چکیده : در یک رابطه سالم باید علاوه بر عشق و صمیمیت، خط قرمزهایی از هر دو طرف تعیین شوند. در مشاوره قبل از ازدواج با دکتر حامد توکلی می توانید مهارت برقراری رابطه ایمن را کسب کنید.

خط قرمزهای جدی یک رابطه (هرچیزی که قبل ازدواج باید بدانید)

خط قرمزهای جدی یک رابطه (هرچیزی که قبل ازدواج باید بدانید)

هر فرد سالمی در زندگی خود به مرحله‌ای می‌رسد که تمایل به ایجاد تعهد و صمیمیت و در نهایت تشکیل خانواده دارد. موضوع پرچالشی که امروزه در ذهن جوانان بروز پیدا کرده است، این است که یک رابطه سالم چگونه است؟ چگونه باید برای رابطه خود خط قرمز مشخص کنیم؟ چگونه حد و مرز تعیین کنیم تا شریک عاطفی ما دلخور نشود؟

پاسخ تمامی این سوالات و چند مورد از خط قرمزهای رابطه که باید جدی گرفته شوند در این نوشتار از دکتر حامد توکلی روانشناس و سایکوتراپیست آورده شده‌اند. اگر شما هم قصد دارید مهارت‌های ایجاد یک رابطه سالم قبل از ازدواج را یاد بگیرید، یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج رزرو کنید!

چرا باید برای رابطه خط قرمز مشخص کنیم؟

برای پاسخ به این سوال اول از خود بپرسید که مشخص نکردن خط قرمز و حد و حدود چه آسیبی به رابطه شما می‌زند؟ دکتر حامد توکلی این‌گونه به این پرسش پاسخ می‌دهد:

موردی که بیش از اندازه امروزه در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مشاهده می‌شود این است که دختر یا پسر مدام و به هر بهانه‌ای به یکدیگر بی‌احترامی و توهین می‌کنند! در جلسه مشاوره قبل از ازدواج شما یاد می‌گیرید با مشخص کردن خط قرمز، همواره احترامی برای خود، خانواده خود و تمامی مواردی که برای شما مهم و باارزش هستند، حفظ کنید.

آیا تعین حد و مرز به صمیمیت رابطه آسیب می زند؟

اغلب مواقع افرادی با اعتماد به نفس پایین و ترس از دست دادن، تمایلی به شفاف کردن حد و مرزها ندارند. دقیقا همین افراد هم در انتها از شریک عاطفی خود آسیب‌های روحی جدی می‌بینند و کم کم از فکر کردن به تشکیل خانواده هم گریزان می‌شوند.

به گفته دکتر حامد توکلی باید در نظر داشته باشید که هرکار و رفتاری باید اصولی ارائه شود. بله؛ اگر شما با تندخویی و حق به جانبی در مورد محدودیت‌های خود صحبت کنید، صمیمیت رابطه را از بین می‌برید! ولی اگر اصول روانشناسی رابطه را با یکدیگر یاد بگیرید، نه تنها رابطه ایمنی خواهید داشت بلکه عشق و صمیمت را افزایش می‌دهید.

مشاوره قبل از ازدواج

خط قرمزهایی که باید جدی گرفته شوند

به توصیه دکتر حامد توکلی، نمی‌توان برای همه روابط یک نسخه یکسان پیچید! در واقع ما باید با توجه به شرایط فردی که مقابل ما قرار دارد، تصمیم بگیریم و حرف بزنیم. در این بخش با چند مثال عینی خط قرمز های اصلی رابطه را که در مشاوره قبل از ازدواج پیش می‌آید، عنوان کرده‌ایم:

  • اگر فرد مقابل شما در رابطه، برنامه‌ای می‌ریزد و در قبال آن مسئولیت پذیری نشان نمی‌دهد و به اصطلاح بدقولی می‌کند، شاید مناسب یک رابطه متعهدانه و سالم نباشد. باید در نظر بگیرید که گاهی برنامه‌های تغییر می‌کنند و همیشه دلخواه ما نیستند؛ اما بهانه‌تراشی، تنها اهمال کاری و مسئولیت ناپذیری فرد را نشان می‌دهد.

  • در ابتدای رابطه به شیوه کلامی و نحوه صحبت او با خودتان توجه کنید. اگر این فرد احساسات و نیازهای شما را نادیده می‌گیرد و مدام خودش و خواسته‌های شخصی خود را در اولویت می‌گذارد، باید با او صحبت کنید. اگر او فردی است که نمی‌تواند خواسته‌های شما را بشنود، پس اصلا مناسب یک رابطه ایمن نیست. در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بارها تاکید می‌کنیم که هردو طرف باید نسبت به نیازها و احساسات طرفین احساس مسئولیت داشته باشند.

  • به گفته دکتر توکلی، گاهی خودتان چالش ایجاد کنید و شریک عاطفی خود را محک بزنید. اگر او نمی‌تواند سهم خودش در بروز یک مشکل را ببیند و بابت آن عذرخواهی کند، بهتر است از او دوری کنید. شما باید در ابتدای رابطه این خطوط قرمز را ببینید و تعریف کنید تا آسیب نبینید. اگر ارتباط خود را با چنین فردی ادامه دهید، تنها دچار کاهش اعتماد به نفس، خودسرزنش‌گری و در نهایت افسردگی می‌شوید.

  • این توصیه هر دکتر روانشناس در تهران است؛ باید بتوانید به شریک عاطفی خود نشان دهید که هر درخواستی از او را قبول نمی‌کنید! عشق و احترام به معنی اطاعت همه‌جانبه نیست؛ بلکه به معنی سازش در تفاوت‌ها است. اگر درخواستی از شما داشت و پاسخ منفی شنید،‌ باید بپذیرد که همیشه خواسته‌های خودش در اولویت نیست و حد و مرزهای پارتنر او هم حائز اهمیت هستند.

ایجاد رابطه سالم با مشاوره قبل از ازدواج

حتما تا به‌حال روابط زیبا و عاشقانه‌ای را از دور دیده‌اید و افسوس خوردید که چرا شما آن را ندارید؟ یا فکر می‌کنید یک روزی فردی مطابق خواسته‌های شما پیدا می‌شود و دنیای رویایی برای‌تان می‌سازد.

واقعیت این است که یک رابطه خوب و سالم ساختنی است نه پیدا کردنی! شما برای داشتن یک رابطه متعهدانه و در عین حال عاشقانه باید مهارت‌های فردی خود را با مشاوره قبل از ازدواج تقویت کنید. یک دکتر روانشناس خوب در تهران می‌تواند به شما کمک کند تا خودتان را بهتر بشناسید و سپس به دنبال انتخاب کیس مورد نظر باشید.

هروقت که قصد شروع رابطه‌ای را داشتید، بهتر است با روانشناس خود صحبت کنید و از او چند راهنمایی متناسب با شرایط خود دریافت کنید. همچنین بعد از اینکه رابطه شما شکل گرفت و جدی‌تر شد می‌توانید در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنید.

جلسات مشاوره قبل از ازدواج به هردوی شما کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های خود از این رابطه را شفاف کنید. سپس مهارت حل مسئله و توانایی مکالمه درست را کسب کنید. این مراحل به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و یک ازدواج موفق را تجربه کنید.

دکتر روانشناس خوب در تهران

دکتر روانشناس چه کمکی قبل از ازدواج به ما می کند؟

مشاوره قبل از ازدواج با دکتر حامد توکلی دیدگاه شما را نسبت به رابطه‌ای که دارید بازتر می‌کند. در برخی مواقع یکی از طرفین متوجه آسیب‌هایی که طی یک رابطه می‌بیند نمی‌شود و فکر می‌کند که در بهشت قرار دارد! با همین تصور وارد تعهد و زندگی مشترک می‌گردد و این آسیب‌ها جبران ناپذیر می‌گردند. رزرو جلسه با یک دکتر روانشناس در تهران به شما کمک می کند تا آگاهانه‌تر انتخاب کنید.

تاکید ما برای انتخاب یک دکتر روانشناس در تهران از این جهت است که این افراد مراجعین زیادی با شرایط مشابه دیده‌اند و متدهای درمانی خود را مداوم آپدیت می‌کنند. حتی اگر شرایط حضور در تهران را ندارید، می‌توانید جلسه مشاوره غیرحضوری دریافت کنید و هم به صورت تصویری و هم تلفنی با دکتر روانشناس خود صحبت کنید.

معرفی دکتر حامد توکلی روانشناس و سایکوتراپیست

دکتر حامد توکلی با بیش از 10 سال سابقه کاری در حوزه روانشناسی فردی،‌ خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، ‌زوج درمانی، مشاوره جنسی و درمان افسردگی بهترین گزینه پیش روی شماست. این دکتر روانشناس در تهران با دو متد طرحواره درمانی و روانکاوی به پیدا کردن ریشه مشکلات شما کمک می‌کنند و مهارت‌های فردی شما را بهبود می‌بخشند تا در زندگی بهترین تصمیمات را بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha