دکتر مجید بسیط، متخصص قلب و عروق در هیوستون آمریکا، می‌گوید: «ویروس آنفلوانزا در برخی موارد ممکن است مستقیما سلول‌های قلب را نیز آلوده کند و باعث ضعیف‌ شدن عملکرد قلب و نارسایی قلبی شود»

موارد خفیف آنفلوانزا هم خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، ویروس آنفولانزا می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند ذات‌الریه، برونشیت، یا عفونت باکتریایی ریه شود.

اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که آنفلوانزا می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش دهد.

بر اساس پژوهشی هفت ساله که در مجله بیماری‌های عفونی منتشر شده است، دو هفته پس از ابتلای بزرگ‌سالان ۵۰ ساله و مسن‌تر به ویروس آنفلوانزا، حتی مورد خفیف آنفولانزا، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی ایسکمی (نرسیدن اکسیژن کافی به مغز) دو برابر شده است.

این احتمال در بزرگ‌سالانی که به نوع شدید آنفلوانزا مبتلا شده بودند چهار برابر بود و خطر حمله قلبی در این افراد تا چهار ماه پس از ابتلا به آنفلوانزا ادامه داشته است.

به گزارش یاهو لایف، این اولین بار نیست که محققان به چنین نتایجی دست یافته‌اند.

در سال ۲۰۲۰ نیز پژوهشی با هدایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) انجام شد که بیش از ۸۰ هزار بیمار مبتلا به آنفلوانزای بستری‌شده در بیمارستان را در بر می‌گرفت. طبق یافته‌های این پژوهش، یک نفر از هر هشت بیمار، یعنی حدود ۱۲ درصد از بیماران، با مشکل قلبی حاد مانند نارسایی حاد قلبی یا بیماری ایسکمی حاد قلبی مواجه شدند.

اما ارتباط بین عارضه‌های قلبی و آنفلوانزا چیست و این بیماری مسری چطور می‌تواند به حمله قلبی یا سکته منجر شود؟

دکتر گرگوری کاتز، استادیار پزشکی در بخش قلب و عروق در دانشگاه نیویورک، به یاهو لایف گفت: «بیماری‌های ویروسی‌ که به‌نظر می‌رسد فقط روی یک بخش از بدن اثر می‌گذارند در واقع نقاط دیگر بدن را نیز آلوده می‌کنند.»

به گفته او، آنفلوانزا می‌تواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم روی قلب داشته باشد. وقتی صحبت از اثر مستقیم است، این احتمال وجود دارد که ویروس آنفولانزا- یا به‌واقع هر نوع ویروسی- موجب التهاب عضله قلب شود که به آن «میوکاردیت» می‌گویند. همچنین، ممکن است باعث التهاب اطراف غشای بیرونی قلب شود که «پریکاردیت» به آن می‌گویند.

دکتر مجید بسیط، متخصص قلب و عروق در هیوستون آمریکا، می‌گوید: «ویروس آنفلوانزا در برخی موارد ممکن است مستقیما سلول‌های قلب را نیز آلوده کند و باعث ضعیف‌ شدن عملکرد قلب و نارسایی قلبی شود.»

کاتز درباره تاثیر غیرمستقیم آنفلوانزا می‌گوید: «دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ویروسی بیش از حد فعالیت می‌کند و این واکنش ممکن است باعث تجمع کلسترول در شریان‌ها شود.»

بسیط با این نظر موافق است و می‌گوید که آنفلوانزا بدن را زیر فشار زیادی می‌گذارد. به گفته او، این فشار ممکن است موجب گسستگی یا پارگی رسوب‌های کلسترول و منجر به حمله قلبی شود.

او می‌گوید: «علاوه بر این، التهاب در طول بیماری افزایش می‌یابد و پلاک‌های کلسترول را مستعد پارگی می‌کند. سکته مغزی نیز مشابه حمله قلبی با گسسته شدن پلاک رخ می‌دهد، اما این گسستگی در رگ‌های خونی مغز است.»

دکتر جیم لیو، متخصص قلب در مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «‌در عفونت‌های تنفسی شدیدتر، میزان اکسیژن خون ممکن است کم شود. فشار خون نیز ممکن است خیلی زیاد یا کم شود. این نوسان‌ها باعث افزایش فشار بر قلب می‌شود.»

بسیط با تاکید بر نقش حیاتی سن و وضع سلامت می‌گوید: «افرادی که قلب ضعیفی دارند، یا افراد مبتلا به بیماری قلبی، در زمان ابتلا به بیماری آنفلوانزا بیشتر در معرض خطر حمله قلبی‌اند. سالمندان نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.»

به‌رغم همه این نگرانی‌ها، خبر امیدوارکننده این است که می‌توان از آنفلوانزا پیشگیری و در عین حال سلامت قلب و عروق را تقویت کرد.

کاتز می‌گوید که داشتن عادت‌ها و رفتارهای خوب و رعایت شیوه زندگی سالم در تمام طول سال شروعی خوب و راهکاری موثر است.

بنا به توصیه کاتز، خوب غذا بخورید، به‌طور منظم ورزش کنید، سیگار نکشید، وزن مناسب داشته باشید، استرس را کم کنید، و خوب بخوابید. واکسن آنفلوانزا نیز به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha