دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، در این زمینه که چرا افراد به جای استفاده از مواد خوراکی مفید، جذب غذاهای فست‌فودی می‌شوند، به  گفت: بدن انسان به دو منظور نیاز به مواد غذایی دارد؛ اول تأمین انرژی و دوم تأمین مواد اولیه برای واکنش‌های حیاتی و رشد و ترمیم بافت‌ها.

لذت غذاهای چرب، شور و شیرین، تغذیه سالم را به چالش کشیده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، به همین منظور الگوی غذایی هرم تغذیه را داریم که در آن مواد غذایی به پنج گروه اصلی تقسیم شده است و مشخص شده یک انسان سالم بالغ به چه میزان از گروه‌های غذایی مختلف نیاز دارد.دکتر محمد هاشمی، درباره گرایش خیلی از مردم به فست فودها به جای مواد غذایی مفید، عنوان کرد: شیوه زندگی، میزان آگاهی و عادت‌های غذایی از دوران کودکی تأثیر بسیاری در انتخاب نوع غذا دارد.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته، ثابت شده است مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین که فست فودها و شیرینی‌ها در این طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند، بخشی از مغز افراد را که به آن «دوپامینرژیک» گفته می‌شود، تحریک می‌کند و فرد لذتی را تجربه می‌کند و به دنبال تکرار آن لذت است. فردی که مزه فست فودها را تجربه کرده است به دنبال تکرار آن لذت است و ناخواسته عادات غذایی‌اش به آن سمت سوق پیدا می‌کند. این غذاها به خاطر حجیم بودن خاصیت سیرکنندگی دارند و فارغ از مسائل فرهنگی و موضوع دانش تغذیه سالم، افراد تمایل بیشتری برای مصرف این نوع مواد غذایی دارند.


لبنیات جزو لاینفک الگوی غذایی سالم


دکترهاشمی با اشاره به ضرورت مصرف لبنیات برای بدن گفت: یکی از گروه‌های اصلی هرم تغذیه شیر و لبنیات است. لبنیات منبع اصلی دریافت کلسیم است. کلسیم عنصری حیاتی در بسیاری از واکنش‌های مهم بدن ماست. همچنین سبب استحکام استخوان و تنظیم ضربان قلب افراد می‌شود. علاوه بر آن لبنیات مقادیر مناسبی پروتئین، قند و چربی دارد که نیاز بدن به این مواد را هم به صورت طبیعی برطرف می‌کند.


مصرف ناکافی لبنیات منجر به پوکی استخوان می‌شود


دکترهاشمی عنوان کرد: از آنجا که چربی لبنیات، حیوانی و حاوی کلسترول است، به واسطه محدودیت افراد در مصرف کلسترول، توصیه می‌شود از لبنیات کم‌چرب استفاده کنند، اما اگر به طور کامل مصرف هر نوع لبنیات را کاهش دهند بشدت در معرض خطر بروز پوکی استخوان قرار خواهند گرفت.


وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان بیماری خاموش است، اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش مبتلایان به پوکی استخوان در جامعه هستیم چراکه سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است.وی با اشاره به اینکه نتیجه‌گیری برای عوامل اثرگذار در کاهش مصرف لبنیات در بین خانواده‌ها نیاز به کار کارشناسی و پژوهش گسترده دارد، عنوان کرد: آنطور که به نظر می‌رسد، عامل افزایش قیمت نمی‌تواند دلیل کافی برای کاهش مصرف لبنیات در میان مردم باشد.


تغذیه نامناسب عامل شیوع چاقی و اضافه وزن در نیمی از جوامع شهری


دکترهاشمی گفت: بروز چاقی تحت تأثیر دو عامل وراثت و محیط در افراد جامعه رخ می‌دهد. عامل وراثت که در جامعه تغییری نکرده است اما شاهد شیوع چاقی در میان مردم هستیم پس عوامل محیطی هستند که سبب افزایش چاقی در جامعه شده‌اند. عوامل محیطی شامل فعالیت بدنی کم و تغذیه نامناسب است که سبب شده امروزه در جامعه شهری بیش از نیمی از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی شوند. مصرف کالری بیش از نیاز بدن سبب شده طی دو دهه گذشته شاهد شیوع بیشتر چاقی نسبت به گذشته باشیم.


وی با بیان اینکه چاقی عامل بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است، اظهارداشت: هنگامی که فرد به بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت و فشارخون مبتلا شود دیگر راه درمانی ندارد و باید تا آخر عمر مراقبت دائمی برای کنترل بیماری‌اش داشته باشد.


یددار شدن نمک، تجربه‌ای جهانی


دکترهاشمی با اشاره به استفاده دیگر کشورها از نمک یددار عنوان کرد: آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای فراگیر شدن دریافت ید کافی در کشور، یددار کردن نمک طعام است. یکی از روش‌هایی که در اکثر کشورها برای تأمین ید بدن افراد استفاده می‌شود، یددار شدن نمک است، اما در کشورهایی مانند ژاپن به علت مصرف زیاد غذای دریایی و جلبک‌ها که غلظت ید در آنها زیاد است نیازی به استفاده از نمک‌های یددار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha