدوارکننده بوده است:

گزنه

گزنه از درختچه ای می آید که در سراسر جهان می روید و یک داروی گیاهی با قدمت چند صد ساله است که هم به صورت موضعی (روی پوست) و هم به صورت خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. برخی از پزشکان طبیعی اثرات آن را به عنوان یک آنتی هیستامین تبلیغ می کنند.

شواهد حمایت از استفاده از گزنه برای آلرژی محدود است. یک مطالعه در سال 2017 در ایران اثرات آن را در بین 37 فرد مبتلا به تب یونجه که دوز روزانه مکمل گزنه به مدت یک ماه دریافت کرده بودند و به 37 نفر دیگر که دارونما داده بودند، ارزیابی کرد. در پایان دوره مطالعه، مکمل گزنه بهتر از دارونما عمل نکرد.

با این حال، مکمل به خوبی تحمل شد و هیچ عارضه جانبی قابل توجهی گزارش نشد.

شما می توانید گزنه را به اشکال مختلف از جمله چای، تنتور یا مکمل خریداری کنید. عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی معده، احتباس مایعات، تعریق و اسهال بود.


ویتامین سی

ممکن است از فواید ویتامین C در کوتاه کردن مدت و شدت سرماخوردگی بدانید، اما همچنین دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. تحقیقات نشان می دهد که التهاب عامل اصلی علائم آلرژی است و کاهش التهاب ممکن است علائم را کاهش دهد.

این امر توسط یک مطالعه در سال 2018 منتشر شده در مجله تحقیقات پزشکی بین المللی نشان داده شده است که در آن دوزهای بالای ویتامین C داخل وریدی (تزریق شده در ورید) علائم آلرژی را در 71 بزرگسال مبتلا به آلرژی های پوستی و تنفسی بهبود بخشید. (یک دوز 7.5 گرمی استفاده شد.)

با این حال این وضعیت نشان نمی‌دهد که مصرف 7.5 گرم (7500 میلی‌گرم) ویتامین C از طریق خوراکی همان اثر را داشته باشد.

علاوه بر این، مصرف بیش از 2000 میلی گرم در روز به طور کلی توصیه نمی شود زیرا می تواند منجر به عوارض جانبی مانند حالت تهوع، ناراحتی معده، گرفتگی عضلات و اسهال شود. دوزهای بالا همچنین می تواند در جذب سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری اختلال ایجاد کند.

شما می توانید ویتامین C را به صورت مکمل خریداری کنید یا می توانید آن را از غذاهای غنی از ویتامین C دریافت کنید مانند:

  • فلفل قرمز و سبز
  • پرتقال یا آب پرتقال
  • گریپ فروت و آب گریپ فروت
  • میوه های کیوی
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • کلم بروکسل

کوئرستین

کوئرستین آنتی اکسیدانی است که در بسیاری از گیاهان یافت می شود و به نظر می رسد اثرات ضد آلرژی دارد. مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که کورسیتین ممکن است مسیرهایی را که باعث آزاد شدن هیستامین در جریان خون می‌شوند، مسدود کند. تصور می‌شود که این کار را با جلوگیری از متلاشی شدن سلول‌های خونی تخصصی به نام ماست سل‌ها و آزاد کردن هیستامین انجام می‌دهد.

مطالعه ای که در سال 2022 روی 66 فرد مبتلا به آلرژی فصلی انجام شد، به نیمی از آنها مکمل 200 میلی گرمی کورستین و به نیمی از آنها دارونما داده شد؛ کاهش خارش چشم، عطسه و ترشحات بینی را پس از چهار هفته استفاده گزارش داده شد.

کوئرستین به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است و در بسیاری از غذاها و گیاهان یافت می شود، از جمله:

  • شوید
  • برگ رازیانه
  • پیازها
  • پونه کوهی
  • فلفل تند
  • زغال اخته و بلوبری
  • اسفناج و کلم پیچ
  • گیلاس
  • کاهو
  • مارچوبه

عوارض جانبی آن شامل سردرد یا ناراحتی معده است. اگر بیماری کلیوی دارید یا باردار یا شیرده هستید، مصرف کورستین ممکن است بی خطر نباشد و باید از آن اجتناب کنید.

باتربر

باتربور ( Petasites hybridus) درختچه ای بومی اروپا، بخش هایی از آسیا و آمریکای شمالی است و از قرون وسطی برای درمان علائم مجاری ادراری، ناراحتی معده، سردرد، رینیت آلرژیک و سایر بیماری ها استفاده می شده است.

تصور می شود که باتربور التهاب را به همان روشی که ویتامین C عمل می کند، کاهش می دهد و در نتیجه علائم آلرژی ناشی از التهاب را کاهش می دهد.

مطالعه‌ای در سال 2021 در مجله Pharmaceuticals گزارش داد که عصاره مورد استفاده تا هشت هفته باعث تسکین قابل توجه و پایدار علائم آلرژی فصلی می‌شود. با این حال، یافته ها با این واقعیت محدود شد که 41.5٪ از شرکت کنندگان داروهای ضد آلرژی دیگر را نیز مصرف می کردند.

باتربور به شکل مکمل، عصاره یا گیاه خشک شده فروخته می شود. عوارض جانبی آن نیز شامل آروغ زدن، سردرد، خارش چشم، اسهال و مشکلات تنفسی است.

برخی از افراد به آن آلرژی دارند و باید به طور کامل از این محصول اجتناب کنند. این خطر به ویژه در صورت داشتن آلرژی به راگوسیا، گل داوودی، گل همیشه بهار یا بابونه زیادتر می شود.

بروملین

بروملین گروهی از آنزیم های موجود در آناناس است که ممکن است فواید سلامتی داشته باشد. از لحاظ تاریخی، آناناس در آمریکای مرکزی و جنوبی برای درمان انواع بیماری ها از جمله اختلالات گوارشی و درد سینوسی استفاده می شده است. برخی از متخصصان نیز معتقدند که می تواند با کاهش التهاب بینی به کاهش احتقان کمک کند.

یک مطالعه کوچک در ایتالیا گزارش داد که افراد مبتلا به آلرژی فصلی که دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی بروملین در روز دو بار مصرف می‌کنند، سطوح بالایی از این آنزیم را در مجرای بینی‌شان دارند که نشان‌دهنده فواید ضد آلرژی آن است.

با این حال، این مطالعه بررسی نکرد که آیا غلظت بالا مزیت واقعی از نظر تسکین عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، یا قطرات بعد از بینی دارد یا خیر.

مکمل های بروملین منبع بهتری از آنزیم نسبت به آناناس تازه هستند. در آناناس تازه، غلظت بروملین در قسمت‌های غیرقابل خوردن، مانند ساقه و هسته، به بالاترین میزان خود می رسد.

عوارض جانبی احتمالی آن نیز شامل ناراحتی معده و اسهال است.

بروملین ممکن است با آنتی بیوتیک های خاصی از جمله آموکسی سیلین تداخل داشته باشد و در صورت درمان عفونت باکتریایی باید از مصرف آن اجتناب شود.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که به طور طبیعی در روده شما زندگی می کنند و تصور می شود برای سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن مفید هستند. مطالعات اخیر نشان می دهد که آنها حتی ممکن است به درمان آلرژی کمک کنند.

یک بررسی در سال 2022 از مطالعات منتشر شده در Frontiers of Immunology نشان داد که بر اساس ارزیابی 28 کارآزمایی انسانی، پروبیوتیک ها به طور قابل توجهی علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک بهبود می بخشد.

فرض بر این است که تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها در دستگاه گوارش (معروف به میکروبیوم روده) نقش اصلی را در پاسخ ایمنی ایفا می‌کند. از سوی دیگر، عدم تعادل میکروارگانیسم‌ها ممکن است منجر به پاسخ ایمنی غیرطبیعی و ایجاد اختلالات ایمنی مانند آلرژی شود.

با بازگرداندن تعادل به میکروبیوم روده، پروبیوتیک ها ممکن است به طور بالقوه واکنش های آلرژیک را کاهش دهند.

این بدان معنا نیست که همه پروبیوتیک ها یکسان ساخته می شوند. از بین بسیاری از پروبیوتیک‌های مختلف مورد استفاده در مکمل‌ها، تعداد انگشت شماری می‌تواند هیستامین تولید کند. این موارد عبارتند از لاکتوباسیل کازئی، لاکتوباسیل بولگاریکوس و لاکتوباسیلی ساریمنر.

مصرف این باکتری های پروبیوتیک به طور بالقوه می تواند باعث واکنش در افرادی شود که به هیستامین بسیار حساس هستند. با این حال، اکثر ارگانیسم‌های پروبیوتیک هیستامین تولید نمی‌کنند (یا مقادیری تولید می‌کنند که احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در آن وجود ندارد).

علاوه بر مکمل‌ها، می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از غذاهای تخمیری مانند ماست، کفیر، کومبوجا، ترشی، تمپه، کیمچی، میسو، نان خمیر ترش و خامه ترش دریافت کنید.

محصولات طبیعی می توانند عوارض جانبی و تداخلات دارویی منفی ایجاد کنند. قبل از مصرف داروهای طبیعی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های جایگزین آلرژی

بسیاری از محصولات یا روش های جایگزین به عنوان داروهای طبیعی آلرژی معرفی می شوند. مانند:

  • طب سوزنی: تکنیکی که شامل استفاده از سوزن های نازک برای تحریک جریان انرژی یکی از درمان های جایگزین است که در برخی دستورالعمل های درمان آلرژی گنجانده شده است.
  • شستشوی بینی: نشان داده شده است که ریختن آب نمک استریل در مجرای بینی و شستشو علائم آلرژی بینی را کاهش می دهد.

این رویکردها ممکن است زمانی مؤثرتر باشند که با سایر درمان‌های آلرژی ترکیب شوند، مانند داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه (OTC) :

  • آلگرا (فکسوفنادین)
  • بنادریل (دیفن هیدرامین)
  • کلر-تریمتون (کلرفنیرامین)
  • کلاریتین (لوراتادین)
  • دیمتاپ (برومفنیرامین)
  • تاویست (کلماستین)
  • زیرتک (سیتریزین)

آنتی هیستامین های نسل اول مانند بنادریل، کلر-تریمتون، دیمتاپ و تاویست می توانند باعث خواب آلودگی شوند و ممکن است در شب برای کمک به خواب مناسب تر باشند. آنتی هیستامین های نسل دوم مانند آلگرا، کلاریتین و زیرتک معمولاً خواب آلود نیستند و برای استفاده در روز گزینه بهتری هستند.

اگر آلرژی شدید است و نه آنتی هیستامین های طبیعی و نه آنتی هیستامین های OTC به بهبود علائم شما کمکی نمی کند، با پزش خود در مورد آنتی هیستامین های تجویزی قوی تر مانند کلاریکس (دسلوراتادین)، ویستاریل (هیدروکسیزین) و زیزال (لووستیریزین) صحبت کنید.

همچنین اسپری های بینی آنتی هیستامین مانند Astepro (آزلاستین) و پاتاناز (اولوپاتادین) و قطره های چشمی آنتی هیستامین مانند Emadine (اماداستین دیفومارات)، Lastacraft (آلکفتادین) و Livostin (لووکاباستین) با نسخه موجود هستند.

خلاصه

آنتی هیستامین های طبیعی ممکن است به شما در کنترل آلرژی های فصلی کمک کند. موارد رایج عبارتند از:

  • گزنه
  • ویتامین C
  • کورستین
  • باتربور
  • بروملین
  • پروبیوتیک ها

برخی از شیوه های جایگزین - مانند طب سوزنی، شستشوی بینی و ورزش ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروهای آنتی هیستامین را قطع نکنید یا از مکمل های گیاهی یا غذایی استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha