یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 368631

یک هفته از شروع بارش‌های شدید در جنوب سیستان‌وبلوچستان می‌گذرد؛ بارش‌هایی که از یکشنبه (6اسفند) شروع شد و طی روزهای گذشته با محاصره 16شهرستان در سیلاب، خسارت‌های زیادی به‌بار آورد.حالا گرچه آب فروکش کرده و امدادرسانی‌ها در حال انجام است اما هنوز شرایط به حالت عادی بازنگشته است.

مأموریت ویژه برای نجات سیل‌زدگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،2بالگرد به استان رسید، آنطور که مسئولان استانی اعلام می‌کنند ۲هزار روستا و چند شهرستان متاثر از سیلاب‌های سیستان‌وبلوچستان هستند که به‌گفته مجید جودی، معاون امور بازسازی بنیاد مسکن هنوز دسترسی به بیش از دوسوم روستاها و شهرستان‌ها به‌دلیل آب‌گرفتگی‌های فراوان امکان‌پذیر نیست.

همین آب‌گرفتگی‌ها و سیلاب شرایطی را رقم زده که طی روزهای گذشته اهالی و امدادرسان‌ها تأکید می‌کردند برای امدادرسانی وجود بالگرد الزامی است. به‌دلیل شرایط جوی تا روزجمعه(گذشته) امکان پرواز بالگرد وجود نداشت اما مدیرکل بحران سیستان‌وبلوچستان گفت که طی هماهنگی با هلال‌احمر 2بالگرد امداد و نجات به جنوب سیستان‌وبلوچستان اعزام شده‌اند تا امدادرسانی به روستاهای محاصره شده در سیل سریع‌تر انجام شود. به‌گفته مجید محبی، با مساعد شدن هوا از روز جمعه(11اسفند)، امداد هوایی با بالگرد اورژانس در چند پرواز به روستاییان آسیب‌دیده از سیل در منطقه دشتیاری انجام شد.

او با بیان اینکه با فروکش کردن آب در زمین، سطح آب در حال کاهش و دسترسی به برخی روستاها امکان‌پذیر شده است، ادامه داد: «از 41روستایی که به‌دلیل سیلاب با قطع برق مواجه بودند، فقط برق 15روستا قطع است. طولانی شدن قطعی برق در این روستاها به‌دلیل مسدود بودن راه دسترسی برای اکیپ‌های اداره برق و رساندن تجهیزات به روستاهاست.» محبی ادامه داد: «تمام راه‌های اصلی بازگشایی شده و فقط 10راه مواصلاتی و چندین راه روستایی مسدود است.»

مدیر بحران سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه معیشت افراد آسیب‌دیده از سیل و رساندن اقلام خوراکی و وسایل مورد نیاز در اولویت است، افزود: «بعد از آن موضوع بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده و برآورد میزان خسارت پیگیری می‌شود.» محبی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها تاکنون 800واحد روستایی از سیل خسارت دیده‌اند، افزود: «با بیمه حوادث ساختمانی هم هماهنگی‌های لازم انجام شده‌است. بیشترین خسارت‌ها هم در بخش راهداری، تاسیسات برق و کشاورزی است که به‌زودی با جمع‌بندی نهایی، میزان خسارت‌ها برآورد و اعلام می‌شود.» محبی یادآور شد: «از افرادی که تمایل به کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از سیل دارند، می‌خواهیم با هماهنگی ستاد بحران شهرستان‌ها، کمک‌رسانی‌ها را انجام دهند و از هرگونه تصمیم شخصی برای ارسال کمک‌های خود بپرهیزند.»‌



‌دستور ویژه برای کمک به سیل‌زدگان



معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده است که ۱۶شهرستان سیستان‌وبلوچستان از نهم اسفند درگیر سیل و آب‌گرفتگی ناشی از بارش‌ها شده‌اند. به‌گفته محمدحسن نامی، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان درگیر سیل هستند.به‌دلیل گستردگی سیلاب سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دستوری ویژه به وزیر کشور مأموریت داد که با سفر به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان برای تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی، دستورات لازم را صادر کند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز روز گذشته(شنبه، 12اسفند) به‌منظور بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان به این استان سفر کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در دستوری خواستار بسیج همه امکانات برای خدمت‌رسانی در مناطق آسیب‌دیده از سیل سیستان‌وبلوچستان شد.


بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم بر تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان تأکید کرد. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این‌باره گفت که فعالیت سامانه بارشی در سیستان‌وبلوچستان بیشترین خسارت را به راه‌های ارتباطی وارد کرده است.


سردار سرتیپ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که روز شنبه(12اسفند) بازدید هوایی از مناطق سیل‌زده داشت، تأکید کرد که امدادرسانی‌ها همزمان توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان، با نگارش یادداشتی در صفحه شخصی خود، خواستار حضور گروه‌های جهادی در روستاهای آسیب‌دیده این استان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha