باران سیل آسا معادل دو و نیم سال بارش، مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و با وجود تلاش‌های فراوان نیروهای امدادرسان به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد.

معادل دو سال و نیم بارش درکمتر از یک هفته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، طی چند روز، یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته و واحدهای مسکونی زیادی بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دیدند. همچنین چهار سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سد زیردان در منطقه دشتیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب، سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شد.

ساماندهی زیرساخت ها


وزیر نیرو عصر روز دوشنبه به منظور بازدید از زیرساخت‌ها، تأسیسات و آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیلزده به جنوب استان سیستان و بلوچستان سفر کرد. «علی اکبر محرابیان» در سفر به مناطق آسیب دیده به مشکلات استان سیلزده سیستان‌ و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بارش‌های اخیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان معادل ۲ و نیم سال بوده و در نقاطی در ۲۰ روز ۴۰۰ میلیمتر بارش داشتیم.

این در حالی است که متوسط بارش کشور 240 میلیمتر و متوسط بارش در بخشی از نقاط سیستان و بلوچستان، زیر 150 میلیمتر است. وی افزود: بارش‌های سنگین در مناطق سیلزده جنوب استان سیستان بلوچستان سبب شد حجم وسیعی از آب در رودخانه‌ها و نهرها رها شود. با این‌حال، وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در مناطقی مانند سد کهیر، سد زیردان و... سبب شد ضمن مهار بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها بحران پیش آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود.

تکمیل عملیات برق رسانی


وزیر نیرو به ساماندهی زیرساخت‌های آسیب دیده ناشی از سیلاب اشاره کرد و گفت: در بخش برق عملیات برق‌رسانی به تمام روستاهای فاقد برق اجرایی شده و در حوزه آبرسانی نیز شبکه آب بخش قابل توجهی از روستاها پایدار شده است. همچنین تأمین آب شرب اغلب روستاها پایدار شده و تنها تعداد اندکی از روستاها باقی مانده که طی روزهای آینده بازسازی خواهد شد. در حوزه راه‌ها، پل‌ها و ابنیه فنی نیز در برخی نقاط همچنان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با مدیریت خوب مسئولان در وزارت راه و شهرسازی شاهد رفع این مشکلات در روزهای آتی باشیم.


محرابیان، با اشاره به کاهش حجم خسارت‌ها ناشی از مدیریت منابع آب سطحی و وجود سدهای بزرگ در منطقه تأکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از بارش‌ها در پایین سدها رخ می‌دهد و برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی وقوع بارش‌های جدید صورت گرفته است، این ضرورت وجود دارد که شهروندان عزیز با رعایت نکات ایمنی کمک کنند تا با کمترین خسارت‌ها بارش‌های پیش رو را نیز پشت سر بگذاریم.

مهار آب‌های شیرین سطحی


این مقام مسئول درباره برنامه وزارت نیرو برای مهار آب‌های شیرین سطحی در منطقه نیز گفت: در ورودی دریا و روی رودخانه و نهرهای جنوب سیستان و بلوچستان سدهای متعددی احداث شده و به عنوان نمونه سد کهیر که حجم ذخیره آب آن سه برابر سد کرج است، چندی پیش توسط رئیس جمهور افتتاح شد و در بارش‌های اخیر دیدیم که حجم وسیعی از آب پشت این سد ذخیره شد و هم‌اکنون سد کهیر به نقطه سر ریز رسیده است و از ورود آب شیرین به دریا جلوگیری شد.

ورود دادستانی به ترک فعل مسئولان


همزمان با حضور جهادی مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان، «مهدی شمس آبادی» دادستان مرکز ‌سیستان و بلوچستان، به برخورد قضایی با تخلفات احتمالی ‌در مناطق سیلزده اشاره کرد و گفت: اگر پیمانکاران در ساخت جاده‌ها تخلفی داشته باشند ‌برخورد قضایی جدی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اوضاع در مناطق سیلزده آرام و سطح آب نیز فروکش کرده است، گفت: همه مسئولان استانی، گروه‌های جهادی و هلال احمر از استان‌های مختلف در منطقه هستند.شمس آبادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون معاون عمرانی استاندار، مدیران ادارات راهداری و راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در مناطق سیلزده در حال تدبیر هستند تا توسط سدسازی با احداث بندهای محلی، جلوی بروز چنین مشکلاتی در این مناطق گرفته شود.

سامانه بارشی جدیددر سیستان و بلوچستان


همزمان منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با تأکید بر ضرورت توجه به هشدارها و اطلاعیه‌ها، برای ایمن ماندن از سیلاب پیش رو، به تسنیم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امروز (چهارشنبه) سامانه بارشی جدیدی اکثر نقاط استان سیستان و بلوچستان، بویژه شهرستان‌های منطقه بلوچستان در جنوب استان را دربر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha