زخم خسارات گسترده به مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان همچنان به دنبال مرهم است.

هشدار دیرهنگام هواشناسی برای سیل سیستان و بلوچستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بنابر آمار و گزارش های وزارت راه و سازمان مدیریت بحران کشور 2 هزار میلیاردتومان خسارت به زیرساخت ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی وارد شده است. 1800 واحد مسکونی، 18 هزار هکتار زمین کشاورزی، 300 دامداری، 221 گلخانه و 2 هزار کیلومتر راه بخشی از این خسارات است. یک خبرنگار محلی در چابهار با خراسان درد دل کرد.

هشدار دیرهنگام هواشناسی برای سیل سیستان و بلوچستانگاهی گرد و غبار و ریزگرد و کم آبی و گاهی باران انبوه و سیل و توفان نظم زندگی مردمان نجیب جنوب سیستان و بلوچستان را به هم می ریزد. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای سیستان وبلوچستان دیروز به واحد مرکزی خبر گفته است،راه دسترسی حدود ۱۷۸ روستا مسدود شده که در بخشی از آن ها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد. ما با یک خبرنگار محلی در چابهار گفت وگو کردیم؛ او ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل زده به دو نکته اساسی اشاره می کند:1- هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روزهای باقی مانده تا پایان هفته و احتمال تداوم و تشدید وضعیت بغرنج در منطقه. 2- هواشناسی می توانست دست کم یک هفته جلوتر، ابعاد این باران ها و ایجاد سیلاب در این میزان را جدی تر هشدار دهد.

هشدار دیرهنگام هواشناسی برای سیل سیستان و بلوچستان

آسیب به 2 هزار کیلومتر راه

سیلاب در 5 روز گذشته، امان مناطق جنوب این استان و شهرستان های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران مهرستان و ۱۹۴۷ روستا را بریده به طوری که آمارها و گزارش ها از میزان خسارات گسترده به زیرساخت ها، اراضی کشاورزی، راه‌ها و تاسیسات حکایت می کند. یکی از این موارد را معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای سیستان وبلوچستان گفت که حدود 2هزار کیلومتر راه در جنوب استان آسیب دیده و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل و آب نما و محورهایی که در حاشیه کوهستان و تراشه‌های سنگی است، در اثر بارندگی ریزش کرده و اکیپ‌های راهداری در حال پاک سازی راه‌ ها هستند.

هشدار دیرهنگام هواشناسی برای سیل سیستان و بلوچستان2 هزارمیلیارد تومان خسارت

افراد و مسئولان مختلف محلی در سیستان و بلوچستان، میزان خسارات واردشده در پی سیلاب های این چند روز را از 1700 تا 2 هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند. بنابر گزارش روز گذشته (14 اسفند) خبرگزاری تسنیم، حسین ظفری؛ سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا به امروز به دلیل سیلاب و آب گرفتگی حدود 2 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است که عمدتا مناطق جنوب استان (مناطق چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری) خسارت بیشتری را داشته‌اند.

19 هزار هکتار تحت تاثیر سیلاب

آن طور که بررسی ها و گزارش های وزارت کشور می گوید،19 هزار هکتار از اراضی استان تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند و زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی استان از جمله تیرهای برق، جاده‌ها، راه‌ها و مخابرات از سیلاب و آب گرفتگی متاثر شدند.

آسیب به 1400 واحد مسکونی

حجم تخریب این سیلاب ها بالاست و آن طور که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان روز گذشته گفته است با رصد تیم های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیل زده هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر و ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده تاکنون شناسایی شده اند. او دلیلی هم بر این که سیلاب بر شدت خسارات افزوده، بیان کرده است: «پست بودن مناطق جنوب استان و همترازی با سطح دریا، ریسک وقوع سیل در این مناطق را با هر بارندگی به‌شدت افزایش داده و تعریف کدهای ارتفاعی متناسب با این شرایط را برای ساخت و سازهای روستایی ضروری ساخته‌است.»

البته که با انتشار اخبار و گزارش ها در حوادث و رویدادهایی این چنینی، آن چه همواره در رسانه ها گل درشتی می کند، تفاوت و وجود اختلاف های آماری در اطلاعات و اخبار مسئولان است. مصداق این مورد را درباره میزان خسارات به واحدهای مسکونی می بینیم: سازمان مدیریت بحران کشور درباره تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده اعلام کرده است: به دلیل این سیلاب‌ها و آب گرفتگی حدود 800 واحد مسکونی آسیب دیده که از این تعداد 300 واحد احداثی (باید نوسازی شود) و 500 واحد نیاز به تعمیر دارد.

انسداد راه دسترسی به 178 روستا

از میان بیش از هزار و 500 روستای متاثر از سیلاب، تا روز گذشته همچنان مسیر دسترسی به 178 روستا مسدود بوده است. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای سیستان وبلوچستان دیروز گفت: راه دسترسی حدود ۱۷۸ روستا مسدود شده که در بخشی از آن ها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد.(واحد مرکزی خبر)

18 هزار هکتار کشاورزی، 221 گلخانه و...

در این میان زمین های کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان که بعضا مهم ترین مسیر و ممر معاش و کار مردم است، خسارات جدی دیده است: «رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان دیروز این خسارات را برآورد کرده است: بیشترین خسارت به ۱۸ هزار و ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی و هزار و ۹۳۳ هکتار اراضی باغی بوده است.

همچنین به ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵ کلنی زنبورعسل، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴ کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل آسا خسارت وارد شده است. میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، باغ ها و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های سیل آسای چند روز گذشته در جنوب استان سنگین و در حال ارزیابی کامل است.»

ای کاش، هشدار جدی تر می بود...

اگرچه مسئولان از جمله وزیر کشور نیز شنبه در سیستان و بلوچستان حضور یافت و ضمن بازدید از مناطق سیل زده، دستورات و اقدامات عملیاتی را رقم زد اما شرایط در بخش هایی از جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهایی که انسداد مسیر رخ داده، همچنان بغرنج است. ما با یک خبرنگار محلی در چابهار گفت وگو کردیم که او حرف هایی از جنس درد دل را با ما در میان گذاشت.

او گفت: ای کاش، هشدار هواشناسی جدی تر و بازدارنده تر بود. هواشناسی پیش بینی سیل کرده بود اما بعید می دانم خودشان هم چنین تصوری از میزان بارندگی و سیلاب داشتند.او در این باره می گوید: اگر هواشناسی یک هفته زودتر این شرایط را پیش بینی می کرد، برخی سدهای منطقه را دو سه روز زودتر می توانستند باز کنند که سطح سیلاب تا این اندازه به مناطق آسیب نزند. متاسفانه این ناهمخوانی هواشناسی باعث شد، سدها همزمان با سیلاب باز شود و طبیعتا دردی را آن طور که باید نتوانست درمان کند.

هوا بس ناجوانمردانه سرد است

او می گوید: در برخی مناطق سیل زده، هوا به شدت سرد است و بخشی از مردم که خانه هایشان قابل سکونت نیست به وسایل ساده ای همچون پتو نیاز دارند. مردم شاید بتوانند بی غذایی یا کم غذایی را تحمل کنند اما واقعا سرما را نمی توانند کاری کنند. او تاکید می کند، بارش های روزهای پیش رو هم احتمالا شرایط را با توجه به وجود آب در مسیل ها و اراضی، بغرنج تر خواهد کرد.

کارهای نمایشی خوب نیست

این خبرنگار به ما می گوید: مسئولان در این چند روز آمدند و برخی اقدامات موثری را هم رقم زدند اما گاهی تصور می شود، های و هوی اقدامات و حرف هایشان بیشتر از عملی است که انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha