دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 368370

پنج دختر و پسر دانشجو که در یک خانه دور هم جمع شده بودند تا برنامه بازی رایانه‌ای طراحی کنند، قربانی توهم قارچ‌های مخدر شدند.

دورهمی مرگبار با قارچ های سحرآمیز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، با ورود ماموران به آپارتمان، آن‌ها با جسد دختر و ۲ پسر جوانی روبه‌رو شدند که به طرز فجیعی به قتل رسیده بودند. روی دیوار اتاق خواب با خون حرف اس انگلیسی نوشته شده بود و در کنار او شمشیر خونی به چشم می‌خورد. در بازرسی از خانه مواد روان گردان از نوع قارچ کشف شد.


ساعت حدود ۶ بعدازظهر بود که کامبیز از خانه خارج شد و بعد از دقایقی برگشت. او با خودش دو نوع ماده مخدر به نام قارچ آورده بود. به ما گفت که قارچ‌ها اعتیادآور نیست و حال‌مان را خوب می‌کند. من و فتانه، از قارچی مصرف کردیم که دوزش پایین‌تر بود اما او، احمد و سحر از قارچ‌پلاس مصرف کردند. ما دچار توهم شدیم، تا نیمه‌شب گفتیم و خندیدیم... کامبیز می‌گفت تمام جهان از آن من است و من حکم فرما هستم. احمد هم حرف‌هایی می‌زد اما حال کامبیز وخیم‌تر بود. وضعیت سحر هم خوب نبود. بعد از دقایقی صدای شکستن شیشه آمد، داخل که رفتیم سحر دست‌هایش خونی بود.

بارها در همین صفحه «خانواده و مشاوره» درخصوص انواع مواد افیونی از جمله صنعتی، سنتی و توهم‌زا آگاه‌سازی صورت گرفته ولی سودجویان همچنان با تغییر نام‌ها و ظاهر مواد سعی در فریب جوانان دارند. یکی از موادی که به تازگی مورد توجه برخی از نوجوانان و جوانان قرار گرفته «قارچ سحرآمیز» یا «جادویی» نام دارد.

استفاده از نام قارچ که ماده خوراکی و پرطرفداری در بین مردم است در راستای همین فریب و قبح‌زدایی انجام می‌شود و باعث رونق بازار سودجویان و سوداگران مرگ شده است. به‌تازگی خبر قتل عام ۳ دختر و پسر با توهم قارچ‌های مخدر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است. در ادامه از این اتفاق تلخ خواهیم گفت و آن چه که باید درباره این ماده مخدر بدانیم.

در این دورهمی وحشتناک چه گذشت؟


پنج دختر و پسر دانشجو که در یک خانه دور هم جمع شده بودند تا برنامه بازی رایانه‌ای طراحی کنند، قربانی توهم قارچ‌های مخدر شدند. با ورود ماموران به آپارتمان، آن‌ها با جسد دختر و ۲ پسر جوانی روبه‌رو شدند که به طرز فجیعی به قتل رسیده بودند. روی دیوار اتاق خواب با خون حرف اس انگلیسی نوشته شده بود و در کنار او شمشیر خونی به چشم می‌خورد. در بازرسی از خانه مواد روان گردان از نوع قارچ کشف شد.

یکی از افراد حاضر در این مهمانی به بازپرس جنایی می‌گوید: «ساعت حدود ۶ بعدازظهر بود که کامبیز از خانه خارج شد و بعد از دقایقی برگشت. او با خودش دو نوع ماده مخدر به نام قارچ آورده بود. به ما گفت که قارچ‌ها اعتیادآور نیست و حال‌مان را خوب می‌کند. من و فتانه، از قارچی مصرف کردیم که دوزش پایین‌تر بود اما او، احمد و سحر از قارچ‌پلاس مصرف کردند. ما دچار توهم شدیم، تا نیمه‌شب گفتیم و خندیدیم... کامبیز می‌گفت تمام جهان از آن من است و من حکم فرما هستم.

احمد هم حرف‌هایی می‌زد اما حال کامبیز وخیم‌تر بود. وضعیت سحر هم خوب نبود. بعد از دقایقی صدای شکستن شیشه آمد، داخل که رفتیم سحر دست‌هایش خونی بود. دقایقی بعد ناگهان احمد با ما درگیر شد. کامبیز هم از ما دفاع کرد و با احمد درگیر شد. ما موفق شدیم از خانه فرار کنیم و به مادرم و پلیس زنگ زدیم. فکر کنم کامبیز با شمشیر و چاقو احمد و سحر را کشته باشد».(منبع خبر: رکنا)

قارچ سحرآمیز چیست؟


قارچ سحرآمیز یا جادویی که با نام علمی قارچ سایلوسایبین شناخته می‌شود از دسته مواد با ویژگی توهم‌زایی است. سایلوسایبین یک ترکیب با خواص توهم‌زایی است که با تاثیر بر سطح سروتونین مغز، ادراک، توجه، خلق‌وخو و فرایندهای شناختی را دچار اختلال می‌کند.

از نظر فیزیولوژیکی، قارچ سحرآمیز با تاثیر بر قشر پیشانی مغز، در فرایندهای حل مسئله، توجه، تمرکز، خلق و خو و کنترل تکانه تغییر ایجاد می‌کند به طوری که در صورت استمرار و استعمال مقدار بالاتر شاهد توهم‌های شدید و عدم کنترل تکانه (رفتارهای پرخاشگرانه) خواهیم بود که به نظر می‌رسد همین مسئله در بروز جنایت اخیر موثر بوده به‌طوری که باعث قتل و مجروح شدن این سه جوان شده است.

چرایی گرایش جوانان به مصرف چنین قارچ‌هایی


معمولا افرادی که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنند، کنجکاوی و دستیابی به سرخوشی و شادی را از جمله مهم‌ترین علل مصرف این نوع قارچ بیان می‌کنند. اگرچه مصرف پایین این قارچ با سرخوشی و احساس شادی همراه است ولی این اثر موقت عامل گرفتاری و به دام افتادن بیشتر نوجوانان و جوانان می‌شود. البته همین اثر سرخوشی موقت هم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی حتی این سرخوشی را هم تجربه نمی‌کنند. سهولت استفاده از این نوع قارچ و تبعات قانونی کمتر استعمال این ماده در مقایسه با سایر مواد افیونی از جمله گرایشات روزافزون جوانان به این ماده ارزیابی می‌شود.

توهمات شنیداری و دیداری از مهم‌ترین عوارض مصرف


عوارض مصرف این قارچ‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عواملی همچون ویژگی‌های شخصیتی فرد مصرف‌کننده، میزان و مدت مصرف، نوع قارچ، خلق‌وخو، وجود اختلال‌روانی، استعمال همراه سایر مواد مخدر و ... بستگی دارد. به‌طور کلی از جمله مهم‌ترین عوارض استفاده از قارچ سحرآمیز می‌توان به سرخوشی زیاد، اضطراب، افسردگی و به ویژه توهمات شنوایی و دیداری اشاره کرد.

توهم به معنای درک چیزی است که اصلا وجود ندارد. برای مثال در توهم شنوایی فرد ادعا می‌کند که صدایی می‌شنود در صورتی که اصلا صدایی وجود ندارد یا در توهم بینایی نوری می‌بیند که اصلا وجود ندارد. حال اگر این توهم‌ها حالات پارانویاگونه(سوءظن) و آمرانه داشته باشند اوضاع از این هم بدتر می‌شود و افراد تحت تاثیر این توهم‌ها ممکن است که دست به جنایت هم بزنند.

ترک این مخدر ابدا ساده نیست


همه متخصصان حوزه اعتیاد بر این باورند که اولین و مهم ترین کار پیشگیری است. آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان درخصوص آسیب‌های این نوع مواد به اصطلاح جدید کمک فراوانی در کاهش گرایش به سمت استعمال این نوع قارچ می‌کند. درمان اعتیاد به قارچ سحرآمیز با توجه به آثار توهم‌زایی آن ابدا ساده نیست و گاهی ممکن است به دلیل همین آثار توهمی این نوع قارچ، بیمار بستری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha