شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 368588

رایج‌ترین افزودنی در جوهر خالکوبی ماده «پلی اتیلن گلیکول» است؛ ترکیبی که می‌تواند موجب نارسایی حاد کلیه شود.

جوهر خالکوبی به اندام‌های بدن صدمه می‌زند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، با وجود آنکه خالکوبی (تتو) طرفداران بسیاری دارد و یکی از نشانه‌های زیبایی در میان برخی افراد است، نتایج تحقیق جدید از مضرات و خطرات ناشی از خالکوبی خبر می‌دهد.

نتایج نگران‌کننده پژوهش جدید نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها ناآگاهانه جوهرهای خالکوبی را وارد بدنشان می‌کنند که حاوی مواد شیمیایی آسیب‌رسان برای اندام‌ها است.

با بررسی ۵۴ جوهر رایج که در سالن‌های خالکوبی سراسر آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشخص شد که ۴۵ نمونه این جوهرها حاوی مواد افزودنی یا رنگدانه‌های تاییدنشده‌ از جمله مواد شیمیانی‌اند که خطرات جدی برای سلامت دارند.

طبق یافته‌های محققان، رایج ترین افزودنی ماده «پلی اتیلن گلیکول» است؛ ترکیبی که می‌تواند موجب نارسایی حاد کلیه شود.

جوهرهای متعدد همچنین «۲-فنوکسی‌اتانول» دارند که در دوزهای بالا تاثیرات سمی بر جای می‌گذارد.

مؤسسه ملی سلامت آمریکا، ناراحتی ریه و کبد و همچنین آسیب کلیوی و عصبی را در فهرست عوارض احتمالی استفاده از این جوهرهای خالکوبی قرار داده است.

این پژوهش که به سرپرستی جان سویرک از دپارتمان شیمی دانشگاه بینگهمتون صورت گرفت، در شماره ماه جاری مجله «شیمی تحلیلی» (Analytical Chemistry) منتشر شد.

سویرک می‌گوید که هدف این پژوهش افزایش شفافیت و آگاهی درباره محصولاتی است که در سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش نیویورک‌پست، سازمان غذا و داروی آمریکا سال گذشته پیش‌نویس راهنمایی را برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان جوهر خالکوبی صادر کرد تا از این طریق به شناسایی جوهرهای خالکوبی بپردازد که احتمالا با میکروارگانیسم‌ها آلوده شده‌اند و برای سلامتی مضرند.

تقریبا بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی دست‌کم یک خالکوبی دارند.

جوهرهای خالکوبی دو بخش دارند؛ رنگدانه و محلول‌ حامل (رنگدانه). رنگدانه می‌تواند ترکیب مولکولی مانند رنگدانه آبی یا ترکیب جامد مانند دی اکسید تیتانیوم باشد و محلول حامل هم رنگدانه را به لایه میانی پوست منتقل می‌کند.

این تحقیق جدید اولین پژوهش در نوع خود است که به بررسی رنگدانه‌های موجود در جوهرها پرداخته است.

سویرک گفت: «هدف ما در بسیاری از این تحقیقات، توانمندسازی هنرمندان و مشتریان آن‌ها است. هنرمندان صنعت خالکوبی افرادی حرفه‌ای‌اند که زندگی خود را وقف این هنر کرده‌اند و بهترین نتایج ممکن را برای مشتریان می‌خواهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha