توزیع متادون در سطح داروخانه های منتخب وزارت بهداشت، به محل اعتراض و انتقاد از این تصمیم بدل شده است.

پیدا و پنهان توزیع متادون در داروخانه های منتخب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، توزیع متادون در سطح ۴۰۰ داروخانه منتخب سازمان غذا و دارو، با انتقاد کارشناسان حوزه ترک اعتیاد همراه شده و نسبت به تبعات چنین تصمیمی هشدار داده‌اند.

در همین حال، مستندان قانونی وجود دارد که تصمیم وزارت بهداشت برای توزیع متادون در داروخانه‌ها را زیر سوال می‌برد. زیرا، مطابق مفاد پیوست قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون ۱۹۶۱ ماده واحد مخدر، مصوبات سازمان بهداشت جهانی برای متعهدین لازم الاجرا است.

در دستورالعمل ابلاغی آن سازمان در فصل اختصاصی متادون صراحتاً قید شده است نوع تزریقی این دارو صرفاً باید در داروخانه‌های بیمارستانی و نوع خوراکی آن صرفاً باید در مراکز ارائه خدمات درمانی برای اعتیاد عرضه شود و همچنین عرضه آن در داروخانه‌های عادی مطلقاً ممنوع است.

این در حالی است که گردش مالی متادون در سال، بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که محل ابهام و ایراد نسبت به توزیع این دارو در سطح داروخانه‌های منتخب وزارت بهداشت تلقی می‌شود.

منتقدان توزیع داروخانه‌ای متادون، این سوال را مطرح می‌کنند که انتخاب داروخانه‌های منتخب بر اساس کدام قاعده و ضابطه صورت گرفته است؛ در حالی که بالغ بر ۱۵ هزار داروخانه در کشور وجود دارد.

در همین حال، اخباری از فروش غیرمجاز متادون به گوش می‌رسید که مسئولیت سازمان غذا و دارو را دو چندان می‌کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با موادمخدر، بیش از ۹۰ درصد داروهای مخدر در بازار قاچاق از مبادی غیر از مراکز درمان سومصرف مواد بوده‌اند که به صورت پلمب در مبادی غیرمجاز وجود داشته‌اند.

لازم به توضیح است که ماده اولیه تولید متادون انحصارا در اختیار سازمان غذا دارو است.

حالا این سوال مطرح است که سازمان غذا و دارو، چه استدلالی برای توزیع متادون در داروخانه‌های منتخب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha