عضو شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به تعرفه‌های دستوری که با آسیب های فراوانی در حوزه سلامت کشور همراه است؛ نکاتی را متذکر شد.

چرا تعرفه های پزشکی باید واقعی شود/ خدمات سلامت هزینه بر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یدالله سهرابی گفت: هر سال تعرفه‌هایی که فقط در حد تاب‌آوری حوزه سلامت هستند توسط شورای عالی بیمه تعیین و در سازمان برنامه و بودجه تائید و در هیأت دولت تصویب می‌شود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر تعرفه‌ها اولاً با تخطی از قانون با تأخیرهای چند ماهه ابلاغ می‌گردد و ثانیاً در کمال تعجب و تأسف شاهد هستیم اعداد مورد توافق دچار تعدیل‌های بدون پیوست کارشناسی و علمی قرار می‌گیرند.

وی افزود: حالا در کمال ناباوری شاهد هستیم که بیمه‌ها به عنوان خریداران اصلی خدمت، در جلسات به جای اینکه به دنبال رقابت در ارائه کیفیت خدمات باشند؛ به رقابت در قیمت خدمات متمایل شده‌اند.

سهرابی ادامه داد: بیمه‌ها و خریداران خدمت در شورای عالی بیمه باید چند اصل را بپذیرند یکی از اصولی که باید درک درستی نسبت به آن داشته باشند، این است که خدمت با کیفیت یک هزینه معقول دارد و باید این هزینه توسط مسئولین و دولت و حاکمیت با حمایت‌های بیمه‌ای پرداخت گردد. یعنی لازم است با تقویت بیمه‌ها توسط دولت و از منابعی که متعلق به مردم است، این هزینه پرداخت گردد بدون اینکه هزینه زیادی به مردم تحمیل شود.

وی افزود: باید بپذیریم که سلامت، امید و نشاط جامعه پزشکی و حوزه سلامت تضمین کننده سلامت، نشاط و امید جامعه است. به مثابه قانون ظروف مرتبط هستند هرچقدر ما جامعه پزشکی شادتر و با نشاط تری داشته باشیم منفعت و ثمرات آن به مردم برمی‌گردد.

سهرابی گفت: باید بپذیریم که خدمات پزشکی تجهیزات محور است و برای نگهداشت، توسعه و تکامل تکنولوژی و استفاده از روش‌های نوین تجهیزات و دستگاه‌ها، هزینه‌هایی بر آن مترتب است و برای داشتن نظام سلامت فاخر و با ثبات و پایدار باید تمام صاحبان فرآیند و ذی نفعان و نقش‌آفرینان در کنار هم باشند و برای حفظ دستاوردهای حوزه سلامت همه باید بکوشیم.

وی افزود: برای حفظ سرمایه اجتماعی همه باید کمک کنند مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، فرهنگستان علوم پزشکی و…، تا آسیب‌ها و تبعات قیمت گذاری دستوری تعرفه که شامل سونامی مهاجرت و نیز مهاجرت بیشتر پزشکان به حوزه زیبایی و صندلی‌های خالی دوره دستیاری و دلزدگی و بی‌میلی همکاران می‌شود را شاهد نباشیم. اگر نظام سلامت ما که جزو افتخارات کشور است، با تصمیمات نادرست دچار چالش و فروپاشی گردد؛ در نهایت باید برای دریافت همین خدمت با ۱۲ تا ۱۵ برابر قیمت به کشورهای اطراف مراجعه کنیم که این زیبنده کشور ما نیست.

سهرابی گفت: باید معضلات و کم و کاستی‌های جامعه پزشکی به شکل تخصصی و از مسیر قانونی خود با پیوست‌های کارشناسی و علمی و با مشارکت دانشگاهیان و صاحبان فرایند مورد بررسی قرار گیرد تا این روند پرافتخار و رو به رشد که باعث فخر کشور ما شده در سایه مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرواقعی دچار اختلال نشود، یا معکوس نگردد.

وی افزود: باید به نظرات کارشناسی و تخصصی دلسوزان نظام سلامت توجه شود. تورم در کشور در نیم قرن گذشته به طور متوسط ۲۳ درصد بوده و در پنج سال اخیر این عدد به بالای ۴۱ درصد رسید و در حوزه سلامت تورم حتی از تورم حوزه عمومی هم بالاتر است و در تعرفه‌گذاری باید تورم پیدا و پنهان به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار مدنظر قرار گیرد. چون تعرفه گذاری درست باعث عدالت در سلامت و کارایی و افزایش کیفیت در ارائه خدمات سلامت خواهد شد و میزان دسترسی و استفاده از خدمات را بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha