براساس آمار خبرگزاری ایسنا، حدود 5/4 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که 5 تا 10 درصد آن‌ها دیابت نوع 1 دارند. هرساله حدود 50 هزار نفر در ایران بر اثر عوارض دیابت فوت می‌کنند. دیابت نوع 1 در زمره بیماری‌های خودایمنی قرار دارد که در آن بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست. بدون انسولین، گلوکز در خون انباشته شده و باعث افزایش قند خون و آسیب به اعضای مختلف بدن می‌شود. در این مقاله قصد داریم 14 علامت دیابت 1 و روش‌های تشخیص آن را معرفی کنیم. پس از خواندن این مقاله به علائم و روش‌های تشخیص دیابت نوع 1 مسلط و آسوده خاطر می‌شوید.

۱۴ علامت دیابت نوع ۱؛ بررسی راه‌های تشخیص و بهبودی

1- تشنگی شدید؛ از دست‌ رفتن آب و الکترولیت‌های بدن 

تشنگی شدید یکی از علائم دیابت نوع 1 است. وقتی سطح قند بالا باشد، بدن سعی می‌کند آن را از طریق ادرار دفع کند. تکرر ادرار باعث از دست‌ رفتن آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود. در پی این فرآیند خشکی دهان و تشنگی اتفاق می‌افتد که برای رفع آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه و مصرف داروی قند خون را شروع کنید.

2- افزایش دفعات ادرار به ویژه شب‌ها؛ کاهش کیفیت خواب

تکرر ادرار یکی از نشانه‌های عاصی‌کننده دیابت است. وقتی قند خون بالا باشد، بدن سعی می‌کند آن را از طریق ادرار دفع کند. در ادامه نوشیدن آب برای رفع خشکی دهان، تکرر ادرار اتفاق می‌افتد. 

3- کاهش وزن بدون دلیل مشخص؛ احتمال وجود بیماری دیابت نوع 1 در بدن

کاهش وزن بدون دلیل ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری دیابت باشد. اگر بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی، ورزش، سطح استرس یا داروهای مصرفی، وزن بدنتان در طی 3 تا 6 ماه کاهش پیدا کرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

4- خستگی مفرط؛ سوخت‌رسانی ناقص به سلول‌ها به ‌سبب کمبود انسولین

خستگی مفرط یکی از علائم بیماری دیابت نوع 1 محسوب می‌شود. خستگی مفرط ممکن است ناشی از نقص انرژی در سلول‌ها باشد که به‌دلیل کمبود انسولین، گلوکز به سلول‌ها وارد نمی‌شود. 

5- تاری دید؛ تورم عدسی‌های چشم ناشی از نشت مایعات

تاری دید در دیابت ناشی از نشت مایعات به چشم و متورم شدن عدسی‌های چشم رخ می‌دهد. این مشکل با درمان به‌موقع و تثبیت قند خون کاملاً رفع می‌شود.

6- زخم‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند؛ کاهش توانایی در تغذیه سلولی

در دیابت نوع 1، زخم‌ها دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. این امر به دلیل کاهش توان ترمیمی در افراد مبتلا به این نوع دیابت است. کمبود انسولین در بدن باعث افزایش قند خون می‌شود و تاثیر آن روی ترمیم بافت‌ها را کاهش می‌دهد. 

7- عفونت‌های مکرر؛ کاهش سیستم ایمنی بدن 

در انواع دیابت، عفونت‌های مکرر از جمله علائم مشترک هستند. این عفونت‌ها معمولاً در مجاری ادراری، پوست و لثه رخ می‌دهند. دلیل این امر به تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دیابت بر سیستم ایمنی بدن مرتبط است.

۱۴ علامت دیابت نوع ۱؛ بررسی راه‌های تشخیص و بهبودی

8- گرسنگی شدید؛ افزایش ناگهانی اشتها و نیاز بدن به گلوکز

در  دیابت نوع یک، کاهش توان ترمیمی و کمبود انسولین باعث می‌شود که بدن به گلوکز بیشتری نیاز پیدا کند. این نیاز باعث گرسنگی شدید و افزایش ناگهانی اشتها می‌شود. افراد مبتلا به این نوع دیابت باید با تزریق انسولین، رعایت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی، میزان قند خون را کنترل کنند.

9- تغییرات خلقی؛ تاثیر مستقیم دیابت بر سیستم هورمونی و عصبی

در دیابت نوع اول، تغییرات خلقی  شامل افسردگی، تغییرات ناگهانی در خلق‌وخو و تغییرات در روحیه می‌شود. این تغییرات روحی از تاثیر مستقیم دیابت بر سیستم عصبی و هورمونی به وجود می‌آید. برای مدیریت بهتر این علائم، مشاوره با پزشک و تیم درمانی مفید خواهد بود.

10- بی‌حسی یا گزگز در دست‌ها و پاها؛ آسیب عصبی و نوروپاتی

آسیب به اعصاب در دیابت نوع 1 باعث احساس گزگز، بی‌حسی، سوزش یا درد می‌شود. این علائم اغلب از نوک انگشتان دست یا پا شروع و به‌تدریج به‌ طرف بالا گسترش می‌یابد. اگر قند خون کنترل نشود، دست‌ها و پاها دچار بی‌حسی کامل خواهند شد. 

11- خشکی پوست؛ تغییرات در سطح قندخون

بیماری دیابت احتمال ابتلا به طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی را در شما ایجاد می‌کند. یکی از این مشکلات رایج پوستی، خشکی پوست در بیماران دیابتی است. علت خشکی پوست در دیابت نوع 1، تغییرات در تنظیم میزان قند خون است. سطح بالای قند خون باعث خشکی و خارش پوست می‌شود.

12- کاندیدیازیس؛ عفونت‌های قارچی مکرر

بیماران دیابتی نوع 1 مستعد عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیاز هستند. دلیل این موضوع، ناتوانی بدن در تنظیم سطح قند خون است. این نداشتن توانایی برای کنترل قند خون، محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند و منجر به عفونت‌های مکرر می‌شود.

13- تنفس سریع‌ وعمیق؛ نشانه‌ای از کتواسیدوز دیابتی 

تنفس سریع‌ و عمیق در بیماران دیابتی نوع 1 ممکن است نشانه‌ای از کتواسیدوز دیابتی باشد. کتواسیدوز دیابتی از کمبود انسولین و افزایش سطح هورمون‌های ضدانسولین ناشی می‌شود. این عارضه با تنفس کاسمال، نفس با بوی کتون، تهوع و استفراغ، دهیدراسیون و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد.

۱۴ علامت دیابت نوع ۱؛ بررسی راه‌های تشخیص و بهبودی

14- بوی اسید استون در نفس؛ بوی تند و میوه‌ای

بوی اسید استون زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل کمبود انسولین، چربی‌ها را تجزیه کرده و مقدار فراوانی کتون در خون انباشته می‌شود. اسید استون، یک نوع کتون است که بوی تند و میوه‌ای دارد.

مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای قندخون برای کنترل و بهبود بیماری دیابت نوع 1 

در این مقاله 14 علامت شایع دیابت نوع 1 را بررسی کردیم. این علائم شامل تشنگی، تکرر ادرار، کاهش وزن، خستگی مفرط، تاری دید، زخم، عفونت‌های مکرر، گرسنگی، تغییرات خلقی، بی‌حسی یا گزگز در اندام‌ها، خشکی پوست، کاندیدیازیس، تنفس سریع و عمیق می‌شوند. 

اصلی‌ترین رویکرد درمانی، مدیریت میزان قند خون از طریق تزریق انسولین، مصرف داروهای دیابت و برنامه‌ رژیم غذایی مناسب است. همچنین، افزایش فعالیت فیزیکی و نظارت بر سطح قند خون از جمله راهکارهایی است که به مدیریت این بیماری کمک می‌کند. برای تشخیص دقیق، پزشک آزمایشات سنجش سطح قند خون، HbA1c و آزمایش‌ تشخیص اتوانتی‌بادی‌های خاص دیابت نوع 1 را تجویز می‌کند. باتوجه‌به اینکه دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است، درک درست از بیماری و همکاری نزدیک با تیم درمانی برای مدیریت طولانی‌مدت حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha