یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

درد در ناحیه قلب به دلیل مسدود شدن رگ‌های مهم این قسمت، یکی از بیماری‌های شایع قلبی است که امروزه با آن مواجه هستیم. آنژیوگرافی، روشی مناسب برای درمان این مشکل و بهبود شرایط بیمار است؛ همچنین این روش بی‌خطر و تضمین کننده است.

آنژیوگرافی قلب دکتر هومان

قلب از حساس‌ترین اندام‌های بدن محسوب می‌شود که عملکردی حیاتی دارد. سلامت کامل این بخش در بدن، برای ادامه‌ی زندگی ضروری است. یکی از بیماری‌های شایع قلب در جامعه کنونی، مسدود شدن رگ‌های قلب است. در زمان انسداد عروق، باید از آنژیو قلب به عنوان روش درمانی استفاده کنید.

این روش نسبت به بقیه روش‌های درمانی خطر مرگ ندارد؛ به همین جهت برای افرادی با سن بالا یا کسانی که دارای بیماری‌های خاص هستند، مناسب است. به‌طور کلی، آنژیوگرافی یک روش با خطر بسیار کم است؛ البته حفظ سلامت بیمار در این روش، به مراقبت‌های بعد از درمان هم مربوط است. در ادامه شما با این روش درمانی و مزیت‌های آن آشنا خواهید شد.

آنژیو قلب چگونه روشی است؟

قلب به‌طور معمول در هر ثانیه مشغول خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن است. وظیفه‌ی قلب، دریافت خون‌ از طریق سیاهرگ و ارسال خون از طریق سرخرگ است. یکی از اصلی‌ترین رگ‌های ورودی به قلب، رگ کرونر است. این رگ وظیفه دارد که مواد مورد نیاز قلب را، به این اندام حساس برساند.

درطی زمان و با افزایش سن، این رگ ممکن است دچار انسداد شود؛ بنابراین مواد ضروری برای قلب، به مقصد خود نخواهند رسید و تحت این شرایط، بیمار دچار درد در ناحیه قلب خواهد شد. آنژیوگرافی قلب روشی برای شناسایی این گرفتگی‌ها و رفع آن‌ها محسوب می‌شود؛ هرچند این روش تهاجمی و آسیب‌رسان است، اما انسداد رگ را به خوبی از بین می‌برد.

آنژیو قلب به ۲ صورت قابل انجام است؛ در اولین روش، پزشک برشی در بدن بیمار ایجاد کرده و از این طریق رنگ‌هایی را وارد رگ‌های فرد می‌کند. این رنگ‌ها به وسیله دستگاه اشعه ایکس قابل شناسایی است؛ بنابراین ورود این رنگ‌ها، قسمت‌های مسدود داخلی رگ را نشان خواهد داد. این فرآیند به کمک مانیتورهایی قابل انجام است که برای این روش درنظر گرفته شده‌اند. در تصویر میزان انسداد رگ‌ها به‌طور کامل مشخص است و پزشک می‌تواند مکان دقیق آن را نیز ببیند.

بعد از تشخیص مسدود بودن رگ، معمولا برای باز ماندن دائمی کرونر از فنرهای مخصوصی استفاده می‌کنند. این روش سختی‌های زیادی داره؛ بنابراین استفاده از روشی جایگزین که فرآیند را راحت‌تر کند مورد استقبال قرار خواهد گرفت. امروزه استفاده از لیزر برای بازگشایی رگ‌های مسدود شده، روشی ایمن و راحت است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 


 

اقدامات مهم پیش از آنژیو قلب چیست؟

تست‌ها و آزمایش‌های ضروری قبل از آنژیو باید به دقت انجام شود. درطی این فرآیند، لازم است تا بیمار راجب تمام مشکلاتی که دارد با پزشک خود مشورت کند؛ بدین‌ترتیب پزشک از تمامی بیماری‌های فرد آگاه شده و برای درمان مناسب‌ترین تصمیم را خواهد گرفت.

ناشتا بودن از اقدامات اصلی قبل از انجام آنژیو است؛ به همین دلیل لازم است بیمار، شب قبل از انجام آنژیو، از مصرف انواع مایعات و مواد غذایی خودداری کند. البته ممکن است پزشک از قبل به بیمار گفته باشد که لازم است چند ساعت ناشتا باشد.

بیمار در هنگام مراجعه به بیمارستان باید تمام داروهایی که مصرف می‌کند مانند قرص تپش قلب و اضطراب را به همراه داشته باشد. پزشک باید بداند که مصرف کدام داروها برای بیمار ضروری است؛ تحت این شرایط حتی اگر بیمار ناشتا باشد ممکن است خوردن برخی داروها از نظر پزشک برای فرد بلامانع باشد.

استفاده از وسایلی مانند ساعت، النگو یا سایر وسایلی از جنس طلا، دندان مصنوعی، تلفن همراه و... در زمان انجام آنژیو ممنوع است؛ بنابراین قبل از مراجعه به بیمارستان، بهتر است وسایلی مانند وسایل بالا، در منزل باقی بمانند.

قبل از شروع فرآیند آنژیو، معمولا مواردی برای بیمار کنترل خواهد شد. این موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین باید در بهترین شرایط انجام شوند. بررسی واکنش‌های آلرژی که بدن بیمار نسبت به داروها نشان می‌دهد و ثبت میزان قند خون و فشار فرد، قبل از شروع آنژیو، ۲ نمونه از این موارد است.

انجام آزمایش انعقاد خون برای بیمار لازم است؛ همچنین در این شرایط باید مراقب باشید که بیمار به هیچ عنوان قبل از انجام آنژیو قلب، از داروهایی مانند آسپرین استفاده نکرده باشد. اگر در چند روز اخیر، داروی خاصی به بدن فرد وارد شده است، بهتر است که پزشک معالج را از این موضوع مطلع کنید.


 

آنژیوگرافی



 

مراقبت‌های بعد از آنژیوگرافی چند دسته دارند و اولین مرحله آن چیست؟

مراقبت‌های بعد از آنژیوگرافی، به ۷ دسته بسیارمهم تقسبم شده است؛ توجه به تک تک این موارد می‌تواند سرعت بهبود بیمار را افزایش دهد و سلامت بیمار را تضمین کند. به جهت اهمیت این ۷ مورد، لازم است تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • مراقبت کافی و دقیق از محل زخم و خشک نگه داشتن آن، مهم و ضروری است.

  • مصرف مایعات باید بسیار بالا باشد تا مواد مضر از بدن بیمار خارج شود.

  • داروهای تجویز شده باید به طور دقیق مصرف شود.

  • حرکات زیاد برای بیمار ممنوع بوده؛ همچین استراحت موردی لازم و مفید است.

  • انجام رانندگی به مدت چند روز برای بیمار ممنوع است.

  • استفاده از داروهای خارج از تجویز پزشک، به‌خصوص در ناحیه اطراف زخم به شدت آسیب‌رسان است.

  • بعد از گذشت ۳ تا ۷ روز با توجه به وضعیت خود، می‌توانید به زندگی عادی خودتان برگردید.

اولین مرحله از این مراقبت‌ها توجه کافی به جای زخم است. بعد از انجام جراحی، ناحیه مورد نظر پانسمان خواهد شد. بعد از بازگشت به خانه لازم است این پانسمان را بردارید؛ پس از آن خوب است که زخم را بشویید و تمیز نگه دارید. حمام کردن در این زمان مانعی ندارد مگر آنکه زخم را خیلی زیاد در حضور آب قرار دهد.

لازم است جای زخم همیشه خشک باشد؛ بنابراین بعد از شستشو، محل را به‌طور کامل خشک کنید. ایجاد تورم یا کبودی در ناحیه زخم، طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر بهبود جای زخم بعد از مدت طولانی کامل نشد، بهتر است که با پزشک خود راجب این مسئله صحبت کنید.

آنژیوگرافی قلب


 

مزایای استفاده از آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی یک روش درمانی سریع است؛ فرآیند اصلی تنها چند ساعت زمان لازم دارد. بعد از انجام کامل، دوره‌ی نقاهت برای این راهکار درمانی ۳ روز است. در بدترین شرایط ممکن، این زمان به ۷ روز تغییر خواهد کرد. در مقایسه با سایر روش‌های درمانی، دوره‌ی نقاهت آنژیوگرافی بسیار کوتاه است؛ همین مسئله یک مزیت بزرگ محسوب خواهد شد.

درمان قلب با روش‌های متعددی قابل انجام است اما اغلب این روش‌ها خطرهای زیادی داشته و درمان آن‌ها نیز مطمئن نیست. در بین تمامی این روش‌ها، آنژیوگرافی دارای خطر کمتر و درمان قطعی‌تر است. عوارض این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به شدت کمتر است به طوری که احتمال مرگ در آنژیوگرافی اغلب صفر و در موارد حاد کمتر از ۱۰ درصد است.

فرآیند تشخیص در این روش، دقیق و کامل انجام خواهد شد؛ به همین دلیل نتیجه به دست آمده از آنژیو قلب، بسیار درست و قابل اتکا است. پزشک می‌تواند با استفاده از آنژیو قلب، به سرعت مکان انسداد و میزان انسداد را ببیند؛ درنتیجه طبق آنچه دیده است، بهترین راهکار را پیشنهاد دهد.

خوشبختانه اغلب بیمارستان‌ها در ایران توانایی انجام آنژیوگرافی و آزمایشات مربوط به آن را دارند. این مسئله نگرانی‌های بیمار و خانواده بیمار را کم می‌کند، در وقت و زمان بیمار به شدت صرفه‌جویی کرده و در اغلب موارد، هزینه‌ی این درمان را برای بیمار کاهش خواهد داد؛ بنابراین وجود آنژیوگرافی در اغلب بیمارستان‌ها از مزیت‌های این روش درمانی نیز محسوب خواهد شد. کلینیک تخصصی قلب فشار خون و واریس دکتر هومان یکی از بهترین کلینیک‌ها در زمینه آنژیوگرافی است که سلامتی را به شما هدیه خواهد داد.

نتیجه گیری

مردمان امروز متاسفانه در میان انبوهی از خوراکی‌ها قرار گرفته‌اند که برای سلامتی‌شان به شدت مضر است. روغن‌ها، فسفودها، غذاهای پرچرب، انواع شیرینی و سرخ‌کردنی‌های وسوسه برانگیز و خوشمزه، شروع انسداد رگ‌های بدن و قاتل یک زندگی عادی هستند.

در مطلب فوق ابتدا روش درمانی آنژیو قلب را توضیح دادیم و با روند درمانی آن آشنا شدیم. پس از آن دیدیم که اقدامات قبل از آنژیو بر کیفیت درمان موثر است؛ درنتیجه مواردی عنوان شد که باید قبل از انجام آنژیو رعایت شوند. در ادامه به معرفی مراقبت‌های بعد از آنژیوگرافی پرداختیم و راجب اولین مراقبت به‌طور کامل صحبت کردیم و در آخر مزیت‌های روش درمانی آنژیو قلب را شناختیم؛ دیدیم که این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی در این زمینه بسیار بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha