HPV کم خطر باعث ایجاد زگیل در دهان، گلو و اطراف اندام تناسلی می شود که معمولاً با سرطان مرتبط نیستند. HPV پرخطر با سرطان دهانه رحم در زنان مرتبط است، اما ممکن است با سرطان واژن، گلو، فرج و آلت تناسلی نیز مرتبط بشود.

اچ پی وی داخل دهان چطور به نظر می رسد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اچ پی وی هاپ، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) گروهی از ویروس‌ها است که می‌تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند و بر نواحی مختلف بدن از جمله دهان، گلو و ناحیه تناسلی تأثیر بگذارد.

در ایالات متحده، HPV ویروس شماره یک و شایع بیماری مقاربتی است. با توجه به اینکه بیش از 200 نوع HPV وجود دارد، بسته به اینکه چقدر با سرطان مرتبط هستند، معمولاً به گروه های کم خطر و پر خطر طبقه بندی می شوند.

HPV کم خطر باعث ایجاد زگیل در دهان، گلو و اطراف اندام تناسلی می شود که معمولاً با سرطان مرتبط نیستند. HPV پرخطر با سرطان دهانه رحم در زنان مرتبط است، اما ممکن است با سرطان واژن، گلو، فرج و آلت تناسلی نیز مرتبط بشود.

HPV چطور گلو افراد را آلوده می کند؟

HPV از فرد مبتلا به فردی دیگر، عمدتاً از طریق تماس مستقیم با پوست، مانند بریدگی یا پارگی کوچک در پوست، منتقل می شود. انتقال HPV در ناحیه تناسلی از طریق آمیزش جنسی، رابطه مقعدی یا انواع مختلف تماس مستقیم با پوست در ناحیه تناسلی صورت می گیرد.

HPV که بر دهان یا گلو تأثیر می گذارد ممکن است از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود. علائم شایع HPV دهانی شامل زگیل، ضایعات کوچک، لکه های سفید یا قرمز، یا خوشه هایی است که ظاهر گل کلمی دارند. همچنین ممکن است فرد دچار زخم‌هایی در گلو شود که می‌تواند باعث گلو درد شود.

اچ پی وی

HPV چقدر شایع است؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود 43 میلیون نفر در سال 2018 به HPV آلوده شده‌اند که اکثریت آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. آنها همچنین گزارش دادند که تقریباً 10٪ از مردان و 3.6٪ از زنان در ایالات متحده تحت تأثیر HPV دهانی قرار گرفته اند. این شایع‌تر از آن است که بسیاری از مردم حتی به آن فکر می‌کنند، و CDC بیان می‌کند که تقریباً همه در مقطعی از زندگی خود ناقل HPV خواهند بود.

عوامل خطر HPV گلو

عوامل خطر خاصی وجود دارد که می تواند در ابتلای افراد به HPV نقش داشته باشد، از جمله:

  • داشتن روابط جنسی متعدد
  • رابطه جنسی محافظت نشده، از جمله رابطه جنسی دهانی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بوسیدن عمیق
  • تک همسری نبودن و داشتن شرکای جنسی
  • به اشتراک گذاشتن نوشیدنی، سیگار، ظروف و غیره
  • درگیر شدن در رابطه جنسی در سنین پایین

دانستن عوامل خطر و انجام رابطه جنسی ایمن ممکن است احتمال ابتلا یا انتشار HPV را کاهش دهد. بسیاری از موارد HPV خود به خود برطرف می شوند بدون اینکه یکی از آنها مشکلات سلامتی شدیدی را تجربه کند، اما HPV خطرناک تری وجود دارد که باید از خود در برابر آن محافظت کنید.

علائم HPV

بسیاری از افراد حامل HPV در بدن خود هستند، اما هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. با این حال، برخی از علائم رایج وجود دارد که می تواند وجود آن را نشان دهد. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین علائم HPV است. این زگیل ها می توانند به صورت برجستگی ها یا خوشه های گوشتی رنگ در ناحیه تناسلی ظاهر شوند. زگیل ها ممکن است صاف یا برآمده باشند و باعث خارش یا ناراحتی شوند.

تغییرات غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم در زنان یکی دیگر از علائم HPV است؛ این یکی از دلایلی است که پزشکان زنان را تشویق می کنند تا به طور منظم آزمایش پاپ انجام دهند. این آزمایش‌ها می‌توانند ناهنجاری‌ها را زودتر تشخیص دهند که در صورت درمان، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.

برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث سرطان گلو یا مقعد نیز شوند، اما این موارد چندان رایج نیستند. البته، علائم HPV بسته به نوع ویروس و عوامل فردی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین اگر مشکوک هستید که در معرض HPV قرار گرفته‌اید، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

اچ پی وی گل کلمی دهان

HPV در بدن چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص HPV معمولاً از طریق آزمایش پاپ انجام می شود، جایی که یک متخصص به آرامی سلول های دهانه رحم را با ابزار خاصی می خراشد. ممکن است از تست HPV نیز استفاده شود که به دنبال انواع پرخطر HPV در سلول های دهانه رحم می باشد. زنان 25 تا 65 ساله هر سه سال یک بار برای غربالگری سلول‌های پیش سرطانی آزمایش پاپ را انجام می‌دهند، اما همچنین توصیه می‌شود آزمایش HPV را انجام دهند که به آن تست هم‌آزمایی می‌گویند.

در حال حاضر، FDA فقط آزمایش HPV را در دهانه رحم به جای سایر قسمت های بدن توصیه می کند.

گزینه های درمانی برای از بین بردن HPV

اغلب، ویروس HPV بدون درمان خود به خود از بین می رود. برای کسانی که متوجه رشد غیرطبیعی سلول های دهانه رحم شده لند روش های درمانی عبارتند از:

  • انجماد و از بین بردن سلول های غیر طبیعی با کرایوتراپی
  • لیزر درمانی، که در آن از نور برای سوزاندن سلول ها استفاده می شود.
  • کانیزاسیون، روشی است که در آن سلول های غیرطبیعی برداشته می شوند
  • روش برداشتن حلقه الکتروسرژیکال (LEEP)، که روشی است که در آن سلول‌های غیرطبیعی با استفاده از جریان الکتریکی برداشته می‌شوند.

چطور ریسک ابتلا به HPV گلو را کاهش دهیم؟

کارشناسان بهداشت اظهار می دارند که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به HPV از طریق واکسیناسیون گارداسیل 9 است، زیرا این واکسن تقریباً 100 درصد از گونه های پرخطر HPV شناخته شده برای ایجاد سرطان محافظت می کند. پزشکان توصیه می کنند افراد تا سن 45 سالگی واکسینه شوند. کودکان 11 تا 12 ساله باید دو دوز دریافت کنند، در حالی که کودکان 15 ساله و بالاتر باید سه دوز دریافت کنند.

روش های رابطه جنسی ایمن همچنین خطر ابتلا و یا انتقال HPV را به فرد دیگری کاهش می دهد. رعایت روش های ایمنی و رعایت بهداشت در حین مقاربت نیز توصیه می شود و همچنین در صورت داشتن بریدگی باز از رابطه جنسی دهانی با هم اجتناب کنید.

انجام آزمایشات منظم برای HPV، مراجعه منظم به دندانپزشک، و چک کردن دهان از نظر زخم در هر ماه به اقدامات پیشگیرانه کمک می کند.

چه زمانی برای HPV گلو اقدام کنیم؟

HPV یک ویروس رایج است که تقریباً همه را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد.

درک HPV مفید است تا شانس کمتری برای سرایت این ویروس به دیگران وجود داشته باشد. اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی نشان نمی دهند و می توانند به طور طبیعی ویروس را از بدن خود حذف کنند. با این حال، کسانی که دچار علائم می شوند باید تحت نظارت پزشکی قرار گیرند تا مطمئن شوند که ویروس باعث رشد غیرطبیعی سلول در دهان یا ناحیه گردن رحم نمی شود.

هرکسی که HPV دارد می‌تواند با انجام روش‌های جنسی ایمن یا پرهیز کامل، در به حداقل رساندن انتقال ویروس به دیگران کمک کند.

اگر معتقدید که HPV دارید، برای ارزیابی، تشخیص و در صورت لزوم درمان به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha