خبر بیمه رایگان ۲۰۰ هزار تن از اتباع قانونی مقیم ایران، حسابی فضای رسانه‌ای و اجتماعی کشور را به هم ریخت. اما آیا هزینه بیمه این افراد از جیب مردم تأمین می‌شود؟

بیمه رایگان ۲۰۰ هزار اتباع از جیب مردم ایران تأمین می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: بررسی حضور بیماران در مراکز درمانی کشور حاکی از آن است که در حال حاضر بخشی از مراجعان برای دریافت خدمات درمانی را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، افرادی که گاهی هزینه درمان آنها بر دوش نظام سلامت هم می‌افتد. همین چند روز پیش هم بود که سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که درمان اتباع سالانه هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

این در حالی که روز گذشته هم خبر پوشش رایگان بیمه برای ۲۰۰ هزار تبعه خارجی در ایران هم اعلام شد و این که این افراد درمان رایگان دریافت خواهند کرد. خبری که البته منجر به واکنش‌هایی هم بود و این که طبق چه اولویتی بخشی از بودجه سلامت کشور در این باره هزینه می‌شود. برخی کاربران در فضای مجازی عنوان کردند که مردم ایران توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند یا در برخی مناطق مردم به دلیل نداشتن شناسنامه هیچ نوع بیمه‌ای برای آنها لحاظ نشده، اما در عوض دولت از جیب مردم، اتباع خارجی را رایگان بیمه می‌کند!

در پاسخ به این انتقادات محمدمهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این پوشش بیمه‌ای برای اتباع مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص صورت گرفته که جمعیت آنها چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر است. تامین بودجه برای بیمه این افراد با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انجام می‌شود. ما سالانه با آنها قرارداد می‌بندیم و درصد عمده‌ای از حق بیمه این بیماران از سوی آنها و بخشی را از منابع داخلی کشور پرداخت می‌شود.

او با اشاره به این که سایر اتباع خارجی در کشور با پرداخت هزینه سالانه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، ادامه داد:‌ اتباع غیرایرانی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند و خواهان بیمه هستند باید سالانه مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. این عدد از مبلغ در نظر گرفته شده برای ایرانی‌ها بیشتر است (یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان).

ناصحی درباره این که برخی اتباع هم با وجود نداشتن بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج اما از مراکز درمانی خدمات رایگان دریافت می‌کنند، بیان کرد: این خدمات توسط سازمان‌های بیمه پرداخت نمی‌شود و خیرین و مراکز مددکاری در بیمارستان‌ها این پوشش را تامین می‌کنند و به منابع دولتی ربطی ندارد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد شده که برای افرادی که به کشور وارد می‌شوند به محض ورود رسمی، حق بیمه سالانه از آنها دریافت و بیمه درمانی هم برقرار شود. این اتفاق در سایر کشورها هم وجود دارد و افراد به محض ورود هزینه بیمه خود را سالانه پرداخت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha