دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 368405

قهوه می تواند به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر بگذارد و نحوه تأثیر آن برای هرکس متفاوت است.

چرا نوشیدن قهوه باعث خواب آلودگی شما می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از amerisleep، کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند و شما را بیدار نگه می دارد و احساس انرژی بیشتری به شما می دهد. با این حال، گاهی اوقات پس از نوشیدن قهوه احساس خواب آلودگی دارید. اما چرا؟

قهوه می تواند به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر بگذارد و نحوه تأثیر آن برای هرکس متفاوت است. ما فهرستی از شش دلیلی که قهوه ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود را گردآوری کرده ایم.

قهوه از اثرات آدنوزین جلوگیری می کند

وقتی قهوه می نوشید، معده و روده که کافئین را جذب می کند آن را از طریق جریان خون به بخش‌های مختلف بدن، از جمله مغز، توزیع می‌کند. پس از اینکه کافئین به مغز شما می رسد، به گیرنده های آدنوزین شما می چسبد.

اکنون آدنوزین به شما کمک می کند احساس خواب آلودگی کنید و چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند. وقتی کافئین به گیرنده های آدنوزین شما متصل می شود، مغز شما آدنوزین خود را پردازش نمی کند، اما این بدان معنا نیست که تولید آن را متوقف می کند. بنابراین هنگامی که کافئین از بین می رود، آدنوزین تجمع می یابد که به گیرنده های مغز شما متصل می شود و باعث می شود احساس خستگی کنید.

قهوه ادرار آور است

به عبارت ساده تر، نوشیدن یک فنجان قهوه ممکن است باعث شود بیشتر از سرویس بهداشتی استفاده کنید. اگر مقدار متوسطی قهوه بنوشید (دو تا سه فنجان)، ممکن است متوجه تاثیر آن نشوید، اما اگر چهار فنجان یا بیشتر قهوه بنوشید، ممکن است متوجه شوید که نیاز به استفاده مداوم از سرویس بهداشتی دارید.

اگر بیشتر از آنچه می نوشید مایعات از دست بدهید، ممکن است احساس خستگی کنید؛ در واقع کم آبی بر بدن اثر می گذارد. سایر علائم کم آبی بدن شامل تشنگی، خشکی دهان، سرگیجه، خشکی پوست و کمبود عرق است.

برای مقابله با کم آبی، مقدار زیادی آب بنوشید و از غذاهای حاوی آب مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. زمانی که ورزش می کنید، مریض هستید یا هوای گرم، مرطوب یا سرد را تجربه می کنید، ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتر از حد معمول داشته باشید. اگر علائم کم آبی بدن شما شامل بی حالی یا غش، تند شدن ضربان قلب، تنفس سریع، گیجی یا شوک است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

شیرین کننده استفاده می کنید

اگر قهوه خود را با شیرین کننده و یا خامه فرم گرفته، عسل، شربت یا شکر ساده می نوشید، ممکن است در صورت کاهش سطوح قند احساس خستگی کنید.

زمانی که بدن شما بیشتر از آن مقداری که به قند نیاز دارد، مصرف می کند، انسولین برای جبران آن تولید می شود. در این زمان انسولین نیز باعث شما می شود گلوکز خون شما کاهش پیدا کند و سطح گلوکز خون شما که به عنوان قند خون شما نیز شناخته می شود، منبع اصلی انرژی بدن شما است.

بنابراین با کاهش سطح گلوکز خون، احساس کمبود انرژی می کنید که می تواند شما را خسته کند. همچنین ممکن است در هنگام سقوط قند، احساس گرسنگی، تحریک پذیری، اضطراب، عرق کردن و سرگیجه داشته باشید.

اگر دچار افت قند شدید، سعی کنید مقداری پروتئین مصرف کنید تا سطح قند خون خود را متعادل کنید.

قهوه آلوده به کپک است

فکر کردن به آن کار ناخوشایندی است، اما دلیل اینکه ممکن است بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه همچنان احساس خستگی کنید، آلودگی آن به کپک است. یک مطالعه در سال 2003 ، 60 نمونه از دانه‌های قهوه خام و بو داده نشده (معروف به قهوه سبز) از برزیل را بررسی کرد.

این مطالعه خاطرنشان کرد: «عملاً همه نمونه‌ها (91.7 درصد) به کپک‌ها (sic) آلوده بودند.»

همچنین تحقیق دیگری در سال 2013 قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین ها را با خستگی مزمن مرتبط کرده است. کسانی که باخستگی مزمن حتی پس از استراحت احساس خستگی می کنند ممکن است مشکلات خواب را تجربه کنند. علائم دیگر شامل سرگیجه و مشکل در تفکر یا تمرکز است.

کافئین بر استرس تأثیر می گذارد

استرس می تواند باعث شود شما در طول روز احساس خستگی داشته باشید. اگر احساس استرس می کنید، ممکن است بخواهید بخوابید تا کمی بهتر شوید و خاطرات احساسی در طول خواب را پردازش کنید.

ما در واکنش به هورمون استرس احساس استرس می کنیم کورتیزول که به بدن ما سیگنال می دهد که در واکنش به یک عامل استرس زا در حالت آماده باش بالا بماند. یکی دیگر از اجزای واکنش استرس بدن ما این است اپی نفرین، معمولاً به عنوان آدرنالین شناخته می شود. همانطور که اپی نفرین در سراسر بدن حرکت می کند، سرعت قلب افزایش می یابد و ما برای افزایش هوشیاری سریعتر نفس می کشیم.

اکنون، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف کافئین سطوح اپی نفرین و کورتیزول را دو برابر می کند، صرف نظر از اینکه فرد به طور منظم کافئین مصرف می کند یا خیر. این بدان معناست که شما می توانید بعد از نوشیدن قهوه احساس استرس کنید، حتی اگر همان مقداری باشد که هر روز می نوشید و بدن شما ممکن است پس از پایان پاسخ اولیه استرس، آن استرس را به خواب آلودگی تبدیل کند.

علائم ترک کافئین

یکی از علائم ترک کافئین سردرد، حالت تهوع، تحریک پذیری و ناتوانی در تمرکز است. بعد از 12 تا 24 ساعت پس از آخرین بار مصرف کافئین، می توانید احساس کنید که علائم ترک دارید. بسته به میزان مصرف منظم کافئین، علائم ممکن است تنها چند روز یا چند هفته طول بکشد.

اگر می خواهید نوشیدن قهوه را ترک کنید و از علائم ترک کافئین اجتناب کنید، یک رویکرد تدریجی را امتحان کنید. مصرف خود را به ۱/۴ فنجان هر دو تا سه روز کاهش دهید یا برای کاهش کافئین چای سبز بنوشید. کاهش مصرف را تا زمانی که دیگر کافئین مصرف نمی کنید ادامه دهید. یک رویکرد آهسته‌تر می‌تواند به شما کمک کند بدون تأثیر بر عملکرد روز و توانایی شما برای به خواب رفتن سریع در شب، کافئین را ترک کنید.

سوالات متداول

چقدر طول می کشد تا قهوه اثر کند؟

پس از 10 دقیقه تغییراتی را در بدن خود احساس خواهد کرد. 30 تا 90 دقیقه پس از مصرف قهوه مقدار کافئینی که در خون شما در گردش است به اوج خود می رسد. در حالی که ممکن است در عرض چند ساعت با متابولیزه شدن کافئین، اثرات خود را از دست بدهد، ساعت ها طول می کشد تا کافئین به طور کامل از بدن شما خارج شود.

آیا کافئین نمی تواند روی شما تأثیر بگذارد؟

اگر به طور منظم کافئین مصرف می کنید، ممکن است با افزایش تحمل، متوجه تاثیر فنجان قهوه خود نشوید. تحمل کافئین نیز می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

آیا کافئین برای قلب مضر است؟

مطالعات متعددی ارتباط بین کافئین، قهوه و بیماری عروق کرونر قلب را بررسی کرده‌اند، اما نتایج متفاوت بوده است و عوامل خارجی مانند سایر انتخاب های غذایی ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند. انجمن قلب آمریکا می گوید که نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در روز کاملا ایمن است.

کافئین چگونه بر خواب شما تأثیر می گذارد؟

مصرف کافئین نزدیک به زمان خواب می تواند شما را از داشتن یک خواب راحت در شب باز دارد. شش ساعت قبل از خواب اگر کافئین بخورید، ممکن است همچنان اثرات آن را در هنگام خواب احساس کنید. نیمه عمر کافئین یا مدت زمانی که بدن شما آن را دفع می کند، به شکل سه تا هفت ساعت در بزرگسالان متفاوت است.

چگونه کافئین را دفع می کنید؟

نوشیدن آب بیشتر، ورزش و غذا خوردن، همه توصیه‌های رایج برای زمانی هستند که بیش از حد کافئین مصرف کرده اید. نوشیدن چای گیاهی و تمرینات تنفسی نیز ممکن است به شما کمک کند احساس آرامش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha