یک خانواده ۴ نفره برای زندگی فقط به برنج و مرغ نیاز ندارد، بلکه باید برای صدها مورد مختلف نیز هزینه کند تا بتواند یک زندگی خیلی معمولی داشته باشد.

کاهش تورم به روایت دولت و افزایش تورم به روایت مردم و شهروندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، از هزینه مسکن، پوشاک، ایاب و ذهاب و تحصیل فرزندان تا خورد و خوراک معمولی و حفظ سفره در سطح بخور و نمیر! این‌ها همه مستلزم صرف هزینه است که متاسفانه از آمار دولت می‌افتد و تنها تمرکز «دولت عدالت محور» بر کاهش جزئی چند قلم مواد غذایی در بازار آن هم با روایت دولتی پسند است.


نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن به محدوده ۳۵ درصد رسید که مشخص می‌کند خانوار ایرانی در ماه گذشته به همین اندازه نسبت به مدت مشابه پارسال هزینه بیشتری متحمل است. محاسبات مرکز آمار ایران می‌گوید فشار تورم روی افراد حاضر در دهک‌های ۹ و ۱۰ که دو دهک پردرآمد کشور را تشکیل می‌دهند، بیشتر است و اهالی آذربایجان غربی، ایلام و یزد بیشتر از ساکنان بقیه استان‌ها با تورم درگیر بودند.

گزارش جدید مرکز آمار که در قالب شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شده و به وقایع ماه گذشته مربوط می‌شود، کم‌وبیش حاوی نکات امیدوارکننده است و مثلا می‌توانیم به عقب‌نشینی نرخ تورم ماهانه به زیر مرز دو درصد بعد از ۳۳ ماه اشاره کنیم.در حالی طبق گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مواد غذایی اقشار کم‌درآمد جامعه (سه دهک درآمدی پایین) در بهمن‌ماه منفی بوده است که مردم همچنان از گرانی مواد خوراکی ضروری گلایه دارند.

البته بر اساس گزارش مرکز آمار، منفی بودن تورم ماهانه مواد غذایی به این معنا است که متوسط قیمت مواد غذایی مصرفی خانوارها در بهمن نسبت به دی ارزان شده است، اما قیمت‌ها در کف بازار و با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال گواه تثبیت تورم در بازار مواد غذایی است.


تورم عمومی؛ ۳۵.۸ درصد


نرخ تورم نقطه به نقطه طبق برآورد جدید مرکز آمار ایران به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده است. منظور از تورم نقطه به نقطه میزان سرعت رشد هزینه‌ها درمقایسه با سال گذشته است و از شاخص دیگری که به اسم تورم سالانه در گزارش مرکز آمار گنجانده می‌شود، تعریف ملموس‌تری برای عموم مردم دارد.


نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به زبان ساده‌تر مشخص می‌کند هزینه‌های خانوار ایرانی برای خرید و برطرف کردن همه مایحتاجش نسبت به سال گذشته چقدر تفاوت داشته که فعلا این عدد روی ۳۵.۸ درصد ایستاده است.تورم ماهانه مواد غذایی برای دهک اول (کم‌درآمدترین اقشار جامعه) منفی ۱.۷ درصد، دهک دوم منفی ۱.۱ درصد و دهک سوم منفی ۰.۹ درصد بوده است. در این سه دهک درآمدی، مواد غذایی سهم بیش از ۴۰ درصد در سبد کالای خانوارها دارد و منفی شدن تورم ماهانه مواد غذایی این دهک‌ها خبر مثبتی ازلحاظ افزایش قدرت خرید محسوب می‌شود.


حالا اگر هم به آمار رسمی دولت بسنده شود شاید به ظاهر کاهش تورم را نشان می‌دهد اما در واقعیت همین درصد تورم مواد غذایی برای کم درآمدهای جامعه یک فاجعه است! سهم مواد غذایی بیش از ۴۰ درصد در سبد کالای خانوارها یک رقم غیر قابل تامل است و اهمیت این درصد نشان از وضعیت سلامت جامعه دارد.


با سری به بازار مواد غذایی درمی یابیم که طبق آمار دولت سیزدهم همین تورم ۴۰ درصدی نیز مانع بزرگی برای خرید شده است به طوری که بیش از ۸۰ درصد اقشار متوسط و کم درآمد از خرید حدود ۹۰ درصد اقلام خوراکی در بازار چشم پوشی می‌کنند.رخ تورم نقطه‌به‌نقطه به‌عنوان مثال شامل عدد ۵۵.۳ درصدی هزینه‌های مربوط به هتل و رستوران می‌شود و آنطرف در تعیین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، عددهای دیگری مثل تورم ۲۲.۶ درصدی حوزه ارتباطات هم تاثیرگذار است. گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم، برمبنای وقایع بهمن‌ماه است و مشخص می‌کند درمقایسه با دی‌ماه امسال سرعت رشد هزینه‌ها برای خانوار ایرانی معادل ۲.۷ درصد تنزل داشته است.


بازگشت نرخ تورم به محدوده ۳۵ درصد بعد از ۱۹ ماه


نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به پایین‌ترین سطح در ۱۹ ماه گذشته رسیده است. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آخرین بار فروردین پارسال در چنین محدوده‌ای قرار داشت و حالا بعد تقریبا یک سال و نیم در محدوه ۳۵ درصد قرار گرفته است.نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از فروردین پارسال به اینطرف سابقه عبور از محدوده ۵۰ درصد را در کارنامه دارد و براساس داده‌های مرکز آمار دقیقا از زمستان پارسال تا نیمه بهار امسال با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم کردیم. نرخ تورم ماهانه نیز که طبیعاتا بیانگر میزان سرعت رشد هزینه‌ها در یک ماه گذشته است، در کمترین ارتفاع از اسفند ۱۴۰۰ ایستاده است. اطلاعاتی که مرکز آمار از روند یکماه بازار و خرج‌ومخارج خانوار ایرانی استخراج کرده، نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در بهمن امسال ۱.۴ درصد محاسبه می‌شود. فراموش نکنیم نرخ تورم ماهانه از اسفند ۱۴۰۰ به بعد، رنگ محدوده زیر دو درصد را ندیده بود.


کاهش ۷.۳ درصدی تورم خوراکی


نرخ تورم خوراکی از یک طرف شامل تورم ۷۷ درصدی حوزه گوشت قرمز و گوشت ماکیان، یا تورم ۶۰ درصدی ماهی می‌شود و آنطرف در قسمت روغن خوراکی و چربی خوشبختانه با تورم تقریبا صفر درصدی سروکار داشتیم. نرخ تورم خوراکی در گزارش مرکز آمار اتفاقا به‌شکل ویژه‌تری نسبت به سایر بخش‌ها زیر ذره‌بین می‌رود و به عنوان مثال با تورم ۶.۵ درصدی در بخش سبزیجات روبرو می‌شویم. تورم نان و غلات حدود ۱۲ درصد برآورد می‌شود. این عدد برای میوه‎‌وخشکبار از نرخ تورم عمومی جلو می‌زند و به مرز ۳۹ درصد می‌رسد. تورم چای، قهوه، کاکائو و نوشابه هم کمی بیش از ۴۳ درصد تخمین زده می‌شود.


خرید گران برنج


کف قیمت برنج خارجی در بازار به بالای کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده و حداقل قیمت هر کیلو برنج ایرانی نیز در بازار کیلویی ۷۵ هزار تومان است. در این بین مصرف ۱۰ کیلو برنج خارجی برای یک خانواده ۴ نفره معادل ۵۵۰ هزار تومان است که در صورت ثبات قیمت در طی یکسال رقمی معادل ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که قطعا به دلیل عدم تثبیت قیمت‌ها این رقم تا ۱۲ میلیون تومان نیز نوسان دارد.


مرغ همچنان گران باقی ماند


قیمت مرغ هم هر روز برای خود ساز جدیدی می‌زند؛ یک روز کمیاب شده و روز بعد با افزایش قیمت مواجه می‌شود. دولت هم در حال تدارک افزایش تولید مرغ است و مرغدار ناراضی از حمایت دولت! خرید مرغ کیلویی ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان هم برای اقشار کم درآمد و متوسط، غیر ممکن شده است. برای خرید یک مرغ متوسط باید حدود ۳۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد؛ حالا درنظر بگیرید که خانواده ۴ نفره اگر هفته‌ای دو تا مرغ هم برای سیر کردن اعضای خانواده خود (به غیر از مهمان) بخرد باید ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند. این خانواده در ماه نیز رقمی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ تومان در صورت تثبیت قیمت‌ها باید هزینه کند که قطعا برای خانواده متوسط و کم درآمد بسیار سخت و در حال حاضر با توجه به تورم اقتصادی غیر ممکن شده است.


هزینه‌های گران زندگی در ایران


یک خانواده ۴ نفره برای زندگی فقط به برنج و مرغ نیاز ندارد، بلکه باید برای صدها مورد مختلف نیز هزینه کند تا بتواند یک زندگی خیلی معمولی داشته باشد. از هزینه مسکن، پوشاک، ایاب و ذهاب و تحصیل فرزندان تا خورد و خوراک معمولی و حفظ سفره در سطح بخور و نمیر! این‌ها همه مستلزم صرف هزینه است که متاسفانه از آمار دولت می‌افتد و تنها تمرکز «دولت عدالت محور» بر کاهش جزئی چند قلم مواد غذایی در بازار آن هم با روایت دولتی پسند است.


سبقت تورم در هفت حوزه از تورم عمومی


نرخ تورم عمومی درحالی به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده که بهمن امسال در هفت بخش، تورم بیشتری نسبت به این عدد به خانوار ایرانی تحمیل شده است. تورم هتل و رستوران معمولا به‌خاطر تفاوت نوع خدمات‌دهی این حوزه، نسبت به بقیه حوزه‌ها بیشتر است و بهمن امسال به ۵۵.۳ درصد رسیده است. جایگاه دوم به پوشاک و کفش و رتبه سوم به دخانیات تعلق می‌گیرد.

تورم پوشاک و کفش ۴۴.۳ درصد محاسبه می‌شود و میزان افزایش قیمت‌ها در بخش دخانیات ۴۲.۳ درصد. هزینه‌ای که بهمن امسال خانوار ایرانی برای آموزش پرداخت کرده، ۴۱.۶ درصد بیشتر از سال گذشته در چنین روزهایی است و تورم حوزه تفریح و فرهنگ به ۴۱.۵ درصد رسیده است. تورم مسکن نزدیک ۴۰ درصد و تورم کالا و خدمات متفرقه ۳۷.۸ درصد اعلام شده و از اینجا به‌بعد تورم سایر بخش‌ها کمتر از تورم عمومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha